Han's Skoda Octavia Combi 1.0TSI DSG

Sinds afgelopen vrijdag de bezitter van een nieuwe Skoda Octavia Combi 1.0TSI DSG, uitvoering Style Business, kleur Brilliant Black, lederen bekleding, ACC, elektrisch bedienbare achterklep, Travel Pack en Tech Pakket. Moet zeggen: bevalt uitstekend. Kom van een SuperB Combi 1.6 TDI. Ruimte binnenin nauwelijks kleiner, de 1.0 benzine (3cyl) hoor je niet of nauwelijks. Qua rijbeleving lijk ik wel 2 stappen vooruit te zijn gegaan tov de SuperB. Morgen naar Duitsland. Kan ik mijn nieuwe vriend testen op de AutoBahn.

Tot nu toe: errug blij. Nieuwe Lease-auto 1.jpg

Rosinfield

† In Memoriam
Ik heb dezelfde motor en dsg in mijn Fabia. Ik ervaarde het te vroeg opschakelen als erg storend (brommerig, bokkerig, "onwillig"). Ben wel benieuwd hoe dat bevalt met zo'n zwaardere auto.

innocenti

Forumguru
Ik heb dezelfde motor en dsg in mijn Fabia. Ik ervaarde het te vroeg opschakelen als erg storend (brommerig, bokkerig, "onwillig"). Ben wel benieuwd hoe dat bevalt met zo'n zwaardere auto.
Bak in de S en dat gevoel is weg. Ik rij nooit in D vanwege dat gevoel.

Rosinfield

† In Memoriam
O ja, dat zei men bij de dealer ook dat men altijd in de S rijdt met deze motor. Dan wordt er weer onnodig lang doorgetrokken, vind ik.
Een aanpassing waarbij in D wat minder snel en in S wat eerder wordt opgeschakeld, kan ik van harte aanbevelen

Michel

Forumguru
De overstap en rijbeleving kan ik volledig begrijpen. Afgelopen donderdag ben ik overgestapt van een Superb II naar een Octavia III. Ik was erg blij met mijn prive Superb, maar de lease Octavia bevalt nu al beter. Ik moet wel bekennen dat ik van een handgeschakelde 1.4 TSI met 125 pk naar een 1.4 TSI met 150 pk en DSG ben overgegaan. Dat rijdt fantastisch.

Ik zal eerdaags ook even een apart topic met foto’s over mijn nieuwe vierwieler maken.

De 1.4 TSI geeft overigens niet of nauwelijks gebrom als de DSG bij een relatief lage snelheid naar een hoge versnelling schakelt. Niettemin rijd ik nu vaak in S, dan voelt het allemaal toch iets soepeler aan.

innocenti

Forumguru
O ja, dat zei men bij de dealer ook dat men altijd in de S rijdt met deze motor. Dan wordt er weer onnodig lang doorgetrokken, vind ik.
Een aanpassing waarbij in D wat minder snel en in S wat eerder wordt opgeschakeld, kan ik van harte aanbevelen
In de S schakelt de bak bij 2500rpm. Vind ik prima. Alternatief is bij TSV Engineering software laten aanpassen, maar dat gaat mij te ver voor een leaseauto.

Gisteren en vandaag op en neer van Maastricht naar Pforzheim. 3 personen, 3 koffers, 130 kruissnelheid (ACC), S-stand en flink wat bergjes. 6.1 l/100km verbruikt, en dat voor een auto die nog niet is ingereden!!!

Verder is de auto, ook op hogere snelheid, zeer stil van binnen. Enige geluid dat binnendringt is het geluid van de banden (18 inch Alaris), maar dan met name als er nog betonplaten liggen op de AutoBahn.

Kortom: nog steeds zeer blij en boven verwachting deze Octaaf.

Bovenaan Onderaan