(Hand-)rem

Status
Niet open voor verdere reacties.

nemo

Senior Member
Hi Guys,
Opnieuw een klein probleempje met mijn Fabia.

Als hij een dag heeft stilgestaan (en op handrem), en ik wil daarna wegrijden, blijft de rem hangen. De handrem doe ik eerst naar beneden en zodra ik in de eerste versnelling wil wegrijden, moet ik eerst gasgeven voordat hij gaat rollen (hij staat altijd op een helling geparkeerd dus wanneer je hem van de HR af haalt zou hij moeten gaan rollen zonder gas te geven). Het lijkt dus alsof hij op de rem blijft hangen.

Is dit een teken van slijtage van mijn achterremmen/handrem?
 

cvegreen

Forumguru
Denk niet dat dit een slijtage iets is .
Mijn wagen heeft dit ook na een weekend stil te hebben gestaan als het geregent heeft . Al had mijn hyundai er meer last van dan mijn huidige fabia. Ik denk dat als je wagen een tijdje stil staat en je trommels zijn nat en ze oxideren een beetje , dat je remschoen dan niet meteen loskomt van je trommel. Ik denk dat het dit is , schiet mij niet dood als het niet zo is . Ik maak mij er in ieder geval geen zorgen in .
 

van_der_P

Senior Member
Laat de trommels achter ( ik neem aan dat het achter trommelremmen zijn ) eens schoonmaken wellicht komt dan ook aan het licht wat het zou kunnen zijn.
Een handrem werkt vaak mechanisch (via een kabel) op de achterwielen. Het kan zijn dat er roest op de kabel zit en daardoor de binnen kabel moeilijker in de buitenkabel beweegt. Dat zou met wat vet of olie te verhelpen moeten zijn.
 

Gieliovd

Forumguru
Kan met meerdere dingen te maken hebben, Nemo.

Ten eerste parkeer je zo te horen op een heuvel welke afloopt. Je staat dus met de neus naar het dal toe gericht. Heb ik dit goed? Hierbij kan het voorkomen dat de remvoering zichzelf een beetje vastklemt in de trommel.

Daarnaast is het vaak voorkoment dat remmen met deze kou vastvriezen.

Daarnaast kan het zo zijn dat de remtrommels helemaal vol zitten met slijpsel/stof. Hierdoor komt het allemaal niet zo lekker meer terug.

Dan heb je nog inderdaad de kabel welke stroef kan gaan en dus niet lekker vrijgeeft.


Wat je eens zou kunnen proberen is om met wegrijden de handrem eraf te halen, eerst een heel klein stukje achteruit rijden en dan weer vooruit. Kijken of de rem dan zo losklikt.

Ik heb het met mijn schijfremmen ook wel eens na een weekendje stilstaan, zelfs zonder de handrem te gebruiken. Dan hoor ik de remmen even loskomen, puur door oxidatie tussen de schijf en remblokjes. Water hoopt zich op etc..
 

Desperado

Forumguru
Om dat goed te zien zul je de trommel eraf moeten halen.
Als je niet weet hoe dat moet is het niet iets wat je zo even zelf doet.
 

Gieliovd

Forumguru
Wil je dit kunnen inspecteren moet je het volgende doen:

- Wielbouten klein beetje lossen
- Auto opkrikken bij achteras (in versnelling zetten en bij voorkeur blokjes bij de wielen!)
- Wiel van de remtrommel (naaf) verwijderen
- Remtrommel lossen van de as
- Remtrommel van de as nemen
- Paar kilo stof uit de remtrommel kloppen
- Remzuigers controleren op lekkage
- Bewegende delen smeren
- Remtrommel loopgedeelte licht opschuren
- Hele zooi weer monteren.

Het is geen half uurtje werk, het kost je wel even.
 

van_der_P

Senior Member
Is dit iets wat ik zelf kan zien of kan onderzoeken als ik mijn auto opkrik?

Ik weet niet in hoeverre je de trommels met speciaal gereedsschap moet los maken, er zullen op dit forum allicht mensen zijn die je hierbij kunnen helpen.
Met de remmen denk toch dat je voorzichtig moet zijn om hier zelf iets aan te doen, ze kunnen van levensbelang zijn.
 

Desperado

Forumguru
Als het goed is zit er een automatische spanner op de handrem die je los moet maken via 1 van de wielboutgaten.
Als je niet weet hoe dit moet is het niet bepaald makkelijk om de trommel eraf te halen en de kans dat je iets kapot maakt is natuurlijk ook groter.
 

Gieliovd

Forumguru
Als het goed is zit er een automatische spanner op de handrem die je los moet maken via 1 van de wielboutgaten.
Als je niet weet hoe dit moet is het niet bepaald makkelijk om de trommel eraf te halen en de kans dat je iets kapot maakt is natuurlijk ook groter.
Is dat zo? Dat is grappig. Nog nooit van gehoord eigenlijk.

De normale rem werkt gewoon hydraulisch en de handrem inderdaad met kabel. Dat deze automatisch gespannen wordt is nieuw voor mij!

Als deze te strak staat merk je het permanent, dus dat is het niet.
 

nemo

Senior Member
Mijn wiel eraf halen gaat nog lukken, maar ik denk dat het niet verstandig is om verder dan dat te gaan. Remmen zijn me iets te belangrijk om zelf aan te gaan klussen. Kijk als het toevallig een eenvoudig klusje was, vind ik het niet erg om vieze handen te krijgen. Maar in dit geval zal ik mijn vrienden van de garage even lief aankijken :cheer:
 

joergarms

Senior Member
TRommelremmen kunnen inderdaad voorzien zijn van een automatische spanner.
Ik zou zelf niet gaan liggen klooien, sterker nog, ik ben van origine automonteur en werk evengoed niet veel meer aan m'n auto.
Heb geen zin in vieze handen :grin:
 

Fabia

† In Memoriam
Voordat we weer offtopic gaan. Ik herken het probleem. Bij mijn vorige Fabia hoorde ik wel eens een soort klonk als ik weg reed als de handrem er op had gestaan. Ik merkte duidelijk dat er iets los moest komen. Was inderdaad vaak als íe een tijdje stil had gestaan. Met mijn huidige Fabia heb ik er geen last van.
 

EdK

Forumguru
Heerlijk vrouwen in een mannenforum !!

Lief aankijken !!
beschadigde nagels !
Blond ??

Waarom zet je hem op de handrem ??
Waarom niet gewoon in de 1e versnelling laten staan en stuuruitslag zo zetten dat als hij vooruit ( of achteruit ) zou rijden dat deze dan naar stoep rijdt ?
Doet men in San Francisco ook op deze wijze !
 

Jochus

Actief lid
Handrem vs. eerste versnelling is een eindeloos punt van discussie denk ik. Je zet auto vast, en dat doe je volgens mij het beste op de manier die je gewoon bent.

Rijden ze in Amerika trouwens niet bijna allemaal automaat?

Ik zet de auto persoonlijk altijd in neutraal/vrij, en trek de handrem aan.

Behalve als het nat ligt, koud is, en ik er aan denk om de auto in versnelling te zetten mbt vastvriezen. Maar ik vergat het ook al vaak, en had nog nooit de handrem vastgevroren. (Heb wel schijfremmen achter, als dat enig verschil maakt).
 

Gieliovd

Forumguru
In de VS hebben ze allemaal automaten met een PARK stand. Dus staten in de P en dan voet op de rem, in de DRIVE en rijden.

Met een handbak is parkeren op een vlak gedeelte of klein beetje toelopend geen probleem. Stijl echter wel. Dat is slecht voor je bak en beroerd om te starten.
 

Jochus

Actief lid
Ik zou trouwens niet graag hebben dat de auto een tik krijgt van iemand die inparkeert wanneer die in versnelling staat. Daar is de handrem volgens mij robuuster aangelegd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan