Halogeenlampen: verschil in kleur en vervangen door LED

JeroenDr

Nieuw lid
Ik heb zelf ook Philips: X-treme Vision lampen gemonteerd maar deze gingen niet lang mee, na ongeveer een half jaar waren ze kapot. En bovendien rijd ik maar 10.000 km per jaar dus het is niet dat ze heel veel uren gebrand hebben. Ze geven wel een mooi en fel licht maar ja ze zijn niet goedkoop en gaan dus niet lang mee. Ik ben nu aan het experimenteren met dim LED verlichting, 6000k. In combinatie met de LED dagrijverlichting (ook 6000k) is het een mooi geheel. De LED dagrijverlichting dimt niet bij aanzetten van de dim verlichting maar ik zie het probleem eigenlijk niet.

Canon-Eye

Forumguru
De LED dagrijverlichting dimt niet bij aanzetten van de dim verlichting maar ik zie het probleem eigenlijk niet.
Het probleem niet (willen) zien betekent niet dat het er niet is.
De regel is dat Dagrijlicht niet mag branden in combinatie met enige andere verlichting aan de voorzijde. Dus zodra je overschakelt naar dim- of grootlicht dienen de dagrijlichten ófwel te worden uitgeschakeld, ófwel te worden gedimd om verder als "stadslicht" te fungeren. Dat mag namelijk wel tegelijk met de zogeheten hoofdverlichting branden, ongeacht of het in de koplampen geïntegreerd is of in afzonderlijke armaturen is verwerkt.

Als je DRL niet dimt of uitgaat bij overgaan op de koplampen, dan heb je dus een (kleine) kans op een bekeuring wegens foutieve verlichting, alsmede de kans dat het bij de apk misgaat.

Bovenaan Onderaan