Halogeenlampen: verschil in kleur en vervangen door LED

ljo13

Lid
Zijn er hier op het forum nog mensen die de halogeenlampen hebben gekozen en gemerkt hebben dat de dagrijverlichting een andere kleur heeft dan de gewone lampen? De gewone lampen zijn veel witter dan de dagrijverlichting waardoor je duidelijk ziet dat er twee verschillende lampen inzitten.

Ik zou nu de dagrijverlichting willen vervangen door andere lampen. Op het internet vond ik reeds dat het gaat om lampen van het type PW16W maar dat die niet beschikbaar zijn in LED. Er wordt aangeraden dan te kiezen voor PW24W.

Ook de procedure lijkt nogal ingewikkeld te zijn maar dat lukt wel. Iemand ervaring met het vervangen van deze lampen en wat denken jullie van kiezen voor het type PW24W ipv PW16W. Kan dit schade veroorzaken of zijn hier andere risico's aan verbonden?
 

ljo13

Lid
Klopt inderdaad. Ik merkte het dit weekend door de coming-home functie. Zowel de dimlichten als de dagrijlampen branden dan. Ik was sowieso van plan de dimlichten en dagrijlampen te vervangen door LED maar ik vind het nogal slordig van Skoda dat er een kleurverschil zit in beiden. Je ziet het dan wel niet als je zelf in de wagen zit, vanop op een afstand wordt hij er toch niet mooier op.
 

Noord26

Forumguru
Fout van Skoda? Nee hoor. Dit is het verschil tussen halogeen en een echte oude gloeidraad lamp wat je ziet. Eigenschap van het product.
 

ljo13

Lid
Weer iets geleerd.........maar als je de dagrijlamp vervangt door een led-lamp, kan die dan nog (voldoende?) gedimd worden?

Da's een van de vragen die ik me ook stelde. Vandaar de vraag of het een goed idee is om deze te vervangen door LED
 

Dewinteb

Actief lid
Zijn er hier op het forum nog mensen die de halogeenlampen hebben gekozen en gemerkt hebben dat de dagrijverlichting een andere kleur heeft dan de gewone lampen? De gewone lampen zijn veel witter dan de dagrijverlichting waardoor je duidelijk ziet dat er twee verschillende lampen inzitten.

Ik zou nu de dagrijverlichting willen vervangen door andere lampen. Op het internet vond ik reeds dat het gaat om lampen van het type PW16W maar dat die niet beschikbaar zijn in LED. Er wordt aangeraden dan te kiezen voor PW24W.

Ook de procedure lijkt nogal ingewikkeld te zijn maar dat lukt wel. Iemand ervaring met het vervangen van deze lampen en wat denken jullie van kiezen voor het type PW24W ipv PW16W. Kan dit schade veroorzaken of zijn hier andere risico's aan verbonden?

Ik heb ook halogeen koplampen, inmiddels zit er een xenonset in en zijn de dagrijlampjes nog origineel gloeilampjes; hierbij n foto vanuit de Uk, deze man heeft ze vervangen door leds, via de wielkuip, en heeft het kapje moeten openen(plastic) voor mij teveel gedoe ik heb het zo gelaten.dimmen zullen ze niet; risico's: mogelijk error melding lamp stuk
 

Bijlagen

  • image.png
    image.png
    1,2 MB · Weergaven: 85
  • image.png
    image.png
    362,8 KB · Weergaven: 75

ljo13

Lid
Dat topic heb ik ook gevonden op dat Engelstalige forum. Mij lijkt het geen al te groot probleem om dit via de wielkap te doen. Is weer eens een leuk projectje. :D

Potentieel probleem is natuurlijk de levensduur, het lijkt me beter om daar geen Chinese toestanden in te plaatsen gezien de moeite die het kost om de dagrijlampen te vervangen.

Mag ik vragen welke xenonset je erin hebt geplaatst?
 

Dewinteb

Actief lid
Natuurlijk: via xenonlamp.nl en dan met een r-lamp; zit een streepje coating op de xenonlamp zelf om strooilicht te voorkomen via de reflector zelf.

na ombouw lichtbeeld laten afstellen/controleren; zag er goed uit, 1 lamp stond te hoog. Minder strakke scheidingslijn van de lichtbundel door de reflector tov een lensprojector, maar dat is normaal bij een reflector.

Belangrijk voor mij: ik verblind niemand en ik heb meer zicht tov de halogeen.

Ben erg benieuwd naar je andere project; als t lukt laat je t weten?
 

B.Stuurder

Forumguru
35W niet, maar 25W wel.
Dat zou ik niet geweten hebben. Ik heb vroeger wel eens halogeen om willen bouwen maar werd toen gewezen op die regel, zonder automatische hoogteverstelling geen Xenon. Overigens is het naar mijn mening ook bijzonder onprettig als iemand geen projector lampen heeft maar een gewoon glas met een reflector. De lichtbundel wordt dan verstrooid en is daardoor bijzonder hinderlijk voor het overige verkeer, zeker als de hoogte niet goed is gesteld.
 

Dewinteb

Actief lid
Dat zou ik niet geweten hebben. Ik heb vroeger wel eens halogeen om willen bouwen maar werd toen gewezen op die regel, zonder automatische hoogteverstelling geen Xenon. Overigens is het naar mijn mening ook bijzonder onprettig als iemand geen projector lampen heeft maar een gewoon glas met een reflector. De lichtbundel wordt dan verstrooid en is daardoor bijzonder hinderlijk voor het overige verkeer, zeker als de hoogte niet goed is gesteld.

Ben het met je eens , was dan ook geen 25€ setje, en daarom bestaan er dus speciale xenonlampen ( met een streep coating)die verstrooien licht voorkomen bij reflector lampen en dien je de afstelling te laten controleren na plaatsen. De specialist gaf aan minimaal verstrooid beeld te zien tijdens controle/afstellen.

Overigens had ik blind /ongereden de wagen besteld en zag pas bij aflevering de reflector lampen, die in vergelijk met de s2 superb met projector halogeen slechter lichtbeeld had, had deze bezuiniging niet verwacht.


De regels:
APK Keuring vanaf 1 april 2012 (Nederland)

De keuringseisen (APK) dat voertuigen voorzien van dimlichten met gasontladingslampen (Xenon) en die verder in gebruik genomen zijn na 31 december 2006, moeten zijn voorzien van automatische hoogteregeling en een koplampreinigingsinstallatie, komen met ingang van 1 april 2012 te vervallen.

Deze 2 eisen komen vanaf dan te vervallen omdat ze niet langer meer actueel worden geacht, gezien de ontwikkelingen van gasontbrandingslampen (xenon) op de huidige markt. Door het vervallen van de eisen uit de Regeling Voertuigen, wordt dus voorkomen dat voertuigen onnodig aangepast zouden moeten worden.

Dit betekent dus voor menige automobilist dat bij het inbouwen danwel laten inbouwen van Xenon verlichting, onafhankelijk van de datum van ingebruikname van het voertuig en onafhankelijk van het aantal lumen geproduceerd, geen koplampreinigingsinstallatie en hoogteregeling meer ingebouwd hoeft te worden.

Een actueel en dus bijgewerkt overzicht van de APK regelgeving is terug te vinden via de Rijksdienst voor het Wegverkeer
 
Laatst bewerkt:

B.Stuurder

Forumguru
Ben het met je eens , was dan ook geen 25€ setje, en daarom bestaan er dus speciale xenonlampen ( met een streep coating)die verstrooien licht voorkomen bij reflector lampen en dien je de afstelling te laten controleren na plaatsen. De specialist gaf aan minimaal verstrooid beeld te zien tijdens controle/afstellen.

Overigens had ik blind /ongereden de wagen besteld en zag pas bij aflevering de reflector lampen, die in vergelijk met de s2 superb met projector halogeen slechter lichtbeeld had, had deze bezuiniging niet verwacht.


De regels:
APK Keuring vanaf 1 april 2012 (Nederland)

De keuringseisen (APK) dat voertuigen voorzien van dimlichten met gasontladingslampen (Xenon) en die verder in gebruik genomen zijn na 31 december 2006, moeten zijn voorzien van automatische hoogteregeling en een koplampreinigingsinstallatie, komen met ingang van 1 april 2012 te vervallen.

Deze 2 eisen komen vanaf dan te vervallen omdat ze niet langer meer actueel worden geacht, gezien de ontwikkelingen van gasontbrandingslampen (xenon) op de huidige markt. Door het vervallen van de eisen uit de Regeling Voertuigen, wordt dus voorkomen dat voertuigen onnodig aangepast zouden moeten worden.

Dit betekent dus voor menige automobilist dat bij het inbouwen danwel laten inbouwen van Xenon verlichting, onafhankelijk van de datum van ingebruikname van het voertuig en onafhankelijk van het aantal lumen geproduceerd, geen koplampreinigingsinstallatie en hoogteregeling meer ingebouwd hoeft te worden.

Een actueel en dus bijgewerkt overzicht van de APK regelgeving is terug te vinden via de Rijksdienst voor het Wegverkeer

Als het geen grap was (1 april) dan doelen ze op de aanpassing van de lampen die jij omschrijft. Wel te hopen dat mensen dan de goede lampen kiezen. Mijn inbouw aspiraties waren voor 2012.
Maar waarom niet meteen Xenon bestellen bij een nieuwe wagen?
 

ljo13

Lid
Maar waarom niet meteen Xenon bestellen bij een nieuwe wagen?

Tja, de xenonlampen kostten toch een slordige 1000 EUR meer en dat kon er echt niet meer bij. Ik werk in een KMO, MKB in Nederland, en voor de prijs van de xenonlampen kon ik een paar andere leuke extra's zoals bv. adaptive cruise control krijgen. Zelf bijbetalen voor een wagen die uiteindelijk de mijne niet is, zag ik niet meteen zitten. ;)

Ik had dan ook niet verwacht dat de gewone lampen zo lelijk zouden zijn. Op het moment van bestellen (februari) had ik ook nog geen enkele Superb 3 zien rijden met halogeenlampen, laat staan dat je er ergens een foto van kon vinden of een showroommodel. Gegokt en verloren zouden ze zeggen.

Vandaar mijn vraag om ze te vervangen. Ik ga maar eens kijken naar xenonlampen met zo'n streepje. Lijkt me een mooie toevoeging.
 

B.Stuurder

Forumguru
Tja, de xenonlampen kostten toch een slordige 1000 EUR meer en dat kon er echt niet meer bij. Ik werk in een KMO, MKB in Nederland, en voor de prijs van de xenonlampen kon ik een paar andere leuke extra's zoals bv. adaptive cruise control krijgen. Zelf bijbetalen voor een wagen die uiteindelijk de mijne niet is, zag ik niet meteen zitten. ;).....

OK ik snap het, behalve dan van het zelf bijbetalen. Ik rijd in die auto en geniet van de extra's, het deel dat je zelf bijbetaald kun je aftrekken van de bijtelling, waardoor je effectief maar de helft van het bedrag betaalt dat je bij moet dragen. Nu moet je ook investeren immers en dat kun je nergens aftrekken. Een bijverschijnsel als je een eigen woning hebt is de (virtuele) verhoging van je salaris bij een hogere cataloguswaarde, waardoor een groter deel van de hypotheekrente aftrekbaar wordt conform de hoogste schijf. (misschien wat simplistisch omschreven, maar ik ben geen boekhouder)
Uiteindelijk betaal je dus meer ja, maar je hebt ook meer genot. En zelf een auto bekostigen is véél duurder dan deze manier van autorijden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Of het echt een antwoord is op de vraag "Waarom geen [...]" weet ik niet, maar toch:

Ik heb heel goede ervaringen met de fellere lampen van Philips: X-treme Vision (130% lichtopbrengst t.o.v. standaard) op mijn vorige auto en Race-Vision (150%) op de huidige.
 
Bovenaan Onderaan