Halogeen koplampen upgraden?

Mijn beide koplampen zijn kapot op mijn Octavia 3. Ik kan ze natuurlijk vervangen voor originele halogeenlampen maar vind zelf de halogeenlampen best lelijk...
Onlangs kwam ik op onze favoriete chineze webshop deze led koplampen tegen. De vraag is nu zal ik een gokje wagen en ze bestellen of is dat echt een heel slecht idee? :unsure::LOL:

Optie 1:
(deze heeft 1 review met foto's waarin ze werkend te doen zijn)

Optie 2:

Screenshot 2026-01-19 at 19.01.50.png Screenshot 2026-01-19 at 19.05.28.png Screenshot 2026-01-19 at 19.06.16.png Screenshot 2026-01-19 at 19.08.13.png

Tees

Donateur
Het is niet toegestaan als de lampen niet ECE gekeurd zijn, maar het is geen APK afkeur. Tijdens de APK kijken ze alleen of de verplichte veiligheidszaken in orde zijn. In het geval van verlichting geldt: goed lichtbeeld, gelijke lichtsterkte L/R, en natuurlijk dat alles werkt zoals het moet.

Ik zou echter nooit zo'n onderdeel bij neef Ali vandaan halen. Grote kans dat het lichtbeeld niet in orde is (op het filmpje dat erbij zit geeft voor mij al reden dat te denken!). Bovendien dimmen de DRLs niet als de dimlichten aan gaan en ook niet als het knipperlicht aan gaat. Dat eerste is volgens mij ook verplicht in NL. En dan dat bedrag...dat zou ik al helemáál niet bij neef Ali willen betalen... En dan heeft de ene 1 verkoop gehad, de andere 6. Let ook even op de verzendkosten: je betaalt op deze bedragen invoerheffing, daarom zijn de 'verzendkosten' dus heel hoog.

andrehj

Forumguru
Mijn beide koplampen zijn kapot op mijn Octavia 3. Ik kan ze natuurlijk vervangen voor originele halogeenlampen maar vind zelf de halogeenlampen best lelijk...
Onlangs kwam ik op onze favoriete chineze webshop deze led koplampen tegen. De vraag is nu zal ik een gokje wagen en ze bestellen of is dat echt een heel slecht idee? :unsure::LOL:
Ja, die Chinese meuk is een erg slecht idee. Maar het geluk is met je, want er zijn goedgekeurde LED sets verkrijgbaar die gewoon in je huidige koplampen passen, zoals deze van Philips:
Staat ook netjes op de compatibiliteitslijst: https://www.documents.philips.com/assets/20241028/65b648fc85e64a73bab6b2170139a1e3.pdf

En volgens mij heeft Osram ook wel iets wat goedgekeurd is voor een O3.

Beide 1000x beter dan meuk van Ali en nog veel goedkoper ook.

Naudje32

Actief lid
ik heb in het verleden ook gewoom koplamp units gekocht op aliexpress, en die waren gewoon prima en nooit geen apk stress gehad. Spullen die daar wegkomen zijn in het algemeen nu van goede kwaliteit. dat was jaren terug wel anders ja! niet alles uit china is rommel. vergeet niet dat onderdelen ook daar worden geproduceerd en dat zelfde geldt ook voor VAG.

Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Niet alles uit China is rommel, maar ben je bereid het risico te nemen voor meerdere honderden euro's voor iets van onbekende kwaliteit? Aangevuld met de observaties die ik al gedaan had, zou ík het persoonlijk niet aandurven. Maar hé, ieder mag doen met z'n geld wat 'ie wil hè (binnen de wet dan).

EdK

Forumguru
Tsja een 4 jaar terug eens een achter remlicht voor een Caddy uit china laten komen.
Maar als ze dat al niet maatvast kunnen kopiëren ........ zou je dan de gok nemen om daar koplampen te bestellen ??
Wel ik niet, maar een ieder heeft het recht om eigenwijs te zijn, ook ik !! :koffie:

Naudje32

Actief lid
Een 3e remlicht voor een crospolo gekocht 3jaar terug originele was lek. Deze zit er nu nog steeds op. Heeft niks met eigenwijs te maken. Is gewoon weten wat je koopt en de ervaringen die hebt en met anderen deeld. Ik bestel echt veel op ali en ook auto gerelateerd. En dat doe ik nu meer al 10jaar als dat niet langer is, En 3x iets moeten terug sturen. Dat is mijn ervaring.

Je kunt het proberen. Er zit 90 dagen gratis retour op.

Voor wat t waard is; maat van had voor zn BMW GS 1200 een projectie led lamp besteld, licht was erg goed. Hij stond alleen te hoog, en de verstelmogelijkheid was minder dan de OEM dus hij kon net niet laag genoeg. Maar gaf echt veel meer licht dan zijn enkele lamp (volgens mij een H7).

Bovenaan Onderaan