H7 lampje vervangen? (projectorlamp)

henriant

Nieuw lid
Maar hoe doen je dat met de rechter koplamp. Daar kom je wel bij maar kun je niet de kracht zetten.
 

Wouter1

Forumguru
@henriant, bij mij zaten ze ook erg vast. Ik heb uiteindelijk een steeksleuteltje gebruikt om iets meer kracht te kunnen zetten op de lamphouder.
De maat weet ik niet meer zeker, maar ik dacht 14 of 15 mm.
En hiermee heb ik ze ook weer vast gezet.
 

Wouter1

Forumguru
Helaas het was weer zover, mijn rechter koplamp was kapot, en ik heb weer een aardig poosje lopen K*Tten... :fool:om het nieuwe lampje weer vast te krijgen...
Uiteindelijk gelukt door dop 21 over de lamphouder en met een knietje, een kort verlengstuk en een ratel vast te zetten.
En jawel klik en hij zat vast.:yeehaa:
Hierbij geborgd voor de volgende keer.;)
 

Seigersbjorn

Senior Member
Ik ga er ook weer aan moeten beginnen. Welke H7 lampjes kopen jullie?
Had eerst Xenon, maar dat mag niet in belgie zonder automatische hoogteregeling en koplampsproeiers
 

Stripedkrijn

Forumguru
Ik heb laatst bij mijn F1 ook een H7 lamp linksvoor moeten vervangen. Lastig bij te komen i.v.m. de accu die daar zit. Verder zit daar nog een ouderwetse veerclip die op zich best wel makkelijk is als je weet dat de veertjes boven en onder dezelfde kant op moeten worden geduwd voor de- en montage. Dus niet naar elkaar toe knijpen.
Verder is het handig om uitsluitend de contacten van de stekker voor de lampvoet VOOR montage van de nieuwe H7 lamp heel licht in te sprayen met wat contactspray. Daarna eventueel afdrogen en zorgen dat de lamp zelf bij montage niet vervuild wordt met vettigheid.
Dit geheel zorgt ervoor dat demontage van een volgende lamp een stuk makkelijker zal gaan.
 

andrehj

Forumguru
Ik ga er ook weer aan moeten beginnen. Welke H7 lampjes kopen jullie?
Gewoon kwaliteit kopen. En dan heb je bij de A-merken (Philips, Osram) de keuze tussen de lampjes met wat meer levensduur, en die met iets (marginaal) meer opbrengst. Als je gaat voor levensduur, dan zijn de standaard lampjes prima, anders zou ik gaan voor de Osram Night Breaker Unlimited serie.
En verder ben ik het in dezen met de Belgische overheid hardgrondig eens: Xenon en LED zijn prima lichtbronnen, maar dan alleen in lamparmaturen die daarvoor ontwikkeld zijn.
 

Seigersbjorn

Senior Member
Gewoon kwaliteit kopen. En dan heb je bij de A-merken (Philips, Osram) de keuze tussen de lampjes met wat meer levensduur, en die met iets (marginaal) meer opbrengst. Als je gaat voor levensduur, dan zijn de standaard lampjes prima, anders zou ik gaan voor de Osram Night Breaker Unlimited serie.
En verder ben ik het in dezen met de Belgische overheid hardgrondig eens: Xenon en LED zijn prima lichtbronnen, maar dan alleen in lamparmaturen die daarvoor ontwikkeld zijn.
Ik koop altijd Osram omdat die er al vanaf de fabriek in zaten
Maar vraag mij wel af goeie kwaliteit led aan te kopen valt, want ik lees echt heel uiteenlopende dingen
Meestal slechte, to be honest
 

Niels83

Forumguru
maar als het je zelf niet lukt en de dealer vraagt 30 euro... er zijn toch tal van andere garages.
 

Chatslet

Forumguru
Ik heb er zelf xenon inzitten. Hoe ik het bij de greenline heb gedaan: Koelvloeistofreservoir er uit halen (moet je even het juist bitje voor aanschaffen) en dan kun je bij de rechter koplamp en kun je voldoende kracht zetten. Lampje moet je een kwart slag draaien. Weet niet meer welke kan op maar ik gok linksom. Dan komt de connector los van de lamp-unit en daar zit het H7 lampje in. Voor de linkerkant kun je het beste de accu en de accubak er uit halen maar als je dunne armen hebt is dat niet noodzakelijk.

Ga je met gekleurde lampjes (nep xenon) werken dan is het een kwestie van lampjes vervangen en terugplaatsen. Maar ga er vanuit dat dit niet het gewenste resultaat geeft. Ga je met echte xenon werken dan is de procedure als volgt:

Zorg dat je normale H7 xenon hebt. Dus niet met reflector plaatjes etc... Dus geen H7R of dat soort varianten. Die zijn namelijk voor reflectorkoplampen waar strooilicht voorkomen moet worden. De projectorlampen in de Fabia geven met normale xenon lampjes een perfect lichtbeeld met 0,0 strooilicht.

Van de connector haal je het metalen frame af. Deze komt achter op de H7 xenon lampen. Die zet je daar precies in zoals de originele H7 lamp er in zat. Achter op de xenonlamp zit een verdikking en die moet er precies in passen. Is die te dun dan kun je die verdikken met duct tape of isolatietape. Daarna nog even extra vast zetten met tie-wrap. Het hele geheel kun je nu weer in de lamp draaien. De H7 connector gaat dan gewoon op de losse H7 connector van de ballast. De rubberen kapjes van je lampen moet je ook nog bewerken. Daar snij je een gat ter grote van een euromunt uit. Gaat het beste met een scherp stanleymesje en daar gaat vervolgens het afdichtrubber van de xenonset in.

De ballasten kun je goed naast de koplampen en boven de radiator wegwerken. Gebruik daar stevige tie-wraps voor.

Nog wat advies: Ga voor 5000k xenon. Dat geeft gewoon perfect wit licht waardoor het lijkt alsof het fabrieks-af is. Daarbij geeft het van alle kleuren ook nog het beste licht en dat is waarom je het waarschijnlijk ook doet.
Schaf ook een knappe set aan. Ik heb die van mij bij www.lince.nl gehaald en rij er al 5 jaar mee. Het inbouwen is echt een &@# klus dus dat wil je niet na een jaar weer moeten doen.
Neem ook je stadslicht mee. Stop daar gewoon 5000k led in. Zijn makkelijk te vervangen en er gaat een W5W lampje in. Let er op dat de led lampjes niet dikker dan de originele lampjes mogen zijn. Het mooiste zijn de led lampjes die in 1 richting schijnen met een projectorlampje er op. Knipperlichten gaan overigens net zo makkelijk.

Wil je je dagrijlichten en mistlichten ook meenemen? De mistlampunits gaan er vrij makkelijk uit. Trek de grilles naast de mistlamp-units los. Je kunt dan met je hand naar binnen en dan voel je een soort knop. Druk die in en de lampunit komt los. Je dagrijverlichting is BA15S. Kwartslag draaien en hij komt los. Kunnen mooie CREE leds in.

De mistlampen zelf zijn HB3. Ook een kwartslag draaien. Voor het beste resultaat steek je daar 3000k xenonlampen in. Dat geeft een beetje gelig licht zoals dat vroeg op franse auto's zat. Dat werkt tijdens mist contrastverhogend en geeft zo goed als geen strooilicht. Ik heb zit zelf 's nachts op de afsluitdijk ervaren met zeer dichte mist en had zo weer 150 meter zicht.

Achterlichten: Alle lampjes zijn daar BA15S. Ben er eigenlijk nooit aan toegekomen om die te vervangen maar als ik zo in de handleiding kijk lijkt het eenvoudig maar is het gewoon veel werk.

Nog wat over LED: Leuk als stadslicht, leuk als dagrijlicht en leuk als knippers. Doe het gewoon niet als dimlicht of mistlicht. Ten eerste gaat het gewoon niet in projectorunits. Ten tweede geeft het of te weinig licht en als het wel genoeg licht geeft worden ze loeiheet waardoor er ventilators op zitten. Om dat effect te laten hebben moet je de rubberen kapjes van de koplampunits af laten waardoor er vuil en vocht in kan komen. Dan heb je 's winters condens in de lampunits wat resulteert in APK afkeur. Daarbij wil ik er niet eens aan denken wat er gebeurt als zo'n ventilator er mee ophoud in een kunststof koplampunit. En nee, ga het ook echt niet als mistlamp doen. Je krijgt met LED lampen niet het juiste lichtbeeld waardoor je er ten eerste niets aan hebt als het mistig is en ten tweede wordt het APK afkeur.

Waarschuwingen over kapotte lampjes: Je kunt het proberen met CANBUS geschikte balasten en led lampjes. Mijn ervaring destijds (5 jaar geleden) was dat dat niet of matig werkt. Ik heb daarom met VCDS de lampcontrole uitgezet. Het kan nu natuurlijk anders zijn maar ik raad je toch aan de lampcontrole uit te zetten of iemand met VCDS te vragen om dat voor je te doen.
 

factotum

Nieuw lid
ik wil ook mijn h7 lampen vervangen voor xenon of led maar kan met geen mogelijkheid bij de fittingen komen ook niet zoals beschreven via de luikjes in de binnenschermen het is een Fabia 3 5j .
als het beter weer is ga ik kijken of de units er uit kunnen zo te zien 3 bouten torks .dan zal het wel lukken want van boven onder de motorkap kom je er zeker niet bij.
 

Waalko Kramer

Forumguru
ik wil ook mijn h7 lampen vervangen voor xenon of led maar kan met geen mogelijkheid bij de fittingen komen ook niet zoals beschreven via de luikjes in de binnenschermen het is een Fabia 3 5j .
als het beter weer is ga ik kijken of de units er uit kunnen zo te zien 3 bouten torks .dan zal het wel lukken want van boven onder de motorkap kom je er zeker niet bij.

Ik wacht wel op de nieuwe Fabia met standaard Led-verlichting!
 
Bovenaan Onderaan