H7 koplamp Citigo 2020 vervangen

cali05

Forumguru
Bij Osram hebben ze tegenwoordig hele mooie en goede LED-vervangingssets voor H7 en H4. Ik dacht even de lampjes uit te wisselen maar niets is minder waar. Ik krijg met geen mogelijk de lampen gemonteerd, zowel de oude als de nieuwe niet. Heeft iemand een goede beschrijving of filmpje? Het gaat om een citigo van 2020. dus met de led dagrijverlichting.

Alvast zeer bedankt
 

Rosinfield

† In Memoriam
Zeker heb ik die. Zeer uitgebreid en als je een beetje handig bent, moet het goed te doen zijn. Ik zag er wel tegenop en toen begon het er al mee dat ik de kabels niet los kreeg (schijnt vaak voor te komen), dus toen heb ik er maar vanaf gezien en het meteen laten doen bij de installatie van de dashcam.
[16:55, 10-02-2023] Erik: Resume, stap 1 is dus de huidige stekker lostrekken, recht naar achteren duwen/trekken (richting achterkant auto)
[16:56, 10-02-2023] Erik: Stap 2, rubberen manchet verwijderen
[16:57, 10-02-2023] Erik: Stap 3, u- vormige metalen klemmetje aan+ naar buiten drukken ( zoals in filmpje te zien was)
[16:58, 10-02-2023] Erik: Stap 4, huidige lamp eruit manoeuvreren
[16:59, 10-02-2023] Erik: Stap 5, driepotige ring in de koplamp plaatsen, 2 naar beneden, 1 omhoog
[17:03, 10-02-2023] Erik: Stap 6, rubber manchet terugplaatsen, kan vooral aan bestuurderszijde lastig gaan...
[17:03, 10-02-2023] Erik: Stap 7, uiterst voorzichtig (zonder hier of daar tegenaan te stoten) de ledkaars insteken en a la bajonet een kwartslag draaien ( zoals gezien, let op dat de ledjes de goede kant op wijzen (zie film)
[17:04, 10-02-2023] Erik: * aanvulling stap 5, die ring natuurlijk ook weer vastzetten met de u vormige clip...
[17:06, 10-02-2023] Erik: Stap 8, de stekker aansluiten op de stekker van de auto en deze goed aandrukken. Geef ze vervolgens een mooi plekje (netjes leggen, zoals in filmpje te zien was)
[17:08, 10-02-2023] Erik: Als dit allemaal gelukt is zouden ze het moeten doen , bij twijfel over het lichtbeeld even langs de garage om deze te laten checken, vaak is dat gewoon gratis service

Filmpjes volgen zo
 

SteGo

Donateur
@Rosinfield de Up! heeft H4 lampen, een Citigo van 2020 2x H7 per koplamp. ;)

Uit ervaring met m'n vorige Citigo (die wél H4 had) weet ik dat de H4'tjes wat makkelijker in te bouwen zijn dan de H7 variant. (Al heb ik Philips lampen gebruikt ipv Osram) Bij de H7 heb je adapterringen nodig. En bij de Philips lampen waren die krengen echt lastig om te monteren in de koplamp.

Ik heb wel eens dit filmpje gezien over het aanpassen van de originele houders van de halogeenlampen, maar dat is in combinatie met de Philips lampen, ik weet niet of met de Osram lampen ook lukt.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ah ok. Dacht dat het wel hetzelfde zou zijn. Bij de GTI is helemaal weinig ruimte. Degene waar ik het heb laten doen heeft ook eerst de beplating ter plekke even er af gehaald
 

cali05

Forumguru
Dimlicht vervangen (Citigo IV van 2020) door een OSR 64210DWNB Autolamp, LED, H7. Bij deze set heb je een adapterset nodig OSR 64210DA0.
Aan de rechterkant begonnen, kreeg de ring niet goed vast achter het schroefje. Uiteindelijk koplamp helemaal los gehaald. Behoorlijk klusje. Aan de linkerkant de schroefjes waarachter de lamp vastklikt er verder losgedraaid. Na bevestiging uiteindelijk weer vast gedraaid en klaar was tie. Geen foutmelding op het dashboard en mooi helder licht.

Bijgaande video laat zien hoe het werkt:
https://www.youtube-nocookie.com/embed/dyHK8F23oSs?rel=0&autoplay=0
 

Bijlagen

  • H764210DA01.jpg
    H764210DA01.jpg
    8 KB · Weergaven: 24
  • LEDNBH7-5.jpg
    LEDNBH7-5.jpg
    19,2 KB · Weergaven: 22
  • IMG_7668.JPG
    IMG_7668.JPG
    123,2 KB · Weergaven: 25
  • IMG_7663.JPG
    IMG_7663.JPG
    178,9 KB · Weergaven: 26
  • IMG_7670.JPG
    IMG_7670.JPG
    190,1 KB · Weergaven: 24
Laatst bewerkt:

fiestalpg

Nieuw lid
Dg, ik heb een citygo van 2017 (met dag rij led verlichting!), als ik de koplampen bekijk lijkt het op 2 h7 lampjes per koplamp (van de buitenkant bekeken); er zitten ook twee reflector eenheden in de koplamp (en een deel voor het knipperlicht/dagrij verlichting onderin) Echter veel bronnen melden H4 lampjes, er zat ook een reserve setje bij met H4.

Bij de meest buitenste eenheid in de koplamp(met volgens mij ook een H7), zit er een plastic rechthoekig dopje aan de voorkant van het lampje (H7?) gemonteerd met een metalen beugeltje wat deel uit maakt van de fitting/klem waar het lampje (H7?) in zit.

Kan iemand opheldering bieden? Het boekje heeft het over zowel H4/H7/HB4 lampjes.

groeten
fiesta
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Tsja H4/H4B of toch H7.....
Wil je het echt 100% zeker weten ?
Dan is het toch het beste om er één te demonteren.
En ja een reserve setje, in mijn Fab 3 zat er ook een met H4B lamp erin, alleen zat er in koplamp H7...

Doet me aan de oostblok tijd denken, kocht je een LADA en zat er nog een slinger bij die nergens meer paste.
Maar ja werd wel meegeleverd....
 

SteGo

Donateur
@fiestalpg jij zult zeker weten H7 lampen hebben.
h7 koplamp.png

De koplamp met H4-lamp ziet er zo uit;
h4 koplamp.png

De HB4 lampjes zijn voor de mistlampen in de voorbumper indien je die hebt. ;)
 
Laatst bewerkt:

fiestalpg

Nieuw lid
dank je, ja het zijn toch echt h7 lampjes, die HB4 zijn wel moeilijk verkrijgbaar.

Die HB4 lampjes, zit daar altijd een 90 graden verbindings armatuur aan?
 

hemi24

Forumguru
@fiestalpg : bij mijn weten staat H voor Halogen en B voor Bend, dus ja de B versie zal altijd een 90 graden aansluiting hebben t.o.v. de lamp.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan