H7 80 of 100 watt in projectorlamp

Waalko Kramer

Forumguru
De lichtopbrengst van mijn Fabia met projectorlampen is belabberd slecht.

Vanochtend sprak ik iemand die in een Alfa Mito ook met projectorlampen Philips Ralley lampen erin heeft gezet van 100 watt.

Mag het en hoe zit het met de warmte van de lampen.

Graag jullie advies.
 

innocenti

Forumguru
Het mag niet. En de warmteontwikkeling van een 100W lamp is veel hoger. Ik zou het zeker niet adviseren.

En mijn praktijkervaring: connector gesmolten door warmteontwikkeling en de reflector compleet vervormt door de warmte van een 100W lamp. Dan kan je beter een xenon lamp in de projector stoppen. Een projector lamp is ideaal omdat deze een hele sterke Cut-off heeft waardoor je nauwelijk strooilicht produceert met xenon in een projector lamp.
 

Canon-Eye

Forumguru
De lichtopbrengst van mijn Fabia met projectorlampen is belabberd slecht.
Dat gold toch voor de versie t/m 2010? De mijne is van mei 2011 en heeft dat probleem helemaal niet - ik had bij de bestelling in eerste instantie xenon willen aanvinken maar de dealer raadde dat af omdat de nieuwere projectorlampen eigenlijk bijna net zo goed zijn. Xenon was een beetje zonde van het geld, vond hij.
Wat mij betreft heeft hij gelijk gekregen, ik miste de xenon niet.

Nu worden mijn ogen stiekem wel ouder (net als de rest trouwens) en ik heb, toen ik een keer een kapot lampje had, twee nieuwe Philips X-treme Vision H7 55W laten monteren. Dat scheelt nog aanzienlijk met de oude H7.
Er schijnt overigens ook zoiets van Osram te bestaan, dus je hebt nog wat te kiezen.
 
Laatst bewerkt:

ABruintje

Senior Member
Ik moest laatst ook een lampje vervangen.
Gelukkig aan de bestuurderskant, de andere kant kan je eigenlijk niet bijkomen omdat airco in de weg zit.
Ik kom er in ieder geval niet bij met mijn grote klauwen :nono:

Maar heeft iemand ervaring met de licht kleur ?
Je hebt de lampen van 3200k tot 8500k, des te hoger des te blauwer word vaak het licht.
Is er verschil te zien in licht opbrengst ?

En heeft iemand een truc gevonden om de bijrijderskant te vervangen ?
 

EdK

Forumguru
En heeft iemand een truc gevonden om de bijrijderskant te vervangen ?
Ja, met handen gaat het makkelijker dan met klauwen !
Handen zijn ontwikkeld om moeilijkere dingen te doen dan klauwen.
Klauwen zijn om wat vast te grijpen, vandaar dat dieren vaker klauwen hebben dan mensen.
Want tsja een dier heeft geen auto met lampjes he....:D:D:D
 

ABruintje

Senior Member
Ja, met handen gaat het makkelijker dan met klauwen !
Handen zijn ontwikkeld om moeilijkere dingen te doen dan klauwen.
Klauwen zijn om wat vast te grijpen, vandaar dat dieren vaker klauwen hebben dan mensen.
Want tsja een dier heeft geen auto met lampjes he....:D:D:D

Duidelijke en nuttige info, bedankt :banghead:
 

Captain Hook

Forumguru
Maar heeft iemand ervaring met de licht kleur ?
Je hebt de lampen van 3200k tot 8500k, des te hoger des te blauwer word vaak het licht.
Is er verschil te zien in licht opbrengst ?
H7/H4/HB4 LEDs, uitgerust met Philips Lumileds (Luxeon) zijn eigenlijk de enige keuze wil je een serieuze lichtopbrengst en efficiency.
De meeste uitvoeringen die te koop zijn, zijn de 6500K versies.
Conform de technische specs: https://www.lumileds.com/uploads/542/DS134-pdf
zijn de 6500K LED chips degenen met één van de hoogste lichtopbrengst/opgenomen vermogen, bij een CRI=70.
 

Roedie76

Senior Member
Met de lampen op hun plek is het geen makkelijk klusje om lampjes te vervangen.
Voor de inbouw van xenon zou mijn advies zijn om de koplampen uit te bouwen en de xenon dan in de losse lampen te plaatsen.
Helaas is het niet iets wat je zo even kan doen op de Fabia II.
 

H@RM

Senior Member
Ik moest laatst ook een lampje vervangen.
Gelukkig aan de bestuurderskant, de andere kant kan je eigenlijk niet bijkomen omdat airco in de weg zit.
Ik kom er in ieder geval niet bij met mijn grote klauwen :nono:

En heeft iemand een truc gevonden om de bijrijderskant te vervangen ?

Kijk even in het Xenon Fabia II topic. Daar staan de tips en trucs wel in voor een Greenline
 

Captain Hook

Forumguru
@Mr_Margucci Concluderend zeg je?
Moet je ook goed luisteren wat 'ie vertelt! Hij heeft over een slechts 470lux leverende LED unit. M.a.w. dat is naar huidige begrippen, stokoud...
En dan vertelt 'ie er ook nog bij dat de halogeen die hij er eerst in had zitten, zelfs een hogere lichtopbrengst had dan de LED die hij getest heeft.
Nogal wiedes dat de HID die hij gebruikt dus meer licht geeft...

De enige conclusie die ik uit dat YouTube filmpje haal, is dat de beste meneer een verkeerd/ouder type LED heeft gebruikt! :pieker:

Meer info over de nieuwste LED units:
https://www.skodaforum.nl/forum/i/hb4-led-mistlicht-ombouw.34644/
en dat zijn types die wel een beduidend hogere lichtopbrengst hebben dan halogeen pitjes EN Xenon pitten...:jaja: en langer meegaan en een constante kleurtemperatuur hebben (wat je van Xenon niet kan zeggen)

BTW: een projector koplampunit heeft wel degelijk een reflector in de behuizing zitten, je ziet er alleen niet zoveel van, omdat die projectielens er voor zit.
Headlight_projector_schematic.png
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
In mijn Passat zit af fabriek led in een reflector behuizing:
7545105-15.jpg



Nu zit er in het huis, boven de lichtbron een rand (ik neem aan om strooilicht te beperken).
Qua lichtopbrengst vind ik het persoonlijk redelijk vergelijkbaar met de Xenon verlichting van mijn Superb die ik hiervoor had. Die had overigens AFS en de koplampen in mijn Passat niet.
 

Mr_Margucci

Actief lid
Nou kapitein je doet je naam wel eer aan want wat jij nou neerklad staat haaks op wat hij zegt.

"Hijheeft over een slechts 470lux leverende LED unit."

Nou nee! Want als jij zelf nou eens goed zou luisteren naar wat hij wat zegt is dat dat "the brightest spot" is die ze hebben kunnen meten. Dus misschien is dit meer een taalprobleem als je het mij vraagt. Het filmpje is 7 maanden oud dus wat jou definitie is van de term stokoud is is mij ook een raadsel.

Hij geeft nog aan in het begin door led in een projecterlamp te stoppen krijg je dat strooilicht effect wat ook goed te zien is in het filmpje.

Normaal ben ik nie zo van de discussie maar als je dan toch de experts wilt weerleggen. Zorg dan wel dat je je feiten op een rijtje hebt.

Hieronder verder verduidelijking over de vele led fabrikanten die claimen met specs te komen die ze in de realiteit niet waarmaken.


Bodemline zou denk ik moeten zijn dat je als je je lampen upgrade dat dat een pluspunt is voor in ieder geval je veiligheid door meer zicht te creëren. Maar goed als je het alleen maar belangrijk vind om bij de koffie te vertellen dat je koplampen een miljoen lumen hebben en tegelijkertijd heel nederland verblind als je de weg opgaat? tjah..
 

Captain Hook

Forumguru
@Mr_Margucci Nogmaals:
Ik heb een heel uitgebreid verhaal geplaatst, met diverse meet- en ervaringsresultaten over de vervanging van, tot nu toe, een HB4 halogeen mistlamp door een HB4 LED unit.
https://www.skodaforum.nl/forum/i/hb4-led-mistlicht-ombouw.34644/

Het moge wel duidelijk zijn dat als ik zeg 'stokoud' dat dit specifiek van toepassing is op LED units die op de markt gebracht worden voor de toepassing in bestaande auto's. ;) Die ontwikkelingen gaan namelijk zo snel, dat iets van een half jaar geleden gewoon oud is...

Dan kun je wel weer een filmpje plaatsen van een Amerikaan die zo nodig weer van alles kapot moet schieten. Maar zelfs hij komt tot de conclusie dat er wel degelijk meer licht en beter licht leverende LED units verkrijgbaar zijn.
En ja, er is (uiteraard) ook minder goed spul te koop.

Maar ook hier weer geldt; het is slechts getest met een specifieke (Amerikaanse) koplampunit. De situatie zal ongetwijfeld per combinatie van een bepaalde koplampunit met een specifieke LED vervanging anders uitpakken.
Ook zal het uitmaken of de vormfactor een H4, H7, H[whatever] is, e.e.a. afhankelijk van het gedrag binnen de geplaatste reflector, al dan niet voorzien van een projectorlens.

Het is mij vooral te doen om wat meer en beter zicht dan de bestaande HB4 als mistlampen en de H7 (zowel dim- als grootlicht). Uiteraard met een niet-hinderend lichtbeeld. Met als tweede belangrijke punt; de (als het goed is) veel langere levensduur, waardoor ik niet meer regelmatig halogeen lampjes hoef te wisselen.
Wat mensen elkaar vertellen bij de koffie/thee interesseert me niet. Wat me wel interesseert is, of ik die vossen, knaagdieren en ander roodwild hier in de polder wat eerder zie en zij mij hopelijk ontzien. :jaja:

Ik heb mijn feiten wel degelijk op een rij; door eigen ervaring en metingen!
Dan is zo'n schietgrage Amerikaan mij toch iets te ver weg... :koffie:
 

octavia99

Senior Member
In de auto van mijn vriendin een Fabia 2 uit 2013 heb ik led lampen Philips lumileds geprobeerd.
deze gaf een heel raar licht beeld. (en veel storingen)
Daarna de Xenonkit van Carnamics geplaatst (van Lowering) resultaat veel beter licht en geen storingen meer.
Zij is er erg tevreden over.
 

Antera

Donateur
De lichtopbrengst van mijn Fabia met projectorlampen is belabberd slecht.

Vanochtend sprak ik iemand die in een Alfa Mito ook met projectorlampen Philips Ralley lampen erin heeft gezet van 100 watt.

Mag het en hoe zit het met de warmte van de lampen.

Graag jullie advies.


dit gaat zorgen dat je bedrading weg gaat smelten en de boel word veel te warm. Heb dit vaker gezien dat de bedrading gewoon weg brand door de te hoge stroom door de dunne draadjes
 
Bovenaan Onderaan