Gulf challenger benzine octaan 100 geeft 10 pk extra

plaza

Forumguru
Sinds een tijdje kun je hier in nederland bij sommige Gulf tankstations
de challenger benzine octaan 100 verkrijgen. Ik moest toch nog naar JD toe om een stootkussentje van de uitlaatophanging te laten vervangen vanwege hinderlijke resonanties, dus gelijk maar even op de rollenbank om te zien wat die octaan 100 benzine nu extra doet.
Het resultaat was toch wel verrassend.
Het aantal PK ging van 325 naar 335
Het koppel bleef nagenoeg gelijk op 435 nm
Dus een vermogenswinst van 3 % en de motor loopt ook anders, zeg maar soepeler.
Kijk op www.gulf.nl of er ook een gulf tankstation bij jouw in de buurt zit die de challenger benzine of diesel verkoopt.
O ja , ik heb ( nog ) geen aandelen van de Gulf, maar wat niet is, kan nog komen.
 

tlpeter

Actief lid
Dus je hebt eerst met gewone benzine getest en daarna met de GUlf (of andersom ?

Zo niet een totaal niks zeggende test !
Zelf het weer kan zo'n verschil namelijk al hebben
 

Captain Hook

Forumguru
Denk alleen dat de rollerbank waarop dit gemeten is niet in de regen en wind stond :tongue:
Nee, gewoon buiten op het asfalt. :grin:

De afgelopen twee maanden heb ik nauwgezet bijgehouden wat ik iedere dag verbruik (zie eerdere discussies hierover).
En sinds dat het weer omgeslagen is (regen, wind) is mijn verbruik met ca. 10% toegenomen.
Je merkt het heel goed op lange rechte stukken op de cc.
Ik weet inmiddels aardig wat ik dan verbruik op zo'n stuk. En sinds de regenperiode (al dan niet gepaard met veel wind) is het verbruik omhoog.
Lijkt net alsof regen de wrijving vermeerdert (kan iemand dat wetenschappelijk onderbouwen?)
 

plaza

Forumguru
Benzineverbruik is bij gemiddeld 1 op 10, maakt niet uit welke van de twee benzines.
Dit was trouwens ook niet het uitgangspunt van de test. Deze auto's verbruiken altijd meer benzine, anders had ik wel een 1.4 tsi motor (nieuwste generatie ) gereden als het om de zuinigheid gaat.
De motor loopt gewoon iets beter en soepeler op deze benzine, wat vooral merkbaar is bij
motoren met veel koppel en pk's .

De medewerker bij JD ging zelfs nog een stapje verder, dat wanneer ik 100 % zeker wist dat ik altijd deze benzine KAN tanken, ze de chip konden aanpassen naar nog meer vermogen.
Maar het is zeker dat dit niet het geval is, omdat ik ook vaak onderweg moet tanken en
bijna nooit een gulf tankstation dan tegenkom.


Nee, gewoon buiten op het asfalt. :grin:

De afgelopen twee maanden heb ik nauwgezet bijgehouden wat ik iedere dag verbruik (zie eerdere discussies hierover).
En sinds dat het weer omgeslagen is (regen, wind) is mijn verbruik met ca. 10% toegenomen.
Je merkt het heel goed op lange rechte stukken op de cc.
Ik weet inmiddels aardig wat ik dan verbruik op zo'n stuk. En sinds de regenperiode (al dan niet gepaard met veel wind) is het verbruik omhoog.
Lijkt net alsof regen de wrijving vermeerdert (kan iemand dat wetenschappelijk onderbouwen?)

De eerste test was met ongelood 98, de tweede test was met challenger 100.
Buiten het feit dat deze benzine een lichte vermogenswinst behaald,
loopt de auto ook aanmerkelijk soepeler en mooier.
De medewerker van JD rijdt zelf ook een gechipte O2 RS , en maakte mij hier op attent. Vooral het optrekken en doortrekken in de versnellingen voelt soepeler.
 

Ralph

Lid
Vraag me af of een gechipte auto hier geschikt voor is, de temperaturen lopen door de chiptuning al iets hoger op. Laat staan als je met een hoger octaangehalte rijdt.....
 

TL@

Forumguru
Temp loopt niet hoger op door de chip hoor, het motormanagment regelt de temp perfect hoor.
 

Ralph

Lid
Jij ziet dat niet aan je metertje binnen in de auto. die geeft domweg alleen de koelwater temp aan. Maar in de verbrandingskamers en de uitlaat gaan de temperaturen wel omhoog!
 

Vdub

Actief lid
Vraag me af of een gechipte auto hier geschikt voor is, de temperaturen lopen door de chiptuning al iets hoger op. Laat staan als je met een hoger octaangehalte rijdt.....

Beetje een oud topic opgehaald ,maar naar mijn weten is het hoe hoger het octaangetal(niet octaangehalte!!) des te beter de brandstof koelt.. dus het verhaal van te warm worden gaat niet op..

Tevens tank ik met onze Octavia 1.8T JD Stage2 ook Gulf Challenger 100

heb em nog niet gerold maar ga dat eerdaags nog wel even doen
 

jaap

Lid
Mooie waardes hoor Plaza. Zijn deze op dezelfde dag onder gelijke omstandigheden gerold (temperatuur, luchtvochtigheid)?

Moest je ook betalen voor het rollen bij JD (omdat het ook voor hun leerling en vermaak was). Anders kost je het wel een vermogen die 2 x rollen.

Dat jij nog geen problemen hebt gehad met vliegwiel/koppeling. Goed exemplaar dus!!:super:
 

plaza

Forumguru
Beetje een oud topic opgehaald ,maar naar mijn weten is het hoe hoger het octaangetal(niet octaangehalte!!) des te beter de brandstof koelt.. dus het verhaal van te warm worden gaat niet op..

Tevens tank ik met onze Octavia 1.8T JD Stage2 ook Gulf Challenger 100

heb em nog niet gerold maar ga dat eerdaags nog wel even doen

Hey Marthijn, ook hier op het gezellige skoda forum?
Ik wist niet dat je naast je audi en passat ook een skoda had.
Laat hem binnenkort graag maar een zien.
 

plaza

Forumguru
Mooie waardes hoor Plaza. Zijn deze op dezelfde dag onder gelijke omstandigheden gerold (temperatuur, luchtvochtigheid)?

Moest je ook betalen voor het rollen bij JD (omdat het ook voor hun leerling en vermaak was). Anders kost je het wel een vermogen die 2 x rollen.

Dat jij nog geen problemen hebt gehad met vliegwiel/koppeling. Goed exemplaar dus!!:super:

Hallo Jaap,

Niet op dezelfde dag , maar wel allebei op droog weer en onder de 15 c
buitentemperatuur.
Eerste keer was op de stage 4 dag, en tweede keer had ook te maken
met vervanging Milltek onder garantie i.v.m. teveel binnengeluidresonantie.
Milltek heeft er een extra demper onder geplaatst. Wij waren bang dat dat
ten koste zou gaan van wat vermogen. Niet dus ( gelukkig )
Vliegwiel en koppeling geven volgens JD geen probleem, kan ik tot nu toe
na 30.000 km gelukkig beamen.
 

___JC___

Forumguru
Plaza, 10pk bij jou is dus 3%. Dat is voor een standaard 2.0TFSI nog maar 6pk. Ik kan me herinneren dat ze zo een test bij fifth gear gedaan hebben met V-power, Excellium en normale benzine. Bij een standaard gebakje, een Golf GTI en een zwaar opgefokte Subaru. Daar scheelde het bij de Subaru ook ongeveer 10pk. Ben wel benieuwd hoeveel vermogen jij hebt met 95 Octaan en Vpower bijvoorbeeld. Maar goed je blijft dat ding niet op de rollerbank zetten natuurlijk.
;)
 

marx-7

Senior Member
Ik heb hier allemaal een beetje een hard hoofd in eerlijk gezegd.....waarom?

Waarom zou je in nederland zo'n dure benzine gaan tanken? Het is A bijna niet meetbaar en je krijgt er een paar pk bij en B waar wil je het in nederland tegenwoordig nog uitproberen? Of mijn Octavia nu bij euro 95 100 pk levert of met Gulf 100 (of hoe heet dat spul) 105 pk.......wat moet je ermee, behalve dan dat het een dubbeltje per liter duurder is?

Hetzelfde met die onzin van Shell Fuelsave. Ik had daar laatst een discussie over met een medewerker van Shell. Ik sta laatst te tanken met mijn RX-7 bij een shell tankstation. Er gaat 75 liter in dat ding en daar haalt ie pak hem beet 400 kilometer mee. Ik vroeg die man wat dat fuellsave nu inhield. Zijn antwoord: Meneer, daar zit dik 10 jaar research in......
Mijn antwoord: 10 jaar research? en dan moet het zo spectaculair zijn dat ik 1 hele liter extra uit mijn tank haal? Wat een onzin want 10 liter dát zou pas spectaculair zijn.......het is gewoon bijna niet meetbaar. Wat boeit het mij nou met een auto die gemiddeld 1 op 6 gebruikt of ik nou 400 kilometer uit 1 tank haal of 403?
Tel dat eens uit op een heel jaar, je moet toch wel belachelijk veel kilometers maken om er een paar euro aan te verdienen.

Ik heb het geluk dat ik vrij kort aan de belgische en duitse grens woon, ik tank daar gemiddeld voor 10/15 cent per liter minder dan in nederland.....dat is pas saven:grin:.

Ieder zijn eigen ding natuurlijk en just my 2 cents:winkie:.

Marc
 

Vdub

Actief lid
Hey Marthijn, ook hier op het gezellige skoda forum?
Ik wist niet dat je naast je audi en passat ook een skoda had.
Laat hem binnenkort graag maar een zien.

Heb naast de 2 V8-en, de 2 Coupe's en de Polo en de Passat aflgelopen donderdag de Audi 80-V6 ingeruild op deze Octavia 1.8T
 

plaza

Forumguru
Heb naast de 2 V8-en, de 2 Coupe's en de Polo en de Passat aflgelopen donderdag de Audi 80-V6 ingeruild op deze Octavia 1.8T

Ooh, dan verwacht ik dat de overige Pon auto's zodadelijk ook worden
ingeruild voor een auto met skoda logo, want als je eenmaal besmet bent
met het skoda virus, dan wil je niet anders....... ( of zal het zo'n vaart niet
lopen ? )

Heb je hem intussen al bij Jeroen op de rollenbank gehad ?
Ben wel benieuwd, kan je wel zeggen dat de mijne RS 1 stage 2 verschrikkelijk snel was en de motor een hele mooie loop had , totaal geen
turbogat meer aanwezig ( bijna 250 PK en 385 NM )
 

plaza

Forumguru
Ik heb hier allemaal een beetje een hard hoofd in eerlijk gezegd.....waarom?

Waarom zou je in nederland zo'n dure benzine gaan tanken? Het is A bijna niet meetbaar en je krijgt er een paar pk bij en B waar wil je het in nederland tegenwoordig nog uitproberen? Of mijn Octavia nu bij euro 95 100 pk levert of met Gulf 100 (of hoe heet dat spul) 105 pk.......wat moet je ermee, behalve dan dat het een dubbeltje per liter duurder is?

Allereerst is vooral de motor soepeler en kun je verder doortrekken, de motor loopt gewoon mooier, en pakt merkbaar sneller op.
Dit komt schijnbaar door de specifieke kenmerken van de octaan 100, waardoor de veiligheids marge's van de tuners iets opgerekt kunnen worden. (overgenomen letterlijke woorden van JD)
In theorie zou mijn auto met euro 95 zomaar onder de 300 Pk en onder de 400 Nm koppel kunnen komen , omdat de waarden van deze benzine niet goed genoeg zijn voor een volledige verbranding met zoveel power, dus kan het zelfs schadelijk zijn voor je motor.
Vandaar altijd ook de verwijzing in je benzine dop, hoe meer vermogen,
des te betere benzinekwaliteit gevraagd wordt.
Nee , JC , dat ga ik inderdaad NIET proefondervindelijk uitproberen .
 
Bovenaan Onderaan