Grotere velgen

Hallo,
op mn onlangs aangeschafte Octavia III, zitten nu standaard 16 inch velgen met winterbanden. Een setje zomerbanden zaten er niet bij. ben dus op zoek naar nieuw setje. zijn er afgezien de 5x112 steek maar nog andere zaken waarbij ik op moet letten als ik voor een 17 of 18 inch ga?
 
ok, en wat zijn de waardes daarvan? heb een setje op het oog afkomstig van een seat. die middelste kapjes kan je wel vervangen.
 

JeSko

Forumguru
ET en J waarde moet binnen bepaalde marges blijven,

- J waarde: standaard is zo'n wiel 7J breed ( breedte velgbed ), maar breder staat knapper, op een Octavia kan je tot 8.5 J monteren zonder aanpassingen, als je niets te extreem wilt zou ik het echter op 8J breedte houden met een 215-225 breedte band. Uitgaande van 18 inch zit je dan met een band van 225/40/18 (bandbreedte/bandhoogte/velggrootte)

- ET: deze is ook belangrijk, deze is standaard bij een Octi 3 ET 47, hoe hoger de ET hoe verder de velgen naar binnen komen, dus richting je veerpoot, je kan ongeveer tot ET50 gaan maar dat gaat imo heel lelijk ogen, en het andere uiterste tot ET 40, met ET 40-45 op een 8 J velg gaat je auto al wat knapper op zijn pootjes staan. Met ET 50 kan je het best op een 7j velgbreedte houden, anders ga je misschien je veerpoot raken als je deze hoge ET gaat combineren met een breder wiel.

- Naafgatdiameter: deze bedraagt standaard 57.1, je kan ook velgen kopen met groter naafgat (66.6 bv) maar dan moet je werken met verloopringen, dat kan prima maar ik zou gewoon een correct wiel zoeken qua naafdiameter, bespaart je gedoe.

Nog een optie is werken met spoorverbreders op een gewone 7J velg, dan komen je wielen ook verder naar buiten, wat sportiever staat, maar je blijft in achteraanzicht een smalle velg/band combinatie hebben, wat ik niet knap vind persoonlijk.

Heb je de maten van die Seat velgen voor me? Kijk ik effe of het past voor je

Succes!
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Op de computer kan ik er weinig van maken; ik gok dat er 40 staat bij ET, maar verder..?

:sterretjes:


Altijd even checken welk type en lengte wielbouten je nodig hebt. Bij originele VAG velgen zal dit vrijwel zeker bol-conisch zijn, maar aftermarket velgen kunnen ook conisch (kegelvorm) zijn...

En uiteraard moet de afrolomtrek van de nieuwe banden overeenkomen met die van de af-fabriek gemonteerde maat.
 

JeSko

Forumguru
Oei neen das onleesbaar, ET is 40 meen ik te zien, dus dat gaat geen problemen geven, als het originele Seat wielen zijn zijn deze 7-7.5 J, wat ook geen probleem is. Maar zeker weet ik het niet, want van de foto's is op de ET na niets te maken.
 

Kanerr

Forumguru
Die zijn niet origineel trouwens, te zien aan hoe de waardes ingestampt zijn.

Van welke Seat zijn ze afkomstig? Als het van een leon is van ongeveer dezelfde bouwjaar, zal het zeker goed komen.
 

hemi24

Forumguru
Trina’s van Diewe?

upload_2021-11-2_13-49-39.png


Neem de wielbouten ook maar gelijk mee over...
 

Bijlagen

  • upload_2021-11-2_13-49-39.jpeg
    upload_2021-11-2_13-49-39.jpeg
    68,2 KB · Weergaven: 4

JeSko

Forumguru
Dat zijn ze inderdaad, deze gaan passen maar inderdaad wel vragen of je de wielbouten erbij krijgt, daar wilt nogal wel eens verschil op zitten, conisch vs bolconisch etc etc.
 

hemi24

Forumguru
En de Diewe Trina velgen hebben inderdaad conische (kegelvormig) wielbouten nodig, voor wat ik zo snel zag…
Dus dan gaan je standaard bolconische bouten niet passen!

Kun je zelf vrij eenvoudig opzoeken, aangezien het KBA nummer zo groot op de velg staat…
 
Bovenaan Onderaan