Grote beurt voor mijn 1.8t

Tonno

Actief lid
Zoals altijd doe ik zelf met mijn buurman het onderhoud van de auto.
Er zit inmiddels alweer bijna 10 000 km op na de laatste beurt, dus ga hem binnenkort eens onder handen nemen.
Heeft er nog iemand tips om te checken ?

- oliezeef in carterpan wordt vervangen, en oliekanaal naar de turbo schoongemaakt
- turboslangen, waar zijn deze vaak slecht ?
- olie, zijn er nog tips of ervaringen ? Ik gooi de Longlife eruit, ik geloof niet zo in 30.000 km per wissel.
- Bougies, wat zijn de beste in dit blok ?
- Ophanging en remmen lijken in orde.
-Verder nog speciale dingen om op te letten ?
 

mikehotel

Actief lid
Oliezeef is een goed plan, monteer ook gelijk een groot (TDI) oliefilter. Misschien is het ook gelijk een goed plan om de oliepomp te vervangen. Kost ook niet een kapitaal en wanneer je de boel toch open hebt liggen, is het een klein klusje.
Op zich is de longlife olie niet slecht, je moet het gewoon na max. 15.000 km vervangen. Heb altijd Kroon Olie gebruikt (VW-spec weet ik niet meer) en dat deed het gewoon altijd naar behoren.
Succes ermee!
 

mikehotel

Actief lid
Gaat de oliepomp wel eens stuk dan ? En wat kost zo'n ding gemiddeld ?

Gaat ie stuk? Als het goed is niet maar bij mijn vorige auto (met 1.8T) is deze preventief vervangen. De aanzuigzeef was ook redelijk vuil en die zooi gaat ook door de pomp, vandaar de vervanging. Voor de pomp an sich heb ik destijds (jaar of 4 geleden) naar ik meen een €70,- betaald.
 

Antera

Donateur
Oliepomp niet vervangen grootste onzin. Deze slijt niet en kan langer mee dan de motor oud word en het vuil valt wel mee bij de pomp. deze word bij geen enkel dealer of garage ook vervangen mits daar aanleiding toe is. Ook niet in de 14 jaar dat ik het het VAG wereldje zit

Turboslangen hoef je ook niet te vervangen zullen niks lijden. De lekken zitten nagenoeg altijd in de Vaccuum slangen en de nog wat delen. Maar er zitten er heel wat op en de meeste zijn speciaal gebogen dus niet zomaar universeel op te zetten.

Longlife wel plaatsen maar net als ik gewoon elk jaar of 15K vervangen. Kost wat meer maar beter goede olie en eerder vervangen. De dunne longlife olie is ook beter voor de turbo en bezuinigen hierop zou ik niet doen. Plaats dan ook meteen nieuwe bougies en een luchtfilter.
 

Noord26

Forumguru
Gaat de oliepomp wel eens stuk dan ? En wat kost zo'n ding gemiddeld ?

Echt stuk weet ik niet, maar de mijne melde zich al na 14 maanden met een zoemend geluid. Bleek een defect gaand lager te zijn. Dus nieuwe gekregen onder garantie..
 

mikehotel

Actief lid
Oliepomp niet vervangen grootste onzin. Deze slijt niet en kan langer mee dan de motor oud word en het vuil valt wel mee bij de pomp. deze word bij geen enkel dealer of garage ook vervangen mits daar aanleiding toe is. Ook niet in de 14 jaar dat ik het het VAG wereldje zit

Uit mijn eigen ervaring is "VAG dealer" en 1.8T nu niet bepaald een gelukkige combi. En op het audiforum wordt natuurlijk voor de kat z'n viool aangeraden de oliepompen te vervangen.
En wanneer je 14 jaar in het VAG-wereldje zit, dan zou je onderhand toch moeten weten dat de dealer ook niet per definitie de wijsheid in pacht heeft.
 

Antera

Donateur
Uit mijn eigen ervaring is "VAG dealer" en 1.8T nu niet bepaald een gelukkige combi. En op het audiforum wordt natuurlijk voor de kat z'n viool aangeraden de oliepompen te vervangen.
En wanneer je 14 jaar in het VAG-wereldje zit, dan zou je onderhand toch moeten weten dat de dealer ook niet per definitie de wijsheid in pacht heeft.

Graag goed lezen geen enkel dealer of garage

En op de fora kan je ook veel zoeken maar weinig worden vervangen mits er idd duidelijk aanwijsbare redenen zijn zoals speling maar preventief word hij nooit vervangen :worshippy:
 

mikehotel

Actief lid
Even lief doen he, jongens !
Ik vroeg alleen maar om tips . . . ;)

Ik ben de vriendelijkheid zelfe ;), alleen is mijn mening iets genuanceerder op basis van mijn eigen ervaringen (en een reparatie in de richting van €1.000, overigens niet vanwege de oliepomp). Wanneer de boel toch open ligt om het één en ander te vervangen, waarom dan ook niet direct de oliepomp. Dingen hebben ook niet het eeuwige leven en dan sta je wellicht over een half jaar weer te kijken. Ik geef persoonlijk liever wat meer uit aan preventief onderhoud, in plaats van dat ik word geconfronteerd met een auto die het niet doet op een moment dat het je natuurlijk niet uitkomt. Maar dat moet iedereen natuurlijk lekker voor zichzelf uitmaken, topicstarter wilde tips en die heeft hij gekregen :)
:)
 

Tonno

Actief lid
Inderdaad, en bruikbare tips ook.
Bougie's zijn ook altijd hele theorieen over, nog iemand ervaringen met verschillende types ?
 
Bovenaan Onderaan