Grootlichtassistent

TedVlemmings

Forumguru
Ik zou deze optie ook moeten hebben op mijn EBL (standaard). Heb m volgens de Columbus ook geactiveerd staan met lichtgevoeligheid hoog ofwel setting "vroeg". Als ik nu met groot licht rijdt heb ik echter niet het idee dat hij uitgaat bij tegenliggers waardoor ik het zelf deactiveer. Ben ik te ongeduldig of doe ik iets niet goed?
 

TedVlemmings

Forumguru
Dit is wat erop zit.

  • Bi-Xenon koplampen met AFS functionaliteit, LED dagrijverlichting
  • Dagrijverlichting
  • Lichtassistent met Coming Home, Leaving Home en tunnellicht
  • Mistlampen voor met "Corner Function" (PWA)

Als ik in het Columbus boekje kijk en ik zie de opties in het menu bij mij erbij staan die onder grootlichtassisten geschreven staan in het boekje, dan doet mij dat vermoeden dat het er toch op zit. Anders zou ik die opties niet aan moeten kunnen passen/beschikbaar moeten hebben toch?
 
Volgens mij haal je 2 dingen door elkaar. De lichtassistent zorgt ervoor dat de verlichting automatisch aan gaat.d e keuze vroeg houdt in dat de verlichting bij geringe duisternis al aan gaat. De grootlichtassistent is het vanzelf uitgaan van het groot licht.... Dat is een andere optie.
 

TedVlemmings

Forumguru
Dan had er natuurlijk onder het Nederlandse "Lichtassistent" en boven het Nederlandse "Inschakeltijd" het woord "Light Assist" moeten staan met een checkbox. Dan zal ik de optie inderdaad niet hebben. Maarja boeit ook niet zoveel, want zo vaak gebruik ik groot licht niet eens
 

TedVlemmings

Forumguru
Nu enkel nog uitvogelen hoe ik de muziek door kan laten spelen tijdens navigatie begeleiding, en volgens mij heb ik de auto dan redelijk onder de knie :)
 

Wesly

Senior Member
Is het niet zo dat het groot licht blijft branden maar dat de lichtbundel van de tegemoetkomer word afgebogen?
 

Canon-Eye

Forumguru
dat de lichtbundel van de tegemoetkomer word afgebogen
Dat lijkt me technisch een stuk ingewikkelder te realiseren dan simpelweg op basis van sensor-informatie over te schakelen op dimlicht, waarbij de bundel per defintie al van de tegemoetkomer is afgebogen...
Zo werkt het bij overigens al een jaar of 49, met mijn beide ogen als sensors.:D
Ik vraag me overigens af welk probleem er eigenlijk wordt opgelost met dit soort gadgets? Sterker: ik denk dat er problemen bijkomen in plaats van opgelost worden, want al die techniek kan nu eenmaal ook kapot, en dat gebeurt dus ook af en toe.
 
Laatst bewerkt:

VWim

Forumguru
Op zich is het een optie die je, naar verwachting, in het gebruik best wel zal gaan waarderen. Extra licht is immers altijd prettig.

Dat het kapot kan is natuurlijk een punt, maar met die motivatie moet je ook per direct afstappen van elektrische spiegelbediening, elektrische ramen en airconditioning. Aan de andere kant; als je het niet neemt omdat het dan kapot kan gaan ben je eigenlijk een stapje te ver. Beter kun je het dan gewoon nemen, mocht het dan kapot gaan heb je er in ieder geval een poosje plezier van gehad.

Voor de tijdsduur dat het kapot is ben je net zo ver als dat je het niet had genomen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik zie nog niet meteen waar het "extra" licht vandaan komt. Groot licht is groot licht - en als je daarmee tijdelijk de tegenligger niet wilt verblinden, dan hou je met afbuigen e.d. in de praktijk op jouw weggedeelte plus de rechterberm toch hoegenaamd niks méér over dan met het speciaal voor die situatie ontwikkelde dimlicht?

Het mogelijk kapot kunnen gaan van het automatiekje is ook niet het hoofdpunt. Het gaat - wat mij betreft dan toch - om de totale overbodigheid hiervan.
Ik beslis zelf wel of ik grootlicht nodig heb of niet, en of ik dat dan tijdelijk moet dimmen of niet. De bediening gebeurt zonder het stuur los te laten.

Dit te vergelijken met bv. elektrische spiegelbediening is m.i. niet zo'n sterk voorbeeld. Dat is geen zelfdenkende automatiek, toch? Maar gewoon een motorische en op afstand bedienbare ondersteuning van iets wat je voorheen geheel (letterlijk) eigenhandig moest doen.
Die ondersteuning heeft - net als diverse andere aan boord - namelijk wel degelijk een duidelijke toegevoegde waarde: ik kan daarmee de spiegels verstellen zonder daarvoor het raam open te moeten doen en met een beetje pech ook nog een natte mouw op te lopen. Om van de rechterspiegel nog maar te zwijgen - daar kan ik rijdendeweg immers niet eens bij. Zoals ik ook niet of heel slecht bij de slingertjes van de ramen rechts en achterin kon, toen ik daarvoor nog geen elektrische bediening had.

Samenvattend: ik heb niets tegen (echte) vooruitgang, maar wel tegen allerlei doorgeschoten onzin-gadgets, die m.i. hoofdzakelijk voortkomen uit "vraag-creërend aanbod" vanuit de autofabrikanten.
Overigens geldt natuurlijk 'vrijheid-blijheid'; wie er gek op is moet er vooral in meegaan.
Zolang ik maar zelf mag blijven beslissen wat ik wel en niet zinvol vind - en daar ook af en toe uiting aan mag blijven geven conform artikel 7 lid 1 van onze Grondwet...
 

Herman Janssens

Senior Member
De grootlichtassistent zorgt ervoor dat wanneer de sensor een tegenligger merkt, het groot licht naar gewoon licht overgeschakeld wordt. En op het moment dat er geen tegenliggers meer gesignaleerd springt het groot licht automatisch terug aan.
U moet er wel de optie grootlichtassistent voor hebben, uw lichtschakelaar op automatisch zetten en de hendel voor verichting aan het stuur naar het dashboard drukken. U krijgt dan een icoontje in de maxidot dat aangeeft dat de grootlichtassistent actief is.
In Columbus kunt ook nog de reactiesterkte van de sensor instellen van erg vroeg naar erg laat.
 
Bovenaan Onderaan