Grommend geluid bij lage toeren schadelijk?

Joost6D

Nieuw lid
Hallo,

Als ik het advies van de boordcomputer zou opvolgen, rijd ik geregeld net boven 1000 tpm met mijn TSI1.0 motor. Er is dan een diep grommend geluid hoorbaar. Geen fijn geluid vind ik dus toch maar opschakelen naar 1800 a 2000 tpm. Hoe gaan jullie daarmee om?

Los van het onaangename geluid: ik begrijp dat je vanuit uitstoot oogpunt laag in toeren wilt rijden maar tijdens mijn studie werktuigbouwkunde leerde ik dat je met lage toeren de lagers zwaar belast, waardoor de levensduur van de motor verlaagd wordt. Dat was 30+ jaar geleden en is de techniek inmiddels een stuk verder en is dit geen probleem meer. Heeft iemand hier kennis over?

Ben benieuwd naar de reacties!

Groet, Joost
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Let daar niet op, bij net iets boven de 1000 toeren opschakelen is idd niet goed. Dan is er nog onvldoende koppel voorhanden en dan trekt het motortje het gewoon niet. Gewoon boven de 2000 toeren is het beste.
 

BJF

Senior Member
De DSG in mijn Tiguan is ook geprogrammeerd om vroeg op te schakelen. Zeker als ie koud is zet ik hem dan handmatig een of twee versnellingen terug.
Ik wil hem eigenlijk nog een kuurtje geven voor wat meer vermogen en dan gelijk de DSG laten aanpassen.
 

MarcoO2

Forumguru
In mijn Golf met de 1.0TSi rijdt ik daarom standaard in de S-stand van de DSG. Dat lost het probleem op zonder negatieve bijwerkingen.
 

1983jeroen

Forumguru
Herkenbaar. Dat voelt idd niet fijn.
Ik negeer de schakelindicator dan ook maar. Die wil al bij 70 ofzo in zijn 6. Ook met caravan wil die constant dat ik opschakel terwijl de snelheid dan meteen terugzakt omdat hij het niet trekt.
 

Tees

Donateur
Die schakelindicator moet je idd met een korreltje zout nemen. Bij m'n O2 is ie nog redelijk acceptabel, behalve in de heuvels/bergen, dat is te moeilijk voor m. Ik negeer m niet volledig (soms is t een goede reminder even op te schakelen om wat zuiniger te rijden), maar bepaal wel zelf wat ik doe ;)
 

Joost6D

Nieuw lid
Tot dusver is iedereen het eens: (te) lage toeren is niet goed voor de motor. Dank zover.

Wel opvallend dat Skoda/VW dit dan toch stimuleert met de indicator... Lijkt me in tegenstrijd met verwachtingen t.a.v. levensduur. Ik vermoed dat de driver hiertoe de eisen t.a.v. gasuitstoot zijn :LOL:
 

serum

Senior Member
Dat lagers zwaarder belast worden is onjuist. Het koppel is niet omgekeerd evenredig met het toerental. Wel heb je meer pk's bij hoger toeren. Als je dat verdeelt over het aantal rpm's vermoed ik dat je bij lagere toerentallen uitkomt op een relatief lagere belasting. Ik rijd met warme motor gerust bij 60 in zijn 6. Als ik wil accelereren schakel ik terug of geef ik dusdanig weinig gas dat ie met minimale turbodruk zonder te resoneren/grommen accelereert. 70 met een viaduct op doe ik dan wel weer in zijn 5. Bij 1000rpm schakeladvies herken ik niet van onze 1.0. Die begint bij accelereren pas bij 2000 rpm en bij gelijk toerental vervroegt dat moment. Rotondes doe ik in zijn 3. Alleen bij langzame rotondes naar zijn 2.
 

Joost6D

Nieuw lid
Even checken:
Uitgaande van de mechanica formule P(vermogen) = M (koppel) * Omega (toerental) is bij gelijk vermogen en een laag toerental, het koppel hoog. Dit resulteert in een hogere krachtbelasting van de mechanische delen. Toch?

Het motorblok blijft bij de TSI1.0 gewoon ronddraaien (heel knap gedaan) maar uit het lage gegrom maak ik uit dat er mechanische weerstand is. Maar wellicht zijn de materialen en/of constructies tegenwoordig dusdanig, dat dit geen impact (meer) heeft op de levensduur. Heeft iemand hier concrete ervaring mee/kennis over?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Pindasaus

Forumguru
Tot dusver is iedereen het eens: (te) lage toeren is niet goed voor de motor. Dank zover.
Tsja, je mag ook wel kritisch kijken naar waar het op is gebaseerd. Bij de discussies over de schakelindicator komt er meestal een hoop onderbuikgevoel langs en weinig harde informatie.

Wat bedoel je precies met gegrom?
 
Laatst bewerkt:

serum

Senior Member
Je hebt het in je eerste post over levensduur van je motor; ging er vanuit dat je de krukaslagers bedoelde. Je max koppel is en blijft 200Nm Dat is aan de krukas. bij 2000rpm en bij 4000rpm is dat gelijk. Je krukaslagers en de drijfstangen ed krijgen dat max voor de kiezen. Binnen dat toerentalbereik is je koppelvermeerderaar en toerentalverlager (je versnellingsbak) berekend op dat koppel (ook weer met een reserve/marge). Onder de 2000 rpm is dat koppel flink minder (een lagere belasting voor je krukaslagers). En daarbij is het allemaal dusdanig stevig opgebouwd dat er toch ook al 270?pk uit dat motortje wordt gehaald met een flink hoger koppel. Dat brommen is een resonantie, geen mechanische weerstand. De max vuldruk van de turbo is 1,6bar en dat is flink te noemen. Gecombineerd met een compressieverhouding waar menig ongebeblazen benzinemotor jaloers op is krijg je redelijke klappen. daarnaast zitten er geen balansassen oid, je beleeft wel duidelijk dat het een 3 pittertje is. Hij ligt stationair ook te dansen onder de motorkap. Waar wel wat van valt te zeggen is dat een DM vliegwiel vermoedelijk langer leeft met een resonantievrije aandrijving. Maar ik verwacht dat die zo gebouwd dat dat ook mee valt.

Maar je mag er vanuit gaan dat die engineers bij VAG verre van achterlijk zijn.

Vriend van mij had een octavia zonder DSG aanpassingen en die heeft hem geloof ik bij 210k ingeleverd en hij schakelde en reed nog goed (en die DSG heeft zonder softwareaanpassing al die tijd onaangenaam snel naar een hogere versnelling geschakeld).

Langlopende jaargemiddelden zijn er niet echt met deze motor, aldus mijn google kungfu althans. Je komt ze max tegen met 240k zonder inzicht in de onderhoudshistorie, ik heb persoonlijk altijd laagtoerig gereden, ook in een passat b7 2.0tdi, 3 jaar, 60k per jaar, nergens last van gehad, erg zuinige auto. 1700km op een tank is prima haalbaar. De 1.6 greenline idem, geen EGR kleppen ofzo die dichtslibten. Ook nog eens een 2.0 tdi FR leon gehad, die flink steviger bereden en daar was om de haverklap wat mee. Roetfilter(s), DSG problemen etc.

Ik heb onze oude trouwe volvo met 5 cilinder altijd laagtoerig gereden en als ie warm was kreeg hij nog wel eens de sporen. die heeft de 335000km gehaald zonder een slag te geven (los van wat bobine/bougie probleempjes). Toen vond ik het tijd voor iets anders en heb de 1.0 tsi gekocht. Nog geen tel spijt van de aanschaf gehad. Verbruik is gunstig, hij is stil/licht/comfortabel/ruim en ik vind 'm, ondanks het gemis van de onafhankelijke wielophanging achter, prima sturen.

Turbomotoren zijn bij uitstek geschikt voor laagtoerig gebruik. Anders heb je slagvolume nodig om nog iets van bruikbaar koppel op lage toeren over te houden.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan