Greenline met DSG

stratos

Actief lid
Vooraleer ik het licht had gezien en besefte dat een Superb Greenline voor mij de beste lease-keuze ging zijn, was ik al enkele weken een Passat aan het configureren. Ik was daarbij heel verlekkerd op de 1.6TDI met DSG7, wiens CO2 lager uitvalt dan van de manuele 6-bak (van 107 g/km naar 104).

In het Belgische belastingsstelsel kwam hij daardoor in een voordeliger tarief terecht (90% aftrekbaar ipv 80% aftrekbaar vanaf 105g/km). De totale maandelijkse leasekost bleef zo nagenoeg gelijk, hoewel de DSG7 de cataloguswaarde ca. 2000 euro deed stijgen.

(Let wel, de DSG6 heeft dit effect niet, daar stijgt de CO2-uitstoot. Misschien omdat die geen 'droge' koppeling heeft zoals de 7.)

Als het doel van een Skoda Greenline of een VW BlueMotion een zo laag mogelijke CO2 is, waarom zijn die versies dan niet met DSG7 leverbaar? Daar ging ik met veel plezier wat andere opties voor ingeleverd hebben. Dat andere 'gear ratios' tussen verschillende DSG7-implementaties mogelijk zijn, leid ik af uit info als deze: http://www.golfmk6.com/forums/showpost.php?s=fa6652ad2ca80c94e3f7f8fe24a1730f&p=1578403&postcount=5
 

stratos

Actief lid
Geïntrigeerd door verschillen tussen de NL/BE versies/invoerders ben ik eens naar de NL configurator gaan kijken, en tot mijn grote verbazing is daar zelfs geen Superb Greenline te vinden? Dit kunnen jullie dus niet bestellen of zo?
http://cc-cloud.skoda-auto.com/bel/bel/nl-be/3v5/69527

In UK vind ik 'm ook niet, in FR dan weer wel.

Is de Greenline dan slechts voor een paar selecte Europese markten bedacht, waar CO2 fiscaal alles is, en stopt men er daarom geen moeite in om een DSG variant te ontwikkelen?
 

s_janssen

Actief lid
Nee klopt, Greenline is niet te bestellen in NL. Ander fiscaal stelsel in NL. De gewone 1.6 TDI hand of DSG viel vorig jaar al in de 21% fiscale bijtelling categorie. Dus geen extra voordeel met een Greenline. En vanaf dit jaar vallen alle auto'sin een grote 22% categorie, en heeft een Greenline ook geen voordeel. Misschien een lagere BPM (dat is een extra autobelasting...) , dat heeft vast al iemand nagerekend....
 

Superbst

Senior Member
Straffer nog, in BE heb je dus 3 versies van de 1.6TDI (combi):
  • "Greenline" handmatig met 96 g/km
  • "Gewone" DSG7 met 105 g/km
  • "Gewone" handmatig met 109 g/km
Belangrijkste struikelblok voor een Greenline bij mij (en ik vermoed hypothetisch ook veel NL'ers) is het feit dat je er geen trekhaak op mag monteren...
 

Superbst

Senior Member
Ah en euh, ik hoop dat je dit wist, maar de Superb DSG7 kan je ook onder de "grens" van 105 g/km krijgen: wordt magischerwijs 104 g/km, gewoon door gratis (op mijn offerte toch) "banden met geoptimaliseerde rolweerstand" af fabriek op je Stratos velgen te laten zetten :deuk:
 

kansberg

Forumguru
@Superbst : Slim bekeken! Wel vreemd dat je onder een SIII Greenline geen haak mag plaatsen. De SII Greenline mag gewoon 1500 kg. sjorren, en doet dat heel goed :jaja:
 

Superbst

Senior Member
@Superbst : Slim bekeken! Wel vreemd dat je onder een SIII Greenline geen haak mag plaatsen. De SII Greenline mag gewoon 1500 kg. sjorren, en doet dat heel goed :jaja:
Wel, je kan er alleszins geen trekhaak af fabriek op laten monteren (staat gewoon niet in de optielijst voor de Greenline)...
Misschien kan achteraf/als accessoire wel, maar dat is een pak duurder en mogelijk ook een berg gedoe met de leasemaatschappij? Zie ook https://www.skodaforum.nl/forum/i/trekhaak-op-1-6-tdi-greenline.30441/
 

stratos

Actief lid
Belangrijkste struikelblok voor een Greenline bij mij (en ik vermoed hypothetisch ook veel NL'ers) is het feit dat je er geen trekhaak op mag monteren...
't Zal wel afhankelijk zijn van de garage en LM, maar in accessoire kan het... Sommige van m'n collega's gebruiken hun optiebudget voor de accessoires 'afneembare trekhaak' en een fietsrek voor erop. De intentie tot fietsen verlaagt wellicht de verwachte CO2-uitstoot... :)

Ah en euh, ik hoop dat je dit wist, maar de Superb DSG7 kan je ook onder de "grens" van 105 g/km krijgen
Zalige truuk, nee dat wist ik niet. Maar ik ben dan meteen voor de Greenline met 97g/km gegaan dus voor mij maakte het niet meer uit (car policy wou er geen rekening mee houden dat de DSG7 zichzelf betaalt door de wagen in de 90% aftrekbaarheid te doen vallen).
 

Superbst

Senior Member
't Zal wel afhankelijk zijn van de garage en LM, maar in accessoire kan het... Sommige van m'n collega's gebruiken hun optiebudget voor de accessoires 'afneembare trekhaak' en een fietsrek voor erop. De intentie tot fietsen verlaagt wellicht de verwachte CO2-uitstoot... :)
Ja, accessoire zou blijkbaar wel kunnen, zie hoger.

Zalige truuk, nee dat wist ik niet. Maar ik ben dan meteen voor de Greenline met 97g/km gegaan dus voor mij maakte het niet meer uit (car policy wou er geen rekening mee houden dat de DSG7 zichzelf betaalt door de wagen in de 90% aftrekbaarheid te doen vallen).
Mja, was aanrader van de verkoper, niet zelf uitgedokterd... :dankje:
Wat bedoel je juist met DSG7 die zichzelf terugbetaald?
Qua VAA zal 97 ipv 104 g/km toch ook wel wat schelen voor jou?
Anyway, ik wou eens een DSG + graag ook een trekhaak (liefst dus zonder gedoe) + pano open dak en dan valt de Greenline dus helaas af :banghead:
 

stratos

Actief lid
Wat bedoel je juist met DSG7 die zichzelf terugbetaald?
Als werknemer word je belast op basis van catalogusprijs en co2-uitstoot, maar ook de werkgever moet nog eens een co2-afhankelijke bijdrage ophoesten.

https://multimediafiles.kbcgroup.eu/ng/published/LEASE/PDF/PF_TCO_N.pdf

https://www.kbclease.be/PBL/CC028/K.../Voor_de_wagenparkbeheerder/TCO_Personenwagen

Stel:
1.6 manueel kost 30K en stoot 109g/km uit => 80% aftrekbaarheid
1.6 DSG7 + juiste banden kost 32K en stoot 104g/km uit => minder dan 105g/km dus 90% aftrekbaarheid!

Als je de totale maandelijkse kost berekent voor de werkgever (zie links hierboven), dan blijkt dat de in de garage 2K duurdere DSG7 eigenlijk een ietsiepietsie goedkoper is per maand, eens alle andere kosten/belastingen zijn meegerekend in de maandelijkse leasekost.

Maar... ons papiertje 'car policy' werkt met herrekende totaalprijzen voor de wagens, m.a.w. de 30K was hoedanook de bovengrens van het budget en alles wat meer kost moet je persoonlijk opleggen. Ik vond het niet slim om 2K budget te spenderen aan een optie die het voor mijn werkgever eigenlijk goedkoper ging maken... Eigenlijk moest het budget voor de DSG7-versie gewoon 32K zijn. Mijn werkgever snapte mijn redenering wel, maar ik begrijp ook dat ze zo niet voor elke werknemer 'speciallekes' kunnen zitten doen, omdat een DSG7 hier nu bij dit model toevallig het verschil 80/90 maakt.
 

gdisselkoen

Forumguru
Welke uitvoeringen er leverbaar zijn, en hoe deze er uit zien, wordt voor een groot deel bepaald door de importeur. Of een bepaalde uitvoering interessant is voor een land hangt tegenwoordig voor een groot deel af van de geldende belastingen.
 
Bovenaan Onderaan