Granny lader standaard meegeleverd?

Rhodez

Actief lid
Toch nóg even een vraagje. Vandaag kwam ik erachter dat er geen granny lader bij mijn Octavia Combi IV lijkt te zijn meegeleverd. Als ik het hier zo lees hoort dat wel. Klopt dat of moet je die altijd zelf kopen wanneer je er behoefte aan hebt?

Japanese Power

Donateur
Nope. Hoort niet tot de basisuitvoering van losse onderdelen. In mijn Enyaq is deze ook niet geleverd. Kon hem wel los bestellen. Maar goed. In onze CitiGo E iV zat er wel standaard eentje bijgeleverd. En die ligt eigenlijk altijd in de Enyaq vanwege vakanties…

Zat net even in de brochure te kijken van 2021; daar wordt ie niet benoemd. Wél dat de reguliere wallbox kabel erbij zit.
Uiteraard staat hij wel in de accessoire brochure, ”Oplaadset MODE 2”, onderdeel 000054412AM. 219 euro.

Edit; momenteel in de aanbieding (?) voor 199..

Alpha

Donateur
Hier zat ie ook niet erbij. Besteld 9 juli 2021.

Stond toen ook niet in de prijslijst bij de Octavia RS iV "Business". Heb hem toen wel meteen bij laten bestellen.

Alleen de publieke laadkabel zat erbij.

Bij mij lag ie er overigens wel in maar die zal de vorige Poolse eigenaar dan ook wel mee besteld hebben..
Heb m inmiddels toch wel best vaak gebruikt.. 4x 10kWh bij een vakantiehuisje geladen.. had van tevoren een haspeltje mee want had op de foto’s van de accommodatie het 220v stopcontact bij de voordeur zien zitten.. haa! zullen daar wel gedacht hebben hoe komt die rekening zo hoog.. lol..

Opladen duurt overigens een uur of 8. Maar: ik laad de auto met deze lader met gereduceerde stroom snelheid. En dan duurt het wel 13 uur. Van behoorlijk leeg naar 100. En ook wel handig om te weten (in tegenstelling tot de reguliere laadpaal kabel) gaat hij pas laden zodra je de auto op slot doet.

Captain Hook

Forumguru
Als je extra geld wilt overhouden voor wat kWh'tjes, dan zou ik niet teveel uitgeven voor een laadkabel.

Hetzij een type 2 kabel (aan beide zijden), hetzij een type 2-schuko (granny) kabel.
Beiden zijn voor beschaafde prijs via o.a. amazon te koop.
Ik zie type 2-2 kabels voor onder de 100 euro (5m, 11kW) en 2-schuko kabels voor rond de 130 euro.

Berghuis

Donateur
Zowel Granny als normale laadkabel is er bij mij geleverd. Auto besteld op 9 juli 2021 en geleverd op 30 juni 2023. Leek mij dat dit standaard is, maar eigenlijk nooit naar gekeken. Ik heb ze allebei in ieder geval.

EdK

Forumguru
haa! zullen daar wel gedacht hebben hoe komt die rekening zo hoog.. lol..
Nou kan je vertellen dat dit bij de parken echt wel bekend is hoor !
En er zijn al enkele pilots gemonteerd in huisjes waar de algemene wcd's gemonitord worden. En als er bv dus een lader aangekoppeld word, dan word deze groep gewoon uitgezet....
En zodra de stekker lader weer word verwijderd komt de groep weer bij.....
Maar er worden dan wel laders aan buitenmuur geplaatst waarmee je kunt laden en later afrekenen !
En deze aansluiting kan op afstand ingezet worden, dus jij geeft aan dat je gebruik wil maken en dan word deze lader van dat huisje geactiveerd !

haha.. nou.. hier was dat mooi niet zo ;)
Was ook relatief een budget park.. dacht europarcs.. maar kan ook een roompot geweest zijn.. was met de schoonfamilie een lang weekend weg (jeuj!)...

jesse_s93

Forumguru
Bij mij zaten ook beide kabels bij de Octavia erbij. Ik laad vaak via 220v. Duurt ongeveer 4,5 uur bij een lege accu. Aan de laadpaal duurt het iets korter, 3,5 uur.

Is normaal hoor 3,5 uur… 1 fase 3600W max en dan 13 kW accu (waarvan 10 effectief bruikbaar te rijden) en de laadcurve is natuurlijk niet tot 100% met 3,6kW. Sterker nog. Van 98% naar 100% duurt wel een kwartier zowat. Als ik zie dat ie daar is dan trek ik hem eraf. Als hij wel tot 100% heeft geladen en ik de auto verplaats van de laadplek naar de voordeur, pakweg 60 meter, staat er weer meteen 99% op het scherm.

220V lader hangt ook af van het gebruikte (in mijn geval) verlengsnoer. Geloof dat ie bij mij max 2100W doet terwijl de lader zelf max 2300W trekt. En bij gereduceerde stroomsnelheid dacht ik 800W. Heb eerder bij mn schoonouders een verlengsnoer gepakt die erg dun was: ging mooi niet laden. Lampje van de stroomaansluiting bleef knipperen.

Indien je een lader zou kopen van een ander merk zou ik wel even goed zoeken naar een gerenomeerd merk. Mijn ervaring met bijv laptop laders, en dat is dit niks anders: het is gewoon een AC-DC lader maar dan met een flink vermogen, dat imitatie veelal van mindere kwaliteit is. Ruis, hogere rimpelspanning, inwendig erg warm worden, geen fatsoenlijke emi/emc supressie, geen goede filtering erin etc.. alle waar naar zn geld.. je wilt wel een “schone” voeding aan het boordnet van je auto hangen.

Edit
Bovenstaande hier niet echt van toepassing daar het geen DC laden betreft natuurlijk….

Koop je een mode 2 van ali express (om maar even een slecht voorbeeld te noemen) dan zou ik met de poederblusser naast de lader gaan zitten..

Laatst bewerkt:

jesse_s93

Forumguru
@hemi24, helemaal niets, zoals hierboven ook uitgelegd door @Disaster-Master. Het is geen Enyaq ;) 1 fase is eigenlijk ook wel de norm bij plug-in hybrides, 3 fase de uitzondering. De nieuwe Kodiaq en Superb kunnen wel 3-fase laden (11kw) en zelfs snelladen tot 50kw.

Oh ik maakte wel 1 foutje: de DC kant zit niet in de lader, dus daar vindt ook geen conversie plaats, dat gebeurt in de batterij (of iig de controler daarvan) in de auto zelf.

Het is idd gewoon een AC-AC “lader“, meer een doorgeefluik, dat maakt het wel wat minder spannend in dat opzicht.

Laatst bewerkt:
Ja de volgende auto als de vRS ooit het veld zou moeten ruimen wordt denk ik een kodiaq phev of mogelijk superb/passat phev of toch een full-EV.. maar rijd voor het werk een enyaq maar dat vind ik eigenlijk maar een saai ding..

ze zouden een nieuw model octavia (rs) moeten introduceren met dezelfde specs (26kW - 100km wltp accu en 50kW DC laden)

hemi24

Forumguru
Aha, ik was in de veronderstelling dat de O4 iV ook al laden met 11kW ondersteunde, maar dat is dus niet het geval.

EdK

Forumguru
Heb eerder bij mn schoonouders een verlengsnoer gepakt die erg dun was: ging mooi niet laden.
Als je verlengsnoer ertussen wil/moet gebruiken neem dan in iedergeval een rubber (NWPK) kabel van 3x2,5mm² .
Alles wat dunner is zal ten nadele werken en in ergste geval een verbruiker worden , snoer zal ongelooflijk warm worden omdat hij de gevraagde stroom niet door die dunne draden zal krijgen.
Gebruik je een haspel rol hem dan geheel uit anders zal hij met grote vermogens uiteindelijk geheel verkleven en rol je hem daarna helemaal niet meer uit.
Als de stroom al door zo'n dun kabeltje komt en het zou gaan sneeuwen dan zal je precies zien waar je kabel in de sneeuw ligt !
Daar zal de sneeuw gesmolten zijn.... :koffie:

Bovenaan Onderaan