Graag advies en ervaring laadpaal voor Elroq 85

red2003

Actief lid
Beste, ik overweeg om mijn Karoq in te ruilen voor een Elroq 85 sportline. Ik weet echter niet wat de “beste” en meest geschikte laadpaal ik aan de muur moet (laten) schroeven. Zie door de bomen het bos niet meer :unsure:
Enkele details;
- Meterkast 3 fase 25A
- slimme meter
- nu energiecontract Vattenfall ( maar kan volgend jaar een ander zijn)
- rij prive ca 15.000 km/jaar
- zonpanelen opwek per jaar 3500 kWh , verbruik ook ca 3500 kWh
- kan door de dag heen de Elroq opladen, ben veel thuis

Wellicht hebben jullie ervaring en advies omtrent een goede laadpaal

ertromp

Forumguru
Heb zelf prima ervaring met mijn Eve Single Pro Line.
Ben zelf eigenaar van de lader en de software van de paal is prima met PC toegankelijk en veel instel mogelijkheden en uitlees mogelijkheden. Zit ook wifi module in dus zowel via vaste lijn als ook met wifi toegankelijk. Ook via app op telefoon in te stellen en uit te lezen. Zit een MID meter in. Ook zo in te stellen dat je bijvoorbeeld alleen je opgewekte zonnestroom verbruikt of een mix van ingestelde zonnestroom en net stroom etc.

IMG-20260410-WA0006.jpg

Zelf gebruik ik de losse laadkabel want met vaste kabel vind ik rommelig staan.
Heb 2 aparte UTP kabels naar de lader toe waarvan er 1 is voor de sturing en de andere voor de P1 verbinding om load balancing toe te passen. Zou op 1 UTP kabel kunnen omdat je voor de p1 maar ook de data maar een paar aders gebruikt. Alfen voorziet regelmatig in firmware updates die goed worden toegelicht wat er aangepast is.
Kunststof (heb destijds gekozen voor donker grijs) is wel wat doffer geworden na ca. 4 jaar gebruik nu en apparaat hangt vol op zuid gevel in de zon. In de 4 jaar tijd nu in gebruik geen storingen of zo gehad. Inpluggen en laden maar.

Bakkertje

Forumguru
Ik zou voor een laadpaal gaan die slim te sturen is en die een MID gecertificeerde meter heeft. Die meter heb je nodig om ERE vergoeding te kunnen krijgen.

Verder zorgen dat ie aangesloten is op je slimme meter zodat je ook slim kunt (zonneladen).

Omdat je prive kilometers zegt ga ik ervan uit dat je de auto least dan is een aanbieder die zakelijk kan vertrekken wel zo handig.

Heb zelf ook een Alfen en die bevalt prima. Als bedrijf stappen we over naar ook prodrive (peblar) laders omdat Alfen nogal gevoelig is voor de juiste firmware..

hemi24

Donateur
Ik heb dezelfde Alfen Eve Single pro-line als @ertromp aan de gevel van de garage hangen, alleen dan met 7,5 meter vaste kabel.
De grijze kap wordt inderdaad na verloop van tijd wat doffer, maar dat stoort mij minder dan zo’n opvallende witte.
Nog nooit problemen gehad met het laden, en sinds begin dit jaar aangemeld voor de ERE vergoeding.

EdK

Forumguru
Altijd er voor zorgen dat er een MID meter in zit !!
Dit omdat je dan commerciële verrekening aan hand van meter stand mag doen !!

Hier een link met wat uitleg over de MID meter(s) , is wel tekst van een fabrikant....

Bovenaan Onderaan