GPS de weg kwijt?

ppaddo

Lid
Sinds vanmorgen heeft mijn Columbus last van het probleem dat de GPS ontvanger denkt dat ik heel ergens anders zit. Niet een kleine afwijking van een paar meter, maar echt enorm! Ik reed door de Beneluxtunnel (Rotterdam West Rijksweg A4) en de kaart gaf aan dat ik bijna bij de Statentunnel was (hartje Rotterdam Centrum nabij Centraal Station).

Nu heeft mijn auto vorige week een nieuwe voor- en achterbumper gehad na een onfortuinlijk avontuur tussen een Kia nogwat en een BMW 3-serie Compact, maar ik neem aan dat dit er niets mee te maken kan hebben.

Kan dit een kwestie zijn van een los kabeltje of lijkt dit op de aankomst van Columbus nummer 3?
 

JayBee

Nieuw lid
Doordat de bevestigingspin van de antennevoet wat naar achteren zit komt deze op de snelweg wat omhoog. Hierdoor kan er water onder komen en sterft je antenne een gruwelijke dood. Ik heb het ook gehad. Ik reed toen al een uurtje in de Noordzee :laugh:
 

Monteurtje

Forumguru
Wat je kan doen is even controleren hoeveel satellieten je ontvangt. Dit kun je zien in het schermpje GPS viewer. Als je geen satellieten ontvangt is het waarschijnlijk je dakantenne (voet). Inwendig aangetast door vocht. Heb dit al meerdere malen gezien en de antenne vervangen.
 

ppaddo

Lid
Het lijkt inderdaad op een vochtprobleem. Als de auto een tijdje in de garage heeft gestaan werkt de gps meestal goed. Zodra het echter wat vochtiger wordt, is het gelijk mis. Van de week parkeerde ik achter mijn huis en toen dacht de Columbus dat ik nog op de Erasmusbrug in Rotterdam was! Hoe bedoel je exclsuief wonen! ;)
Maandag 21 november gaat de wagen even op visite bij Swarttouw. Dan kijken ze hier naar en kunnen ze gelijk mijn lekkende achterband vervangen.

Het is mij overigens wel gelukt om de v8 kaarten op de Columbus te zetten. Helaas dus nog maar weinig kunnen proberen of e.e.a. goed werkt en hoe de dekking is verbeterd.
 

Constant

Erelid
Ik reed door de Beneluxtunnel (Rotterdam West Rijksweg A4) en de kaart gaf aan dat ik bijna bij de Statentunnel was (hartje Rotterdam Centrum nabij Centraal Station).
In een tunnel heb je nul-komma-nul GPS ontvangst, want je GPS ontvanger heeft geen enkel vrij zicht op de hemel. Wat navigatiesoftware dan veelal doet is het zgn. dead-reakoning, de software gokt wat je positie is op basis van je laatst gemeten positie en je laatst gemeten snelheid. Uiteraard is dit een zeer onnauwkeurige methode.

Alleen duurdere apparatuur heeft een gyroscoop die in dit soort gevallen (met name tunnels) de beweging van de auto kan meten en een positie op de kaart kan gokken. Blijft onnauwkeurig, maar betere gok dan deadreakoning.

Zodra het echter wat vochtiger wordt,
Bij zware bewolking of atmosferische storing wordt gps ontvangst ook verstoord, maar blijft meestal toch werken.

parkeerde ik achter mijn huis en toen dacht de Columbus dat ik nog op de Erasmusbrug in Rotterdam was!
Oei, dit baart wel zorgen...........of woon je onder de brug :-)
 
Hmm.. mijn Amundsen heeft hetzelfde probleem. Zat ik in rdam, dacht hij dat ik bij Gouda was.

Vrijdag een date met de dealer...
 

michelover

Forumguru
Misschien bij een ieder bekend maar voor de zekerheid. Als je kijkt of hij wel signaal ontvangt moet dit wel van minimaal vier satelietten zijn. GPS berekend dan pas een positie.
 
Vanochtend bij de dealer geweest en het blijkt idd om vocht te gaan. Ben benieuwd of dit voor de TS ook geld?

Nav JayBee zijn bericht begin ik te geloven dat die dingen dus niet goed waterdicht zijn.
Mijn auto is nu een half jaar oud, gaat dit dan betekenen dat ik ieder half jaar een nieuwe antenne moet halen?
 

Jewepe

Forumguru
Even een voor de hand liggende tip voordat je de hoofdprijs betaalt voor een nieuwe (dak)antenne. Je kunt ook gewoon een GPS-antenne kopen (after market) en die onder je dashboard leggen. Even opletten voor het juiste stekkertje. Werkt als een fluitje. Ikzelf heb een keer een plakantenne voor op de voorruit gebruikt (merk: Hirschmann, zat ook nog een GSM-aansluiting op). Je bent dan voor een paar tientjes (en wat huisvlijt) klaar.
 

hemi24

Forumguru
Mijn antenne doet al meer dan 2 jaar en 135k z'n werk, dus ondanks dat vocht wellicht een zwak punt is, zijn ze blijkbaar niet allemaal slecht.
Voor de info, die van mij ziet elke week de borstels en de waterstralen voorbij komen in de wasstraat en staat altijd buiten...
 

Cordoba

Forumguru
... Alleen duurdere apparatuur heeft een gyroscoop die in dit soort gevallen (met name tunnels) de beweging van de auto kan meten en een positie op de kaart kan gokken. Blijft onnauwkeurig, maar betere gok dan deadreakoning......

We hebben te maken met een auto, en zeker een OEM-navi, heeft meer mogelijkheden: met behulp van snelheidsmeter/km-teller en kompas kun je de positie ook behoorlijk goed schatten. (ga even niet uit van slippende wielen, en driften dan werkt km-teller en kompas ook niet meer zoals het zou moeten)

Daarnaast staan tunnels ook gewoon op de navi-kaarten, en in principe kan de navi-software ook data bevatten dat op een bepaald wegdeel (tunnel) er geen GPS-signaal is. Daarnaast heb je natuurlijk ook in parkeergarages geen GPS-signaal en ook naast hoogbouwflats heb je maar van één kant GPS-ontvangst, de andere helft wordt door een flat afgeschermd. Ander probleem is dat een signaal soms ook nog kan reflecteren tegen bijvoorbeeld een flat, waardoor je een verstoorde ontvangst hebt.
 

ppaddo

Lid
Mijn wagen is vandaag dus ook even op visite geweest bij de dealer. Ook hier een voetje van de dakantenne vervangen. het werd er niet expliciet bij gezegd, maar ook hier lijkt vocht de boosdoener geweest te zijn.

Ik woon nu in ieder geval niet meer midden op de Erasmusbrug :D
 
@Jewepe: de auto is ruim een half jaar oud, dus is het een garantiekwestie.

Voor mij is de nieuwe antenne in bestelling. Heb nu even een noodantenne in mijn dashboard te leen.

Ik heb trouwens aan mijn huidige kapotte antenne gevoeld, en je kan hem idd een klein stukje optillen.
Beetje jammer, hoop dat dit bij de nieuwe antenne anders is.
 

fuchs

Nieuw lid
Ik heb ook al geruime tijd problemen (geen ontvangst) met mijn navigatiesysteem (Amundsen). De eerste keer hebben ze bij de dealer de antenne vervangen en alles werkte. Na verloop van tijd kwamen de problemen weer terug en hebben ze alles opnieuw geïnstalleerd. Ook nu kwamen de problemen terug. Afgelopen week hebben ze de Amundsen compleet vervangen (ik heb nu wel de nieuwere met telefoonbediening via het touchscreen, dat is dus gunstig) en nu heb ik weer dezelfde problemen. Nu lees ik hier op het forum dat verschillende mensen dezelfde problemen hadden en dat dit toch echt aan de antenne ligt (vocht). Zit de antenne op het dak bij de radio-antenne? Als dit het geval is dan is mijn probleem waarschijnlijk ook opgelost aangezien ik de dakantenne kan bewegen zodat er ruimte tussen het dak en de antenne komt waar dus vocht tussen kan. Wie kan me helpen want ik wil wel graag navigeren en ben echt ontzettend tevreden over de verdere werking van het apparaat.
 

Ronnie

Forumguru
Ik denk dat de beste oplossing (in dit geval) een losse GPS "muis" antenne is welke je ergens op (of nog mooier, onder)
het dashboard legt. De mijn ligt onder het dashboard op de bijrijdersairbag, ik heb nooit naviproblemen en de satelieten zijn snel gevonden. De muis antenne kost zo'n € 25,-, dus om de prijs hoef je het niet te laten.
 

JayBee

Nieuw lid
Ik heb vanmorgen ook weer een nieuwe antenne bij de dealer gekregen. Auto is half jaar oud en nu dus de derde antenne. Dit keer hebben ze wat kit er onder gesmeerd zodat het vocht minder kans krijgt. We wachten af.
 

nomad

Senior Member
Ik heb inmiddels hetzelfde probleem met mijn antenne. Rij al de hele week in Arnhem en omgeving rond. Dealer zegt dat het een structureel probleem is omdat bij sommige auto's de voet niet goed vastgezet is in de fabriek en dan komt er water onder. In mijn geval liep het water eruit toen ik op de voet drukte. Nieuwe is besteld, dus die zetten ze er volgende week wel op denk ik.
 

Klaasje

Forumguru
Ik had zelfde probleem met mijn Octi. afgelopen virjdag bij dealer geweest, maar konden nix vinden. wilden het op de SW gooien.
Na aanleiding van deze post heb ik ze gebeld om maar eens te proberen met nieuwe GPS antenne. Dat gaan ze nu regelen.

Hele systeem werkt gewoon. Als ik de GPS viewer bekijk zie ik inderdaad 0/12 satellieten, dus zou mij nix verbazen dat dit wel degelijk met het vocht probleem te maken heeft
 
Bovenaan Onderaan