Gordelvanger achterbank "klikt"niet

redriver

Actief lid
Sinds vanmiddag klikt de gordelvanger rechtsachter niet meer wanneer ik de gordel erin steek. Lijkt niets van vuil o.i.d. in te zitten. Dus 2 vragen:

1. Bekend probleem en mogelijke oplossing ?
2. Wanneer ik de gordelvanger moet vervangen hoe kom ik daar het makkelijkst bij ? Zitting achterbank kan niet omhoog.

Foto ter illustratie (is niet mijn auto)


skoda-octavia-combi-2020-interior.jpg


Ander twee gordelvangers werken wel goed met dezelfde gordel dus probleem zit m wel in de gordelvanger.
Alle tips welkom :dankje:
 

Thijs4motion

Forumguru
vaak zit er inwendig dan iets niet lekker.
je kunt ze uit elkaar halen, alleen vaak gaat dan al het plastic kapot.
nieuwe halen bij de dealer, achterbank demonteren.
heb filmpjes gevonden van de octavia 2, misschien hetzelfde.
maar eruit kan deze zeker
 

HarrieSkoda

Forumguru
Geen idee vwb. je probleem.

Wat ik wel weet is dat jouw bank 100% omhoog kan. Dat het wat stroever gaat, ja dat kan, maar absoluut dat deze aan de voorkant met een soort van haakjes vast zit. Even een flinke ruk omhoog aan geven en deze haakjes komen uit de vergrendeling.
 

redriver

Actief lid
Geen idee vwb. je probleem.

Wat ik wel weet is dat jouw bank 100% omhoog kan. Dat het wat stroever gaat, ja dat kan, maar absoluut dat deze aan de voorkant met een soort van haakjes vast zit. Even een flinke ruk omhoog aan geven en deze haakjes komen uit de vergrendeling.
Dus bank zit niet met bouten / schroeven vast ? Ga het volgende week proberen na vakantie.
 

EdK

Forumguru
Bij Fabia kan ik de zitting vanaf de rug leuning omhoog klappen naar de rugleuning van de stoelen en daarna kan ik de rugleuning nog neer klappen.
Rugleuning moet je wel ontgrendelen
 

Tees

Donateur
Bij de O2 precies hetzelfde, tussen rugleuning en zitting even je hand steken en de zitting iets omhoog en naar voren trekken. Hoef ik de rugleuning niet eens voor te ontgrendelen, maar t kan natuurlijk net anders zijn bij de nieuwere generatie auto's.
 

redriver

Actief lid
Bij de O3 zit het zitgedeelte vast dacht ik. Kun je wel losmaken maar niet zo makkelijk als bij een oudere Fabia.
 

EdK

Forumguru
HOHO oudere FABIA ???
Me Fabia is jonger dan ik hoor !!!!!

Tsjjjjjj die jeugd..............
 

JPs_OC2

Donateur
Zitgedeelte kan los en dan kan je makkelijk bij de bevestiging van de gordelvangers.

- Als eerste de zwarte inserts/kapjes van de ISOFIX aansluiting loshalen. Vinger eronder steken en trekken (zie afbeelding).

1653810658978.png


- Dan het onderste deel van de ISOFIX loshalen. Druk het geheel iets naar beneden en trek het dan naar voren. Let er op dat je wel voldoende druk uitoefent anders blijft ie gewoon zitten. (Aan de binnenkant van de ISOFIX kan je trouwens aan de uitsparing zien hoe die naar voren zou moeten.)

1653810780866.png



- Vervolgens aan ieder van de uiterste hoeken van de voorkant van de zitting je vingers onder de zitting stekken en het geheel meteen korte ruk naar boven toe lostrekken. Let hierbij wel op dat je de zitting misschien niet meteen helemaal los kan halen omdat de bekleding kan blijven haken aan bevestiging op de carrosserie. Even op de knieën en er een blik eronder werpen of even voelen of er niets blijft haken.
De zitting dan aan de voorzijde optillen en dan schuin omhoog en naar voren (in de rijrichting) schuiven. Wel nog ff op de gordelvangers letten want die zitten door de zitting heen.
 

redriver

Actief lid
Wat een mooie uitleg, dank daar voor ! De gordelvangers hebben neem ik aan ook een stekkerverbinding ? Is deze zo los te trekken ?
 

JPs_OC2

Donateur
Er zitten inderdaad bij beide gordelvangers stekkerverbindingen (zie afbeelding: -2-) . Heb ze alleen zelf niet los gehad en weet dus zo ff niet welk type stekker het is.

1660891802655.png
 

redriver

Actief lid
Zitgedeelte kan los en dan kan je makkelijk bij de bevestiging van de gordelvangers.

- Als eerste de zwarte inserts/kapjes van de ISOFIX aansluiting loshalen. Vinger eronder steken en trekken (zie afbeelding).

1653810658978.png


- Dan het onderste deel van de ISOFIX loshalen. Druk het geheel iets naar beneden en trek het dan naar voren. Let er op dat je wel voldoende druk uitoefent anders blijft ie gewoon zitten. (Aan de binnenkant van de ISOFIX kan je trouwens aan de uitsparing zien hoe die naar voren zou moeten.)

1653810780866.png



- Vervolgens aan ieder van de uiterste hoeken van de voorkant van de zitting je vingers onder de zitting stekken en het geheel meteen korte ruk naar boven toe lostrekken. Let hierbij wel op dat je de zitting misschien niet meteen helemaal los kan halen omdat de bekleding kan blijven haken aan bevestiging op de carrosserie. Even op de knieën en er een blik eronder werpen of even voelen of er niets blijft haken.
De zitting dan aan de voorzijde optillen en dan schuin omhoog en naar voren (in de rijrichting) schuiven. Wel nog ff op de gordelvangers letten want die zitten door de zitting heen.
Dus de rugleuning hoeft er absoluut niet uit als ik het op deze manier doe ?
 

catch me

Forumguru
Als hetgeen is zitten er achter op de bodemplaat aan de rugleuning kant 2 haakjes, je moet de zitting als je deze aan de voorzijde hebt losgeklikt naar de rugleuning "duwen" dan moet ie uit de haakjes klikken zeg maar
En dan een aanvraag desnoods op de onderdelenlijn zetten voor een gebruikte gordelvanger als je het probleem niet kan verhelpen.
 

Tees

Donateur
Veiligheidshalve is dat niet onverstandig, volgens mij kunnen er ook explosieven in de gordelvanger zitten, die de aanspanning van de gordel verzorgen in geval van een aanrijding. Kan ook in de oprolautomaat zitten, weet eigenlijk niet waar VAG voor gekozen heeft, maar better safe than sorry.
 

catch me

Forumguru
De spanners zitten in de rolgordels, niet in de "gordelvanger" de draden die aan de "gordelvanger" zitten zijn om aan te geven of de gordel erin geklikt zit of niet.
 
Bovenaan Onderaan