Gordels verkeerd gemonteerd

Yargo

Actief lid
Beste,

Sinds januari dit jaar heb ik een Superb Combi bj2011 gekocht. Na enkele weken had ik door dat mijn gordel gedraaid zat. Telkens ik mijn gordel vast klik zit de onderste gordelband dus gedraaid. Tijdens een onderhoud vorige maand heb ik dit vermeld bij mijn dealer. Die heeft dit eens nagekeken en en wat blijkt: Alle gordels in mijn superb zijn op een verkeerde manier gemonteerd waardoor ze dus allemaal gedraaid zitten. Normaal gezien is het metalen gedeelte dat je dus vast neemt om in te klikken zichtbaar wanneer deze vb aan de stijl hangt. Bij mij zit dus dus aan de andere kant gemonteerd. Voor dit te draaien moeten de volledige tussenstijlen eruit en dat zou redelijk wat geld kosten zei mn dealer. Hij zei dat Dieteren ook niet zou tussenkomen omdat de garantie verstreken is. Nu heb ik toch contact opgenomen met Dieteren maar zonder succes. Ze ging het eens bekijken maar sindsdien niets meer van gehoord. Zijn er nog andere instanties waar ik eens kan aankloppen voor dit probleem? Want ik vind het erg dat zo een merk zich weg steekt achter de garantieperiode terwijl ze toch voor 100 procent in de fout zijn!

Alvast Bedankt

Cordoba

Forumguru
Als je de gordelclip zelf een halve slag draait op de gordel, is het probleem dan opgelost?

Je gordel een stukje voor de clip (dus waar je 'm mee vastklikt in het andere deel) over een diagonale lijn dubbelvouwen, en dan de clip over de dubbelgevouwen gordel schuiven, net zover tot ie over het dubbel gevouwen deel is. Je gordelclip zit nu een halve slag gedraaid ten opzichte van de gordel.

Yargo

Actief lid
@ Cordoba: Ik zal het eens proberen maar eerdere pogingen om de gordel te draaien in de supersmalle gleuf van de clip mislukten telkens.

@ mauricemauzzz: De band zelf zit eigenlijk niet getwist. het is het stuk http://pad1.whstatic.com/images/thu...ep-5.jpg/550px-Untwist-a-Seat-Belt-Step-5.jpg zoals je hier ziet dat verkeerd op de band zit. Zo zie je op de foto het metalen gedeelte aan de buitenkant zitten terwijl deze bij mijn superb allemaal aan de binnenkant zitten :(

Kiswum

Forumguru
Ik heb de gordels van mijn Fabia zelf vervangen doordat er 2 waren gerafeld na verloop van tijd (door het bijtgedrag van onze jonge hond...). Ik weet niet of deze in de Superb op dezelfde manier zijn vast zitten (in de B-stijl + aan het frame), maar na 1 uur was ik klaar met beide 3-punts gordels.
Mocht je er niet binnen een redelijke termijn uitkomen met de dealer of met het bovenstaande filmpje dan is het evt. mogelijk om zelf met een steeksleutel aan de gang te gaan of uit te laten voeren door iemand die er handig mee is.
Hoe moeilijk is het?
Als je een audiokabel van voor naar achter kunt leggen, dan kun je ook wel een gordel vervangen/draaien.
Uiteraard kun je het hoog op laten lopen, maar uit ervaring weet ik dat zulke dingen veel uren in beslag nemen, dat weegt wellicht niet op tegen het spenderen van deze mooie minuten in je Superb ;)

Cordoba

Forumguru
@Yargo: het filmpje van mauricemauzz geeft aan hoe je het zou moeten doen. Wat je in feite doet, is de sluiting een halve slag draaien op de gordel. Probeer het eens, en kijk of het je probleem oplost.

Joske

Forumguru
@Yargo

Dat zou ik toch ook eens aan D'Ieteren laten weten, dat je het dan maar zelf opgelost hebt.. En dat je het zelfde mailtje zult doorsturen naar Autogids ook, kwestie van wat "goede" reclame te maken!
Mag ik ook vragen wie je dealer is? Officiële dealer of algemene garage?

skodaboy

Forumguru
ik ben dit 'probleem' ook al eens tegen gekomen bij een auto van het werk (was een Renault megane)
idd,ff de sluiting draaien en probleem opgelost..

@Joske, of wel is die dealer van Yargo niet slimmer,of wel willen ze daar grof geld aan verdienen door te zeggen dat ze een gedeelte moeten demonteren om de gordel te kunnen draaien..terwijl ze zelf ook 'alleen' maar de sluiting draaien..maar de klant wel de volle pot laten betalen..
Je moet mij géén dealers/verkopers leren kennen..die mannen proberen van alles om geld te verdienen.

Joske

Forumguru
@skodaboy

heb je wel een punt! zou heel goed kunnen, maar zou wel verdorie heel grof zijn..
gelukkig hebben we "ons" forum :D

Cordoba

Forumguru
@Yargo: ik zou gewoon eens vrijblijvend prijsopgaaf vragen aan de dealer, kijken wat er uit komt.

M'n nichtje had dit probleem ook met haar eerste autootje: de achtergordels waren ook gedraaid, en via deze methode opgelost. M'n nichtje zat met grote ogen te kijken dat ik het in een minuutje had opgelost.

Joske

Forumguru
@Yargo: ik zou gewoon eens vrijblijvend prijsopgaaf vragen aan de dealer, kijken wat er uit komt.

M'n nichtje had dit probleem ook met haar eerste autootje: de achtergordels waren ook gedraaid, en via deze methode opgelost. M'n nichtje zat met grote ogen te kijken dat ik het in een minuutje had opgelost.
zou ik ook wel willen weten.. "maak eens een offerte ;)"

skodaboy

Forumguru
idd,gelukkig hebben we 'ons' forum nog om problemen en oplossingen te bespreken...:D

ik zeg altijd wat je zelf kan doen of oplossen aan een auto moet je zelf doen.
natuurlijk moet je hier ook de plaats,gereedschap en kennis voor hebben...

en als je de wagen naar de dealer of garage brengt voor een 'werkje' wat je zelf niet kan of durft doen..
weet dan op voorhand wat er precies dient te gebeuren en of hoeveel het kost om dit uitvoeren...

en je moet af en toe de dealers tegen elkaar uitspelen..om te checken of de kennis en uitleg over een bepaald probleem of een bepaald product dezelfde is..

als ik bv bij een dealer binnenloop,om bv een nieuwe auto te kopen,heb ik mijn keuze van model al op voorhand bepaald en ken ik de nodige info over de des betreffende auto..en dan is het aan de dealer/verkoper om zijn uitleg te doen over de wagen,en mij te overtuigen of hij voldoende kennis heeft over het te verkopen product..

Bovenaan Onderaan