Golf IV velgen onder een Octavia 1

Gijs

Lid
Aangezien er toch wat vaker velgen worden aangeboden voor een Volkswagen Golf dacht ik er aan om zo'n setje op mijn Octavia station te monteren.
Voor de zekerheid zou ik graag willen weten of die velgen echt hetzelfde zijn.
Wie kan mij hier wat meer informatie over geven?
 

van_der_P

Senior Member
Aangezien er toch wat vaker velgen worden aangeboden voor een Volkswagen Golf dacht ik er aan om zo'n setje op mijn Octavia station te monteren.
Voor de zekerheid zou ik graag willen weten of die velgen echt hetzelfde zijn.
Wie kan mij hier wat meer informatie over geven?

Als je echt wil weten of het past, zul eerst na moeten gaan welke velgen nu gemonteerd zijn.
En dan deze waarde vergelijken met de VW-velgen
Dus is de steek het zelfde (anders komen de boutgaten niet overeen)
De E.T. waarde is ook van belang (anders vallen de velgen te ver naar binnen, of naar buiten en zouden in een extreem geval kunnen aanlopen of aan de binnenzijde of buitenzijde)
De breedte van het velgbed vaak aangeduidt met een J. Dit is van belang als je bredere banden wil monteren.
En natuurlijk de hoogte van het wiel 15", 16", 17" enzo. Bedenk wel als je grotere wielen monteerd dat daar lagere banden op gemonteerd worden. Dit gaat tenkoste van het comfort. De wegligging wordt meestal beter.
 

Desperado

Forumguru
Een ET afwijking van 5 wordt gezien als acceptabel.
Dus 43 ipv 48 of andersom kan en mag.
Meer afwijking mag ook, maar dan heb je kans dat de banden te ver naar binnen/buiten komen met als gevolg aanslijten.
 

Gijs

Lid
Op de Octavia zitten nu de standaard 15" stalen velgen met wieldoppen, bandmaat 195/65/R15

De velgen die ik op het oog heb hebben dezelfde bandenmaat en verder steek 5x100 et 38
 

Hetzer

Forumguru
Aangezien er toch wat vaker velgen worden aangeboden voor een Volkswagen Golf dacht ik er aan om zo'n setje op mijn Octavia station te monteren.
Voor de zekerheid zou ik graag willen weten of die velgen echt hetzelfde zijn.
Wie kan mij hier wat meer informatie over geven?


Als je een standaard golf-4 5x100 velg past zonder meer op een een 0-1, en op een R-1, F-1 en F-2 hebben ook nagenoeg de zelfde steek!!!!
alleen de banden maat kan verschillen
 

CF1

Lid
Op de Octavia zitten nu de standaard 15" stalen velgen met wieldoppen, bandmaat 195/65/R15

De velgen die ik op het oog heb hebben dezelfde bandenmaat en verder steek 5x100 et 38

Zowel de steek van Golf 4 als de steek van Octavia 1U zijn 5x100

Standaard ET is bij beide wagens ook ET38

Dus originele velgen voor een golf 4 passen normaal altijd onder een octavia (je moet wel even nagaan hoe groot de velgmaat mag zijn voor de technische keuring)

De toegelaten bandenmaat hangt van model tot model af.

Kortom met steek 5x100 en ET38 zit je perfect op de standaard en als je bandenmaat dezelfde is passen de velgen als een handschoen!
 

Gijs

Lid
Kijk, dit zijn de antwoorden waar ik wat mee kan. Had al zo'n vermoeden dat het zou passen maar toch wel handig om het zeker te weten voordat je de hele handel aanschaft.
Wanneer ze eronder zitten dan plaats ik zeker even een fototje!
 

octaviabas

Senior Member
Golf IV
BORA
TOLEDO II
NEW Beetle
CORRADO VR6 tot '95
GOLF III VR6
GOLF IIIGTI
PASSAT VR6 tot '95
VENTO VR6 tot '95

allen 5x100 , naaf van 57.1 en een et van 38 suc6 met de zoektocht
(oja, bij bm onderdelenshop zou je evt 2de hands kunnen kijken , doe ik ook nog steeds, nu alleen een keer de knopp doorhakken)
 

CF1

Lid
Golf IV
BORA
TOLEDO II
NEW Beetle
CORRADO VR6 tot '95
GOLF III VR6
GOLF IIIGTI
PASSAT VR6 tot '95
VENTO VR6 tot '95

allen 5x100 , naaf van 57.1 en een et van 38 suc6 met de zoektocht
(oja, bij bm onderdelenshop zou je evt 2de hands kunnen kijken , doe ik ook nog steeds, nu alleen een keer de knopp doorhakken)

Koop mijn 18" Zender set met Goodyear Eagle banden tweedehands ;)
 
Bovenaan Onderaan