goede wax,cleaner voor witte skoda's?

het onderwerp zegt het al,

wie heeft er al enige ervaring mee.
met name met de witte(candy white)skoda.
vaak gezien worden bijv,zwarte pikkels op de lak.
welke wax of cleaner e.d gebruik jij?
 

Steve

Senior Member
De zwarte spikkels zijn waarschijnlijk teer spetters.
Deze kun je verwijderen met Tardis of met een Claybar en bijbehorende detail spray.

Een wax met een cleaner is waarschijnlijk te licht om de teer spetters te verwijderen maar je zou kunnen kijken naar de vloeibare wax van SmartWax of de NXT Techwax 2.0 van Meguiars.
De laatste is wel iets duurder en de stand tijd is helaas wat minder lang (4 tot 6 weken tegen over 2 a 3 maanden).

Zou het iets voor je kunnen zijn om naar de poets meeting van het forum te komen ?
Zie ook de link http://www.skodaforum.nl/board/show...t-er-naar-de-poetsdag-poetsclinic-op-16-april voor meer informatie.
 
hey,

dank voor de tips.
hoewel ik de auto nog niet heb(besteld).
maar je hoort van velen, dat de "teerspetters" veel op witte auto's zichtbaar zijn.
vandaar alvast de vraag.
 

Steve

Senior Member
Tegen de tijd dat je nieuwe auto hebt ben je van harte welkom om diverse producten vrijblijvend te testen om te kijken waarmee het op jouw auto het makkelijkst te verwijderen is.
 

D_J

Lid
Teerspetter verwijderen met wax??? Daar zou ik een klei-setje voor aanschaffen en dan een wax erover!
 
Om het even wat breder te trekken, wat is überhaupt een goede wax, cleaner voor een witte Skoda? Ik hoor verschillende verhalen over de kwaliteit van de lak; is er een aanbeveling te doen?
 

van_der_P

Senior Member
Persoonlijk zou ik voor een nieuwe auto enkel was/wax gebruiken. Een cleaner is voornamelijk om grote verontreinigingen weg te werken, en die zijn er (nog) niet.
Ga voor bekend merk, dat zich gemakkelijk laat verwerken. Ik gebruik nu Bendolit, daar heb ik goede ervaringen mee. Is vloeibaar, opbrengen met een vochtige doek, laten drogen, en dan afstoffen, klaar.
 

D_J

Lid
Onzin! Zowel wax als cleaner is prima te gebruiken op een nieuwe wagen.
Lak is al lang uitgehard.

Maar een cleaner en een wax zijn eigenlijk 2 verschillende producten.

Tuurlijk zijn er wel goede cleaner-waxen zoals Poorboys World Polish with 100% Carnauba wax
Dit is een 1 staps-product. Dus op een goed schone en droge wagen aan te brengen.

Wil je het nog beter doen is een 5 staps programma aan te raden (dit is voor handmatig)
Die gaat als volgt

Stap 1 wassen
De basis is het wassen met een microvezelhandschoen of microvezelspons, 2 emmer systeem, goede shampoo en een goede droogdoek.
Wat is goede shampoo? Vele shampoos zijn zeer geschikt om de lak veilig te kunnen wassen.
Belangrijk is om de aanbevolen dosering niet te overschrijden. Doe je dit wel dan bestaat de kans dat je onnodig je waxlaag aantast.
Het maakt niet extra schoon en kost je uiteindelijk meer geld.

Voorbeelden van goede shampoos:
Poorboy's World Super Slick & Suds (goede shampoo, 30ml per 10 liter water)

Mother's Californian Gold (50-60ml op 10 liter water, ook een prima shampoo)

Wolfgang Auto Bathe (uitstekende shampoo uit het duurdere segment)

Dodo Juice Born to be Mild, Sour Power (shampoo met wax) en Supernatural shampoo (zonder geur en kleustoffen, erg zuinig)

Stap 2 Kleien
Met kleien haal je al het hardnekkige vuil dat na het wassen op de lak achterblijft. Op het eerst gezicht lijkt je lak schoon maar als je met je vingertoppen over de lak gaat dan voel je allerlei onregelmatigheden, vuil dus.
De klei neemt al dat vuil op en zorgt voor een perfect gladde lak en een goede voorbereiding voor het voeden en waxen van de lak.

De voordeligste keus op dit moment is de Mother’s kleiset, hierin zitten 2 blokjes klei van 80 gram, een 473spray en een doekje

Stap 3 Reinigen
Met kleien haal je al vuil wat op de lak zit eraf met een paintcleaner verwijder je het vuil in de lak.

Goede paintcleaners zijn de Mother’s Wax Pre-Wax Cleaner en de Poorboy’s World Professional Polish

Stap 4 Voeden
Nu de lak helemaal schoon is en open staat is het tijd om de oliën die verloren zijn gegaan aan te vullen en een showcar glans te creëren.
Gebruik hiervoor Dodo Juice Lime Prime (Light, Mother’s Sealer & Glaze Step2, Poorboy’s World White Diamond (lichte kleuren) of Poorboy’s World Black Hole (donkere kleuren).
De Dodo Juice Mother’s variant licht inwerken en gelijk afnemen, de Poorboy’s World White Diamond inwerken tot de lak weer gaat glanzen, dan even laten drogen (5minuten) en dan afnemen.


Stap 5 waxen
Daarna de auto in de wax zetten. Je kan hier kiezen tussen een synthetische wax (sealant) of een natuurlijke wax (carnauba).
Een sealant blijft langer zitten (handig voor de winter) en een carnauba wax geeft meer glans. Breng wax altijd heel dun aan. Een dikke laag maakt het lastiger uit te poetsen en is zonde van je wax.
Je kan ook eerst een sealant doen en deze “toppen” met een Carnauba wax.

Een goede sealant is de Poorboy’s World EX-P Pure Sealant (30minuten drogen)

Een paar voorbeelden van prima waxen
Poorboy’s World Natty’s Paste wax
Dodo waxen
Meguiars gold wax


Je ziet, een best verschil. Net wat je leuk vind.

Oja, even een Bronvermelding.....Thanks Dibbuz
 

van_der_P

Senior Member
Zo'n onzin is het ook weer niet.
Ik mis in je beschrijving de werking van de cleaner.
Beschrijving op een pot Commandant (dat is cleaner) "voor verweerde lakken". Verder heeft men het over aanslag die verwijderd wordt.
Prachtig spul voor hardnekkig vuil te verwijderen. En zeker niet te gebruiken op een nieuwe lak of die nu uitgehard is of niet.
Cleaner is een polijst middel, er verdwijnt altijd wat lak. Op oude amerikaanse auto's zit een dunne laklaag daar wrijf je met wat kracht zo doorheen met een cleaner. Daarom zou ik op een nieuwe auto geen cleaner gebruiken, enkel was/wax.
Dat is mijn mening hierover.
 

D_J

Lid
Commandant?!?!?! Dat zou is sowieso niet op een autolak gebruiken!
Veel te agressief.
Een cleaner haalt eigenlijk het laatste restje vuil weg.
Alhoewel kleien het zeker net zo goed doet.
 
je moet eens kijken naar de producten van poorboys world, geweldige producten waarbij een glaze speciaal voor witte auto's white diamond verkocht wordt....en gebruik geen commandant, is echt niet meer van deze tijd hoor!!!
 
Hallo,

Omdat mijn woonsituatie dicht bij de Nuon in Velsen is ben ik ook geinteresseerd in info mbt autopoetsen. Aangezien Nuon het gas van Corus/Tata steel krijgt worden hier nogal wat roestdeeltjes uitgestoten welke o.a op mijn auto komen (bij lang niet wassen regaren deze dus met vocht en zijn steeds moeilijker te verwijderen). Nu ben ik bij plaatselijk poetsbedrijf geweest ivm de te nemen maatregelen, zij hadden ook van dat klei. Ik dacht dat het niet goed zou zijn omdat vuil er juist in blijft zitten en daardoor krassen kan veroorzaken.

Nu ben ik ook naar goede was op zoek, van het weekeind bij Aldi hadden ze toevallig was. Echter niet voor wite kleur, wel universele was (polish met kleurherstellende werking) welke ik gekocht heb. Ik vroeg mij af of dit wel goed is om te gebruiken bij een nieuwe lak (niet metallic_ Candy white. Staat verder vermeld op label: "een volwaardig product omhet koetswerk van een wagen te herstellen en het koetswerk zijn originele kleur en glans terug te bezorgen. Het verwijdert roest , krassen ingebakken vuil, teervlekken en dode insecten. Niet gebruikenbij warm weer of rechtstreeks zonlicht. Niet aanbrengen op ongave of recent geschilderde opervlakken. Niet gebruiken op glas, venyl, niet geschilderde oppervlakken of plastic sierlijsten. Probeer eerst op een onzichtbaar stuk.

Product bevat Benzisothiazolione, Methylisothiazolinone en zit daardoor een erg chemische lucht aan ipv zo'n lekkere geur zoals bij Turtle wax.

Ik heb bij Gamma ook gezocht naar andere was/ polish echter viel me op dat er op geen een vermelding staat dat het voor nieuwe lakken is. Vroeg me dus af wat ze bij dealers er op smeren?

Bij de Aldi hadden ze het merk Grand Prix voor 2,80 euro te koop, zag dat bij Gamma een product stond voor rond 7 euro welke afkomstig is van zelfde fabrikant Tetrosyl Ltd, Lancashire England, echter met ander label.
 
hee jleeuw,

Een goede wax koop je niet bij de Aldi helaas...producten van poorboys world zijn goede maar betaalbare producten. Heb zelf een witte auto en kom op scheepswerven. Roestdeeltjes kun je heel goed verwijderen met iron x, gebruik hetzelf voor mijn bedrijfsbusjes en ook voor mijn auto uiteraard. Willen jullie meer info, kijk dan eens op het forum van carclean...wil je meer info dan kun je me ook een email sturen.
 
Bovenaan Onderaan