Goede(koop)(?) dieseltuning?

Captain Hook

Forumguru
Iemand hier al ervaring mee?
http://www.racechip.de/index.php

Voor EUR 179,- beweert men professionele tuning van je CR diesel te doen (dus helaas niet voor de pompverstuivers).
Wel heel wat anders dan de tot nu toe heersende prijzen.

Schijnt geen simpele powerbox (el cheapo weerstandje) te zijn, maar 'echte' processor gestuurde tuning.
Als je de installatievideo bekijkt, kunnen de professionele tuners wel inpakken. Dit is wel errug simpel.

Kan iemand hier een technisch onderlegd commentaar op geven? Dus de pro's en cons t.o.v. van de nu al beschikbare tuningsmethoden (waar je gauw duizend euro voor neertelt)
 

skodaoctavia2

Actief lid
Ik zie hier gelijk al 2 pot metertjes zitten. Wekt bij mij het gevoel van ....
een randje chroom maar de binnenkant vol roest. Dit heeft niets te maken meet aanpassing van je ECU. Dit apparaatje is volgens mij niets meer dan een powerbox.
Goed en Goedkoop gaat meestal niet samen.
 

Race Eend

Forumguru
Dus je koopt een dure auto van 25.000+ euro en vervolgens ga je het goedkoopste wat er is aanschaffen om je motor sneller te laten lopen. De motor, ook nog eens het duurste onderdeel van de auto.

Gooi je er ook olie in van de gamma? Gaat je luchtfilter prima 3 beurten mee?


Even inhoudelijke reactie:
Dit soort software is kant en klare rommel, niet getest what so ever. Simpelweg wat waardes omhoog knallen, tuurlijk zal je auto sneller zijn, maar of hij ook fijner rijdt is maar de vraag.
Rollenbank hebben ze nooit van gehoord. Bovendien zijn de geclaimde waardes vaak ver boven de behaalde resultaten.
Hoe kun je nou het beste product ontwikkelen voor bijna ELK merk op de markt te verkrijgen. Je kunt simpelweg niet de zwakke plekken weten van elk model. Bij de CR motoren moet je donders goed oppassen met je hoeveelheid diesel die je inspuit, anders heb je je DPF continue verstopt.


Hoe kom je er trouwens bij dat het niet voor PD motoren is? 90% van de lijst zijn PD motoren


Nog even iets duidelijks om aan te tonen dat ze totaal geen kennis van zaken hebben:

een VW Golf 5 1.9TDI 90pk is EXACT hetzelfde als een 1.9TDI 105pk. Fysiek is er geen enkel verschil, puur het motormanagement is anders.

De 90pk doet 113pk na de tuning de 105pk doet 133pk.
Let ook eens op de koppel waardes, overal +25%, net of je bij elke motor precies 25% extra haalt.


Nog een mooie:
http://www.racechip.de/racechip-chiptuning/Volkswagen-Golf-VI-2-0-TDI-CR-3272-r.html

De 170pk CR heeft helaas te kleine verstuivers om meer dan 210pk te kunnen leveren (je kunt simpelweg niet meer diesel inspuiten). 450nm is wel mogelijk, maar 210pk is echt de limiet.
De specialisten met het powerboxje weten er wel even 223pk uit te halen, chapeau!


Maar goed ik zou zeggen, kopen die handel!
Eerst even een rollenbank meting doen, daarna boxje erin en weer rollen.
 

MarcoO2

Forumguru
:worshippy: hoor, de Meester spreekt! :worshippy: :grin:

Niets aan toe te voegen... ik blijf bij het oude standpunt: goedkoop is duurkoop...
 

___JC___

Forumguru
FF een vraagje, als twee motoren exact hetzelfde zijn dan moeten ze na tuning toch ook exact evenveel pk hebben? In jouw voorbeeld van de 1.9TDI in 105pk en 115pk bijvoorbeeld?
 

EdK

Forumguru
:worshippy: hoor, de Meester spreekt! :worshippy: :grin:

Niets aan toe te voegen... ik blijf bij het oude standpunt: goedkoop is duurkoop...

Ja en als het toch goedkoop was en het blijkt ook nog eens goed te wezen , dan noemen we dit "massel hebben " :koffie:
 
Iemand hier al ervaring mee?
http://www.racechip.de/index.php

Voor EUR 179,- beweert men professionele tuning van je CR diesel te doen (dus helaas niet voor de pompverstuivers).
Wel heel wat anders dan de tot nu toe heersende prijzen.

Schijnt geen simpele powerbox (el cheapo weerstandje) te zijn, maar 'echte' processor gestuurde tuning.
Als je de installatievideo bekijkt, kunnen de professionele tuners wel inpakken. Dit is wel errug simpel.

Kan iemand hier een technisch onderlegd commentaar op geven? Dus de pro's en cons t.o.v. van de nu al beschikbare tuningsmethoden (waar je gauw duizend euro voor neertelt)

Ik heb mijn O2 laten chippen bij Tunex voor € 225,00, werkt goed!!!

Succes bij het maken van een keuze!
 
FF een vraagje, als twee motoren exact hetzelfde zijn dan moeten ze na tuning toch ook exact evenveel pk hebben? In jouw voorbeeld van de 1.9TDI in 105pk en 115pk bijvoorbeeld?

Dat is zijn punt ook. Dat zou inderdaad zo moeten (kunnen) zijn, maar bij dit apparaat zijn ze na tuning nog steeds verschillend.
Terwijl de 105 pk evenveel pk na tuning zou moeten hebben als de 115 pk, nml 133 pk (of misschien wel nog meer). Maar dat is bij deze apparaten dus niet het geval..
 

___JC___

Forumguru
Dat is zijn punt ook. Dat zou inderdaad zo moeten (kunnen) zijn, maar bij dit apparaat zijn ze na tuning nog steeds verschillend.
Terwijl de 105 pk evenveel pk na tuning zou moeten hebben als de 115 pk, nml 133 pk (of misschien wel nog meer). Maar dat is bij deze apparaten dus niet het geval..

Aha, :laugh: Dan had ik het linkje even moeten lezen.
 

Race Eend

Forumguru
FF een vraagje, als twee motoren exact hetzelfde zijn dan moeten ze na tuning toch ook exact evenveel pk hebben? In jouw voorbeeld van de 1.9TDI in 105pk en 115pk bijvoorbeeld?

De 105pk en de 115pk zijn niet hetzelfde.

De 1.9TDI 90pk en de 105pk zijn hetzelfde.

Net als de Audi A4 1.8TFSI 120pk en de 160pk.
En de VW T5 bus 1.9tdi 86pk en 105pk. Kijk maar eens hoeveel tuners dit niet weten. Kortom, deze tuners weten niet waar ze mee bezig zijn (ook ziptuning).

Verder kun je inderdaad en chippie van 225euro kopen. Het zal vast sneller zijn dan het origineel. Heb je daarna met software van een wat duurdere tuner gereden dan zal je pas goed het verschil merken hoeveel beter en fijner de auto kan rijden.

Al die goedkope chippers weten ook alle volgende dingen niet te vinden in de software:
- Koude/warme start aanpassing vande 1.9TDI PD en 2.0 TDI PD motoren
- EGR dichtzetten in de software en zorgen dat er geen foutcode komt als je er een plaatje tussen zou zetten.
- bij benzine motoren uitschakelen van de 2e lambda sonde als ze katloos rijden
- DPF (diesel partikel filter) verwijderen en alle sensoren compleet wegschrijven in de software.
- Plaats maar eens een grotere turbo en verstuivers en vraag dan of men bij die chippers even een maat programma voor je schrijven (kunnen ze niet omdat het grootste deel niet zelf de software schrijft maar her en der wat kopieërt of koopt van een andere tuner).



Denk hier maar eens over na:
Als je zelf je software schrijft ben je ongeveer 3 dagen met 1 auto bezig, op een rollenbank (en per motor in deze auto), kortom als je alle merken wilt doen ben je nog zo'n 10 jaar bezig om alle huidige motoren te kunnen doen. Dan nog alle motoren die er dagelijks bij komen.

Voor alleen de vag-groep is het al moeilijk om alles snel te kunnen aanbieden.

Zo hebben we afgelopen week de eerste Audi TT RS binnen gehad (Jeroen Dik is zaterdag tm dinsdag bezig geweest om software goed te krijgen, gezien het originele verloop nogal grillig is).

http://img11.imageshack.us/img11/2892/img2030w.jpg

http://img24.imageshack.us/img24/3987/img2026m.jpg
 

LenK

Forumguru
Goed en Goedkoop gaat meestal niet samen.
Producten van de Lidl staan heel vaak bovenaan in een test met veel duurdere (merk-)artikelen.

En mag ik er ook even op wijzen dat het forum bolstaat van afgeven op VW en Audi omdat Skoda veel prijsgunstiger is.

En tuning van < €200 al is ie niet zo goed als die van €1000 dan hou je nog altijd € 800 in je zak.

For the record: van mij mag dat tunen helemaal verboden worden. De auto zo naderhand in ieder geval weer gekeurd moeten worden.
 

joergarms

Senior Member
Producten van de Lidl staan heel vaak bovenaan in een test met veel duurdere (merk-)artikelen.

En mag ik er ook even op wijzen dat het forum bolstaat van afgeven op VW en Audi omdat Skoda veel prijsgunstiger is.

En tuning van < €200 al is ie niet zo goed als die van €1000 dan hou je nog altijd € 800 in je zak.

For the record: van mij mag dat tunen helemaal verboden worden. De auto zo naderhand in ieder geval weer gekeurd moeten worden.

Waarom verbieden, ik bedoel, je moet toch lekker zelf weten wat je motorisch wil veranderen? Net zo goed als een ander de auto verlaagd of van binnen helemaal verbouwd.
Als iemand het risico wil nemen om goedkoop te laten tunen, gewoon laten doen, met een beetje pech komen ze snel op hun keuze terug, zo niet, dan hebben ze er geluk mee.
Maar verbieden vind ik kolder.
 

MarcoO2

Forumguru
ik neem aan dat LenK tunen verboden wil hebben omdat de rest van de auto (remmen bijvoorbeeld) niet "meegetuned" wordt. Oftewel, het argument van de veiligheid. Tenminste, die discussie is hier al vaker gevoerd (en heeft, logischerwijs, niet tot een compromis geleid).
 

LenK

Forumguru
Waarom verbieden, ik bedoel, je moet toch lekker zelf weten wat je motorisch wil veranderen? Net zo goed als een ander de auto verlaagd
Vóór een auto op de markt komt wordt ie gekeurd. Pas daarna is hij wat ze in het Engels zo mooi noemen "Street legal" en mag ie aan het verkeer deelnemen.

Met opvoeren -maar nu je het aanhaalt- ook met aan het onderstel rommelen is die auto niet meer zoals ie is goedgekeurd.

Afgezien van dat de remmen en het onderstel te kort kunnen schieten na het opvoeren, nodigt dat opvoeren uit tot sneller rijden, tot wedstrijdjes. Alles behalve goed voor de veiligheid op de weg.

Voor het technische aspect zou een verplichte herkeuring een oplossing kunnen zijn.
 

Race Eend

Forumguru
nodigt dat opvoeren uit tot sneller rijden, tot wedstrijdjes. Alles behalve goed voor de veiligheid op de weg.

Daar ben ik het niet mee eens, zullen we dan meteen maar de GTI modellen van het programma schrappen?
Chiptuning nodigt absoluut niet uit tot sneller rijden, dat ben je nog altijd zelf. Met een 1.6je kan ik gevaarlijker rijden dan met mijn 280pk ibiza.


Laatst kwamen waren er nog een ouder stel (65+) bij ons op bezoek om de Golf plus 1.4 tsi van tuning te voorzien. Daarvoor had meneer een 2.0 TDI met wat meer koppel en kon zodoende de caravan beter trekken.
Om wat extra kracht te hebben wilde deze graag de chiptuning hebben op de 1.4TSI. Zo zijn er heel veel mensen die met een caravan graag wat extra kracht hebben, maar niet 3000 euro extra uit willen geven om de zwaardere motor uitvoering te nemen, chiptuning is dan een mooie middenweg.

Het argument over het onderstel kan ik ook zo van tafel vegen. Een 1.9TDI met 90pk heeft exact hetzelfde onderstel als een 2.0TDI 140pk, evenals de remmen.

Remmen zijn grotendeels berekend op een bepaald gewicht, niet zozeer op het vermogen. Wel zie je natuurlijk dat de GTI modellen betere remmen krijgen, dit is oa voor circuitgebruik en omdat deze modellen sportiever worden bereden.
 

LenK

Forumguru
Werkzaam in de tuning busisness is het natuurlijk begrijpelijk dat je gevolgen ontkent of afzwakt.

De beller achter het stuur zal ook zeggen dat ie dat al 5 jaar doet en nog nooit problemen heeft gehad of veroorzaakt. Zelfde voor zonder helm op brommer en voor allerlei veiligheidsmaatregelen. Bijna nooit nodig, maar als het nodig is ben je blij dat je die veiligheidsregels of -voorzieningen hebt getroffen.

En wat betreft sneller rijden. Er gaat niemand geld spenderen aan chiptuning (uitgezonderd de 65+ ers met caravan) om daarna hetzelfde te rijden als zonder die tuning.

Wat vind je dan van een verplichte herkeuring na aanpassingen aan de auto?
 

skodaoctavia2

Actief lid
Voordat we eindeloos het welles / nietes spelletje gaan spelen.

Moet ik je toch even tegenspreken als een niet 65+
mijn vorige auto heb ik ook laten chippen. puur voor het feit dat ik voor dezelfde rijstijl minder brandstof nodig heb op de lange stukken.
Je hoeft het gaspedaal minder diep in te trappen voor dezelfde snelheid/optrekken. Hij rijdt een stuk vloeiender en dat is op de lange ritten ongeveer 500 km per dag zeer merkbaar en comfortabel.

De racers heb je er altijd bij zitten, die rijden meestal een benzine auto niet een diesel. (ook hier weer uitzonderingen daar gelaten) die heb je overal.
 

MarcoO2

Forumguru
Juist! Het veel hogere koppel zorgt ervoor dat je, als je zoals ik heel veel in de stad rijdt, veel soepeler en relaxer je dag door komt. Die hogere trekkracht was voor mij een vele malen krachtiger argument dan de hogere snelheid.

Neemt niet weg dat ik er ook niet vies van ben om de extra snelheid aan te spreken, maar dat was niet de drijfveer.

Overigens, voor wat betreft die herkeuring: da's vrijwel onuitvoerbaar... er zijn 1000-en-1 aanpassningen die ervoor kunnen zorgen dat een auto anders is dan toen hij de fabriek verliet. Dat kunnen veiliger en onveiliger opties zijn. Maar ga je dat invoeren voor tuning, dan moet dat ook bij andere wielen/velgen/banden, bij andere schokdempers, bij andere vering, noem maar op...
 

Huyzen

Lid
en wat betreft sneller rijden. Er gaat niemand geld spenderen aan chiptuning (uitgezonderd de 65+ ers met caravan) om daarna hetzelfde te rijden als zonder die tuning.

Ik rij hetzelfde in mijin huidige auto als in mijn vorige niet gechipte O2. En dat is best pittig.
 
Bovenaan Onderaan