Joti
Senior Member
Zojuist contact gehad met de Skoda dealer voor een aircobehandeling en een band laten checken waar heel langzaam de druk afneemt (0.3/0.4 bar in de afgelopen maand). Tegelijkertijd een prijs opgevraagd voor het vervangen van de gloeibougies in verband met een foutmelding die ik al enige tijd heb: "P067200 Cylinder #2 Glow Plug Circuit Code".
Wat ik hieraan merk is dat de auto met een koude start soms iets meer moeite heeft, tijdens het rijden merk ik geen enkel verschil. De prijs die ik kreeg voor het vervangen van alle 4 de bougies (als je toch bezig bent...) is 390 euro. De uitleg hierbij is dat er één gloeibougie met druksensor bij zit. Daar was ik al van op de hoogte, toch schrik ik van het bedrag. Nu heb ik zelf al een aantal keren bougies van benzineauto's vervangen en ben ik niet bang om onder de motorkap wat los te draaien, heb daar ook voldoende gereedschap voor. Nu is de vraag, wat heb ik exact nodig? Ik zit te denken aan het volgende:
3x gloeibougie (lengte 130mm, 4,4v, 10mm): klik
1x gloeibougie met druksensor (lengte 144mm, 4,4v, 10mm): klik
Dan zou ik voor +/- € 150,- aan materialen en eigen inzet klaar zijn.
De auto heeft nu een km-stand van 184k. Op 114k zijn de gloeibougies al eens vervangen. Ik zou het er eventueel ook op kunnen gokken alleen de gloeibougie van cilinder 2 te vervangen, maar ik weet niet of dit degene is waar de druksensor op zit. Als dat het geval is dan vervang ik gelijk de overige.
Kan iemand meedenken of mijn denkrichting zo klopt, of ik dingen over het hoofd zie en of er zaken zijn waar ik extra rekening mee moet houden bij het vervangen van gloeibougies?
De handleiding die ik eerder via erWin heb gedownload zegt mij dat cilinder 3 de bougie met druksensor bevat. Klopt dit?
Wat ik hieraan merk is dat de auto met een koude start soms iets meer moeite heeft, tijdens het rijden merk ik geen enkel verschil. De prijs die ik kreeg voor het vervangen van alle 4 de bougies (als je toch bezig bent...) is 390 euro. De uitleg hierbij is dat er één gloeibougie met druksensor bij zit. Daar was ik al van op de hoogte, toch schrik ik van het bedrag. Nu heb ik zelf al een aantal keren bougies van benzineauto's vervangen en ben ik niet bang om onder de motorkap wat los te draaien, heb daar ook voldoende gereedschap voor. Nu is de vraag, wat heb ik exact nodig? Ik zit te denken aan het volgende:
3x gloeibougie (lengte 130mm, 4,4v, 10mm): klik
1x gloeibougie met druksensor (lengte 144mm, 4,4v, 10mm): klik
Dan zou ik voor +/- € 150,- aan materialen en eigen inzet klaar zijn.
De auto heeft nu een km-stand van 184k. Op 114k zijn de gloeibougies al eens vervangen. Ik zou het er eventueel ook op kunnen gokken alleen de gloeibougie van cilinder 2 te vervangen, maar ik weet niet of dit degene is waar de druksensor op zit. Als dat het geval is dan vervang ik gelijk de overige.
Kan iemand meedenken of mijn denkrichting zo klopt, of ik dingen over het hoofd zie en of er zaken zijn waar ik extra rekening mee moet houden bij het vervangen van gloeibougies?
De handleiding die ik eerder via erWin heb gedownload zegt mij dat cilinder 3 de bougie met druksensor bevat. Klopt dit?
Laatst bewerkt: