Gloeibougies vervangen O3 Motorcode CRKB

Joti

Senior Member
Zojuist contact gehad met de Skoda dealer voor een aircobehandeling en een band laten checken waar heel langzaam de druk afneemt (0.3/0.4 bar in de afgelopen maand). Tegelijkertijd een prijs opgevraagd voor het vervangen van de gloeibougies in verband met een foutmelding die ik al enige tijd heb: "P067200 Cylinder #2 Glow Plug Circuit Code".

Wat ik hieraan merk is dat de auto met een koude start soms iets meer moeite heeft, tijdens het rijden merk ik geen enkel verschil. De prijs die ik kreeg voor het vervangen van alle 4 de bougies (als je toch bezig bent...) is 390 euro. De uitleg hierbij is dat er één gloeibougie met druksensor bij zit. Daar was ik al van op de hoogte, toch schrik ik van het bedrag. Nu heb ik zelf al een aantal keren bougies van benzineauto's vervangen en ben ik niet bang om onder de motorkap wat los te draaien, heb daar ook voldoende gereedschap voor. Nu is de vraag, wat heb ik exact nodig? Ik zit te denken aan het volgende:
3x gloeibougie (lengte 130mm, 4,4v, 10mm): klik
1x gloeibougie met druksensor (lengte 144mm, 4,4v, 10mm): klik

Dan zou ik voor +/- € 150,- aan materialen en eigen inzet klaar zijn.

De auto heeft nu een km-stand van 184k. Op 114k zijn de gloeibougies al eens vervangen. Ik zou het er eventueel ook op kunnen gokken alleen de gloeibougie van cilinder 2 te vervangen, maar ik weet niet of dit degene is waar de druksensor op zit. Als dat het geval is dan vervang ik gelijk de overige.

Kan iemand meedenken of mijn denkrichting zo klopt, of ik dingen over het hoofd zie en of er zaken zijn waar ik extra rekening mee moet houden bij het vervangen van gloeibougies?

De handleiding die ik eerder via erWin heb gedownload zegt mij dat cilinder 3 de bougie met druksensor bevat. Klopt dit?
 
Laatst bewerkt:
De offerteprijs vind ik ook wel aan de stevige kant. Ik had in de winter van 2020-2021 ook de 2e gloeiplug defect. Ik heb uiteindelijk alleen de defecte gloeiplug vervangen en sindsdien geen startproblemen en storingsmeldingen meer gehad.

Vervangen is heel goed zelf te doen. Nadat je de kunststof afdekplaat van de motor hebt gehaald ben je er al bij. De speciale tang voor de connectoren heb je niet nodig. Ik heb een striptang misbruikt door de bekken om de connectoren te haken. Niet te hard in de tang knijpen, want de connectoren zijn niet los verkrijgbaar. Verder heb je i.v.m. de lengte van de pluggen een diepe dop 10mm nodig (en ook een 12mm dop als je ook de plug met druksensor vervangt). Instructies van de handleiding volgen en je bent met een paar minuten klaar.

Aandachtspunt voor het losdraaien is nog even dat je niet teveel kracht zet bij het losdraaien. Je loopt anders het risico dat de pluggen breken. Het zou kunnen dat de autogarage zich enigszins indekt tegen dat risico door een wat hogere prijs voor te schotelen. Het beste kun je dus voor het loshalen ook de momentsleutel gebruiken. Ik heb een aantal dagen voor demontage wat WD40 bij het montagegat gespoten. Geen idee of dit heeft geholpen of niet, maar de plug kwam in ieder geval zonder problemen los (auto uit 12/2014, ca.165.000 km). Ik heb trouwens precies dezelfde gloeibougie (zonder duksensor) gebruikt als die jij aankaart.

Ik weet niet of je de aanhaalmomenten ook nog beschikbaar hebt. Deze zijn:
- 17Nm voor de pluggen zonder druksensor
- 12Nm voor de plug met druksensor (deze zit inderdaad in cylinder 3)
 
  • Leuk
Waarderingen: Joti

Thijs4motion

Forumguru
pak eerst een lamp (h4 of H7 maakt niet uit)
iedere kant een draadje, lang genoeg laten.
een kant op de plus van de accu de andere kant op de gloeibougie. gaat de lamp branden dan doe de gloeibougie het
je kunt ook kijken zonder lamp, of het draadje vonkt, maar dit is makkelijker

en wat aangegeven word, enkele malen goed inspuiten met een kruipolie oid.
zelf heb ik de beste ervaring demonteren met warme motor.

maar als je ze afbreekt ben je verder van huis.
dan zit er niet veel anders op dan de kop demonteren.
de hoge prijs kan ook liggen aan het gereedschap wat ze gebruiken.
sommige werkplaatsen gebruiken een machine die hoge frequentie trillingen afgeeft om ze los te krijgen
 
  • Leuk
Waarderingen: Joti

Joti

Senior Member
Bedankt voor de reacties, had stiekem al gehoopt op reacties die aangeven dat het zelf te doen is (uiteraard voorzichtig te werk gaan). Ik zal in eerste instantie dan bougie #2 vervangen. Eerst paar dagen kruipolie laten inwerken en met een warme motor demonteren. Van tevoren denk ik ook even uitblazen met perslucht i.v.m. mogelijke vervuiling.

Beetje keramisch vet op de nieuw bougie bij het indraaien? Of is dat bij gloeibougies not done?
 

Tees

Donateur
Over het algemeen geldt voor bougies (en eigenlijk bijna alles wat op moment vast zit): droog erin zetten. Er zit meestal al een spulletje op vanuit de fabrikant. Hooguit kan je de stekker-aansluiting wat invetten (en dan op de isolator natuurlijk).
 
  • Leuk
Waarderingen: Joti
Bovenaan Onderaan