GL station, fietsendrager 3 fietsen kantelbaar en openen kofferbak?

Barkie

Nieuw lid
Heeft iemand ervaring met een fietsendrager voor 3 fietsen, welke kantelbaar is, en waarbij met de 3 fietsen erop de kofferbak nog gewoon open kan?

Denk zelf aan bv Spinder Falcon.
 

wouterk

Nieuw lid
Heeft iemand ervaring met een fietsendrager voor 3 fietsen, welke kantelbaar is, en waarbij met de 3 fietsen erop de kofferbak nog gewoon open kan?

Denk zelf aan bv Spinder Falcon.

Hoi Barkie,
Ik heb zelf een fietsendrager voor 3 fietsen die kantelbaar is. Dit is een Thule. Prima ding (2 jaar gebruikt op mijn vorige auto) maar eigenlijk voor de Skoda Fabia Combi GL te zwaar. De drager weegt 18kg. Dan kan je er met enig overgewicht nog 2 fietsen bij doen. 3 (op een kinderfiets na) redt je niet. Daar loop ik nu dus ook tegenaan.
Heeft er iemand al ervaring met (flinke) overbelasting van de kogeldruk?
Gr. Wouter
 

andrehj

Forumguru
Waarom risico lopen met overbelasting van je trekhaak? Je kunt die extra fietsen toch ook op het dak zetten? Of op een klein aanhangertje. Lijkt me een stuk veiliger.
 

wouterk

Nieuw lid
Waarom risico lopen met overbelasting van je trekhaak? Je kunt die extra fietsen toch ook op het dak zetten? Of op een klein aanhangertje. Lijkt me een stuk veiliger.

Ik wil inderdaad de trekhaak niet overbelasten. Maar een aanhangertje wil ik niet. Over het dak heb ik wel zitten denken of zo'n systeem voor achter op je achterklep.
Wouter
 
Technisch gesproken staat op de stikker van de fabriek uit 80 kilo kogeldruk maximaal. Maar mag het volgens de nederlandse wet niet. (wel fabriek af gemonteerd)
 

wouterk

Nieuw lid
Technisch gesproken staat op de stikker van de fabriek uit 80 kilo kogeldruk maximaal. Maar mag het volgens de nederlandse wet niet. (wel fabriek af gemonteerd)

Mijn trekhaak is van de fabriek af gemonteerd. :)
Als dit waar is dan is het raar dat het van de NL wet niet mag. Het zal natuurlijk een verzekerings kwestie zijn.
Maar met 80kg kan ik wel mijn drie fietsen erop doen.... :super:

Wouter
 

biking

Nieuw lid
Toevallig heb ik van de week de hapro atlas voor 3 fietsen gekocht. Uit ervaring kan ik zeggen dat de kofferbak kan openen nadat hij gekanteld is. Er zit bij mij ook een stikker op van max 80 kg kogeldruk dus ik vind het wel ok. Er gaan trouwens 3 lichte fietsen op.
 

wouterk

Nieuw lid
Hoi Biking,

Over die sticker van 80kg kogeldruk: Zit dat op de kogel zelf en is dat een kogel van de fabriek af gemonteerd op een Fabia Combi Greenline?
Groeten,
Wouter
 

andrehj

Forumguru
Dat lijkt me inderdaad een belangrijke vraag, want bijv. een Superb heeft een max kogeldruk van slechts 75 kg. Het lijkt me stug dat een veel kleinere en lichtere Fabia dan een hogere kogeldruk heeft....

Edit:
Hier staan gewoon de gegevens op de site van Skoda: Max 50 kg. Dat met die drie fietsen gaat dus niet lukken.
Zelfs twee is al lastig, want een fietsendrager weegt snel 15 kg, plus twee normale fietsen van 20 kg is dan al 55 kg, met een aangrijppunt (zwaartepunt) wat achter en ver boven de kogel ligt, terwijl de 50 kg uit de specificaties uitgaan van een aangrijppunt in het hart van de kogel, en dat is voor de stabiliteit een veel gunstiger positie...
 
Ik val in herhaling maar vooruit.

"Technisch gesproken staat op de stikker van de fabriek uit 80 kilo kogeldruk maximaal. Maar mag het volgens de nederlandse wet niet. (wel fabriek af gemonteerd)" misschien lezen jullie het hier wel. (Staat op pagina 1 halverwege)
 

wouterk

Nieuw lid
Ik val in herhaling maar vooruit.

"Technisch gesproken staat op de stikker van de fabriek uit 80 kilo kogeldruk maximaal. Maar mag het volgens de nederlandse wet niet. (wel fabriek af gemonteerd)" misschien lezen jullie het hier wel. (Staat op pagina 1 halverwege)

Kijk, dat is duidelijke informatie. Dat het niet mag van de NL wet vermoedde ik al maar het is toch wel handig om te weten wat de echte fabrieks specificaties zijn.
Bedankt! :)
Wouter
 

andrehj

Forumguru
Ik val in herhaling maar vooruit.
"Technisch gesproken staat op de stikker van de fabriek uit 80 kilo kogeldruk maximaal. Maar mag het volgens de nederlandse wet niet. (wel fabriek af gemonteerd)" misschien lezen jullie het hier wel. (Staat op pagina 1 halverwege)
Je zin hierboven is wat onduidelijk, maar ik begrijp dat er ergens in of aan je auto nu een stikker zit met max 80 kg kogeldruk. Dan zijn er nu twee mogelijkheden.

a. De stikker komt van Skoda en is daarmee in tegenspraak met de gegevens op skoda.nl. Dan is het zaak om uit te vinden waar de fout zit, maar de meest waarschijnlijke is dan skoda.nl

b. De stikker komt van de fabrikant van de trekhaak. Dit betekent dat de trekhaak weliswaar die 80 kg kogeldruk aan kan, maar dat de constructeur van de auto zegt dat de auto dat niet kan.
(je moet dit zien als bijvoorbeeld een sleepkabel: je kunt best een sleepkabel met een maximale sleeplast van 5 ton gebruiken om met een Eend een 45 km wagentje slepen. Maar het gebruik van die 5 tons kabel betekent niet dat je Eend ook ineens 5 ton kan trekken)

Zelf denk ik aan optie b., omdat ik mij niet kan voorstellen dat een Fabia een hogere maximale kogeldruk heeft als een Superb.

Edit: Ook op skoda.de (over het algemeen behoorlijk gründlich) staat een maximale kogeldruk (Stützlast) van 50 kg. Die 80 kg zal waarschijnlijk afkomstig zijn van de trekhaakfabrikant (en betekent in dezen dus niets, enkel dat het meer is dan 50 en dus niet de beperking vormt, want die wordt gevormd door de 50 kg limiet van de auto)
 

andrehj

Forumguru
Dat de trekhaak van Skoda komt is overigens in NL wel vrij uniek. Nu ken ik de situatie voor de Fabia's niet zo heel goed, maar op geen enkele Skoda kun je in Nederland af-fabriek een trekhaak bestellen, en in ieder geval bij de Octavia en de Superb geldt dat je bij de meeste dealers bij montage van een trekhaak een Westfalia krijgt gemonteert, en dat is dus niet dezelfde als de af-fabriek variant (zie ook deze draad op dit forum). Ik denk dat het voor de Fabia niet anders is, maar het zou kunnen natuurlijk.

Maar ook als de trekhaak wel gelijk is aan de af-fabriek variant (maar waarom dan weer een afwijkend nummer? NL: EEA997005 / EEA997004, rest van Europa: EEA700001), dan nog kan het zijn dat dezelfde trekhaak ook op een ander type Skoda (Roomster of Praktik) gebruikt wordt en daardoor is voorzien van een sticker met maximaal toegestane kogeldruk van de trekhaak.
Daarom blijft de vraag: Waar vind jij nu die 80 kg? Op een plaatje van de trekhaak of op een typeplaatje op je auto?

En om deze discussie voor eens en voor altijd plat te slaan:
Dit staat op pagina 159 van je instructieboekje (vet gedrukt):
De aanhangwagen- en kogeldrukgegevens op het typeplaatje van de trekhaak
zijn slechts de testgegevens van de trekhaak. De gegevens die betrekking hebben
op de auto en die vaak onder deze waarden liggen vindt u in de documentatie die
bij de auto hoort.
Verderop in je instructieboekje kun je overigens ook (indirect) je max. kogeldruk berekenen, door je laadvermogen met en zonder gebruik van aanhanger van elkaar af te trekken.
Ik hoop dat je nu overtuigd bent.
 

andrehj

Forumguru
Waarom vermeld je nou niet gewoon waar die sticker zit waarop die 80 kg staat? Of wil je gewoon niet toegeven dat die sticker bij je trekhaak hoort (of er zelfs opgeplakt zit?) en dat ie dus niets zegt, zeker gezien de vetgedrukte tekst in het instructieboekje.

Verder vind ik het niet erg dat jij dat niet toe wilt geven, maar wel dat jij hier dus in het forum gaat verkondigen dat de Fabia gewoon 80 kg kogeldruk aan kan, terwijl dit volgens de fabrikant niet mag. Je zit hier dus potentieel gevaarlijke adviezen te geven en daar kan ik niet zo goed tegen. Vandaar dat ik goed beargumenteerd aangeef dat je fout zit.
 
Ik spreek alleen over mijn auto. En die is blijkbaar uniek. En heeft zo'n sticker zitten. En wettelijk mag er maar 50kg op de kogel dus er is niemand die er meer op zet.
Ik begrijp best dat je wil dat ik jou overtuig maar daar zie ik geen noodzaak toe.
 
Bovenaan Onderaan