gierend/piepend geluid onder motorkap

husky

Nieuw lid
Sinds een tijdje heb ik last van een frequent voorkomend gierend/piepend geluid vanonder de motorkap. Naar garage geweest en diagnose: multiriem. Dus multiriem laten vervangen en auto was weer stil. Echter dag later hoorde ik het geluid weer, dus...terug naar de garage. Gelukkig maakte de auto het geluid op het moment dat ik bij de garage was en met behulp van een stethoscoop (!?!?) werd vastgesteld dat het de aircopomp is.

Verteld werd dat er waarschijnlijk roest tussen de magneetdelen zit, dat dit geen kwaad kan en dat ik zo kan blijven doorrijden. Geluid treedt echter steeds vaker op en is echt irritant. Gisteren contact opgenomen met een dealer en die heeft aangegeven dat doorrijden toch wel riskant is en dat ik beter de aircopomp kan laten vervangen om verdere schade te voorkomen. Aangegeven werd dat deze alleen in z'n geheel vervangen kan worden en dat dit tussen de 800 en 1000 euries gaat kosten.

Heeft iemand ervaring met bovenstaande? Klopt het dat de pomp alleen in z'n geheel te vervangen is en is de kostenindicatie normaal of te hoog/te laag?
 

Ted

Forumguru
Je airco pomp behoeft niet vervangen te worden, slechts alleen de magneet koppeling daarvan. Dat scheelt al een behoorlijk veel geld!!

Succes!!
 

husky

Nieuw lid
Dank voor je reactie! Klinkt het voorhaal dat het zou liggen aan roest tussen de magneetdelen plausibel of zou er iets anders kunnen zijn?

En het vervangen van de magneetkoppeling, is dat iets dat de dealer zou kunnen (of misschien willen?) of kan ik beter uitwijken naar een garagebedrijf? En kan je een indicatie geven van de kosten? Het aantal uren zal hierin waarschijnlijk de doorslag geven...

Wellicht veel vragen maar morgen ga ik naar een dealer bij mij in de buurt en wil liever niet gelijk afgeserveerd worden met een lulverhaal en een (te) hoge rekening...
 

husky

Nieuw lid
kom net bij de dealer vandaan en voor woensdag een afspraak gemaakt zodat ze definitief kunnen bepalen waardoor het geluid ontstaat. Er is even onder de motorkap gekeken en er werd aangegeven dat niet met zekerheid te zeggen is dat het de aircopomp is. Zou toch wat anders kunnen zijn...denk zelf dat het wel de pomp is omdat wanneer je de verwarming op de voorruit aanzet dan wordt er minder geluid gemaakt...geluid komt van rechtsvoor...

Overigens maakt de fanmotor (de linker) ook een aanlopend geluid, maar dit schijnt niet op stel en sprong aangepakt te hoeven worden...

Gesteld dat het toch de aircopomp is en dat die vervangen moet worden....kunnen ze die dan via de onderzijde demonteren of moet er flink wat uitgebouwd worden? En kan ik dan toch beter de fanmotor laten vervangen ivm arbeidsloon?
 

JJB

Lid
Zoiets heb ik ook gehad, kort gierend geluid af en toe, alleen wanneer de airco aan stond. Er bleek te weinig koudemiddel in te zitten, systeem leeggehaald en opnieuw gevuld, naderhand heeft het probleem zich niet meer voorgedaan.
 

husky

Nieuw lid
Dank voor alle reacties dusver!

Bij mij treedt het geluid bijna continu op en het maakt eigenlijk niet zoveel uit of ie op econ of auto staat...

Morgen naar de dealer, hoop echt dat het meevalt... kan iemand mij nog laten weten of het kostentechnisch slim is om gelijk de distririem en waterpomp te laten vervangen als toch blijkt dat de aircopomp vervangen moet worden?
 

purk

Senior Member
nee dat maakt niet, airco pomp is vrij makkelijk te vervangen bij een 2.0 liter en daar hoeft niks van een distributie voor open.

Een waterpomp en riem zou ik vervangen voor de tijd dat hij erop ligt (5/6 jaar) of bij kilometerstand van ongeveer 120.000 kilometer.
 

SKODACHAUFFEUR

Actief lid
Ik heb er ook last van gehad.
Ik kan je niet precies vertellen hoe het heet maar het heeft te maken met een poelli. Deze zit als je voor de autostaat met de kap open aan de linkerkant vlak bij je riem.
Als je hier een beetje olie spuit is het bijna zeker opgelost.



Marcel
 

SKODACHAUFFEUR

Actief lid
Ik weet het weer.
Het heeft volgens mij te maken met de startmotor waarbij de riem niet goed op spanning staat waardoor de poelli geluid maakt.
Verbeter me als je het beter kunt omschrijven.


Marcel
 

Ronnie

Forumguru
Ik weet het weer.
Het heeft volgens mij te maken met de startmotor waarbij de riem niet goed op spanning staat waardoor de poelli geluid maakt.
Verbeter me als je het beter kunt omschrijven.

Marcel
Omschrijf het maar zo:
Waarschijnlijk is de multibelt (meervoudige v-snaar) te slap gespannen waardoor de riem over de dynamo poelie slipt !
En NOOIT olie op de snaar spuiten, deze gaat slippen en verbranden,
en als je een beetje pech hebt oplossen!
Een klein beetje water doet hetzelfde en richt geen schade aan!
 
Bovenaan Onderaan