Gickx - iemand ervaring mee?

EdZ

Donateur
De motorkap van mijn Leon bevat nogal wat steenslag. Daarnaast zitten er op de deuren een aantal putjes van andermans deuren die er bij het winkelcentrum tegenaan zijn gegooid. De metalic rode laklaag van de Leon is nogal kwetsbaar lijkt het, bij vrijwel ieder putje is de witte grondlaag te zien (dat was bij mijn zwarte RR nauwelijks). Ik kan alles natuurlijk laten herstellen, maar dat loopt aardig in de papieren.

Nu kwam ik dit product tegen: http://www.gickx.nl/instructie-videos/
Ziet er te mooi uit om waar te zijn en meestal is dat een slecht teken, maar je weet maar nooit. Is er iemand die ervaring met dit product/deze methode heeft?

(edit typo)
 

Cordoba

Forumguru
De filmpjes zijn geen complete onzin, maar kloppen ook niet helemaal, vandaag of morgen zal ik er uitgebreider op in gaan.
Als je het filmpje voor oppervlakkige krassen bekijkt, zie je dat net voor de machine gepakt wordt er een kras is veroorzaakt aan de bovenkant van de behandelde plek, die er later met de machine uit wordt gepolijst (maar waarschijnlijk zijn er wel halo's ontstaan tijdens deze machine-actie).
In het steenslagfilmpje wordt gebruik gemaakt van touch up sticks, die gebruik ik tegenwoordig ook om de lak bij te werken, maar het het netjes vullen en weer strak maken van steenslag is wel iets meer werk dan wordt gesuggereerd.

Schaf dat gickx spul voorlopig even niet aan, tot je mijn complete commentaar hebt gelezen.
Wordt vervolgd.
 

Canon-Eye

Forumguru
Pirineos-grijs, niet lastig gevallen door overmatig poetswerk (ben niet zo'n glansfanaat) maar nog nergens problemen gesignaleerd.
 

Cordoba

Forumguru
Allereerst lijkt in elk geval de huidige generatie Leon een vrij gevoelige lak te hebben, ook @PizzaPieter heeft daar volgens mij last van, en ik heb het ook bij blauwe exemplaren vaker gelezen en gezien. De rode van @ertromp heeft het volgens mij niet, maar ik lees het ook vooral van exemplaren vanaf 2019.

Dan de schade: alle materialen die flink ruw zijn, lijken wit, dus in een kras kun je ook 'wit' zien, maar dat is dan de ruwe afgebrokkelde lak, als je die weer glad polijst komt de kleur terug, dat is ook wat je in het eerste filmpje ziet. Om te beoordelen of je een kras weg kunt polijsten ('poetsen') is er een hele simpele truc: je maakt de kras nat, en als op de plek waar het water zit, je geen witte streep meer ziet, kun je 'm weg polijsten (en is het dus geen witte grondlak die je ziet, maar de ruwheid van de kras die wit ziet). Misschien kun je een paar foto's van de lakschade plaatsen @EdZ : plak een stukje tape van een heel andere kleur naast de kras/steenslag, je camera stelt dan scherp op het contrast tussen tape en lak (anders stelt een camera vaak scherp op de reflectie in de lak, waardoor lakdefecten niet scherp op de foto staan).

Wat je in zo'n geval doet, is de kras en pakweg het gebied 20-30 cm er omheen grondig reinigen, eerst wassen en dan bij voorkeur met detailklei beter schoonmaken, maar anders toch in elk geval met iets van alcohol. Pas met alcohol wel op dat dit niet in contact komt met het 'koplampglas': de koplampen van de VW-groep van de laatste jaren zijn hier overgevoelig voor, en laten dan na enkele maanden allemaal kleine barstjes in het koplampplastic zien. Als de kras het gebied er omheen schoon is, kun je gaan polijsten. Dit kan met de hand, of met een (geschikte) machine, het wetsanden in het filmpje zou ik niet aanbevelen voor een beginner, om dat je daarvoor allereerst een lakdikte meting zou moeten doen, en dan op ervaring beoordelen hoever je moet met wetsanden, voor je de volgende stap gaat doen. Ook ga je niet wetsanden met een draaiende beweging, maar met een rechte beweging, en de volgende fijnere stap doe je dan haaks daarop, zodat je kunt zien of je de schuurkrassen van de voorgaande stap al allemaal weg hebt. Als je gaat polijsten zou ik als eerste stap een middelgrof polijstmiddel kiezen, met een middelharde pad (voor handmatig moet je ook niet grover gaan), als je voor machinaal polijsten gaat, moet je geen rotary, maar een excentrische machine hebben, om te voorkomen dat je makkelijk hologrammen of andere lakschade maakt (een rotary neemt ook veel lak weg), een rotary is echt voor een detailer met ervaring, en die zal daarna nog afschalen naar een excentrische machine. Als de schade met middelgrof polijsten veel minder zichtbaar is geworden, doe je nog een keer de stap fijn polijsten om de glans weer helemaal terug te krijgen, dit doe je dus met fijn polijstmiddel en een fijne polijstpad (die ook zachter is). Als je toch wil wetsanden gebruik dan voor kleine plekjes geen schuurklosje van een paar cm groot, maar maak met een perforator een klein rondje van het sanding paper. Plak dat rondje achterop een potlood, bij voorkeur op een potlood met een gummetje (geen scherpe rand), en gebruik dat om kleine plekjes te wetsanden.

Bijwerken van steenslag doe ik behoorlijk anders: allereerst heb ik een spuitbus op kleur laten maken (lak scannen), zodat ik met één laag zo goed mogelijk de juiste kleur heb. Het is namelijk onmogelijk om precies de juiste lakdikte van de blanke lak te krijgen als je dit later met eenvoudige middelen moet aanbrengen, en dan krijg je dus een behoorlijk kleurverschil (bijgewerkte plekken lijken veel donkerder of juist veel lichter door verschil in de blanke laklaag). Zo'n spuitbus op kleur kost pakweg 30 euro bij een goede automaterialenzaak, en voor kleine plekjes kun je wat lak in de dop spuiten en die met een fijn penseeltje, satéprikker of touch-up-stick aanbrengen op de beschadigde plekjes. Dat moet inderdaad niet te dik in één keer, maar in meerdere dunne laagjes omdat de lak anders niet goed droogt en uithardt. Dit opvullen met lak, doe je tot op het schadeplekje de lak iets hoger ligt dan de omringende (onbeschadigde) lak. Vervolgens laat je die lak goed uitharden en drogen, minimaal een aantal dagen, maar een paar weken is ook goed. Dan ga je wetsanden met de 'potloodmethode', zie hierboven, daarbij kun je zowel het potlood draaien op de as (als een rotary), als 'vegen' over de te dikke lak. Dit doe je tot de te dikke lak ongeveer gelijk ligt met de omringende lak, dan de fijnste wetsand stap (ook weer potloodmethode), en dan nog even polijsten voor volledige glans.

Gezien je woonplaats en omdat dit voor jou helemaal nieuw is, kun je misschien ook naar Berkel & Rodenrijs (op zichtafstand van Zestienhoven) rijden voor een advies op maat bij Carclean, en om daar de benodige spullen aan te schaffen, of je zoekt een hobbyist die je kan helpen met deze klus.
 
Laatst bewerkt:

EdZ

Donateur
Voorbeeld van een kras (mijn zoon hing met z'n jas over het spatbord en dit was de rits). Andere foto's waren niet zo geslaagd (eerst teveel zon, nu regen). Met water erover blijven ze zichtbaar. Nu heb ik het ook niet supergoed schoongemaakt vandaag, dus wellicht dat er nog was van een vorige poetsbeurt in zit, al zou dat betekenen dat het diepe krassen zijn..
Ik vrees dat ik me moet wagen aan je uitgebreide beschrijving met polijstpasta's, maar ga denk ik in de vakantie eerst eens naar Berkel. Het mag wel *iets* kosten. Dank voor de tip.
1595162593708.jpg
 

EdK

Forumguru
ga denk ik in de vakantie eerst eens naar Berkel. Het mag wel *iets* kosten.
Had bij me Yeti met nog 4 wagens in straat een kunstwerk aan de linkerkant over gehele wagen.
Iemand die blijkbaar zeker wilde zijn of zijn sleutel nog schep was of zo en dus bij mij over voorscherm deuren en achterscherm een kras die van diep naar minder diep liep.
Ook met @Cordoba vele keren contact gehad over hoe weg te poetsen.
Had geluk dat er in Berkel in die periode een poetsmeeting was met vele bedrijven met hun spullen.
Uiteindelijk na gezien te hebben hoe te werk te gaan en welke spullen moet je hebben mijn aankopen gedaan.
En uiteindelijk een DAP900 met monello startkit aangeschaft met nog een wollen pad erbij voor de erg diepe krassen en clay met glijmiddel.

Ben daarna maar eens begonnen toen ik enkele weken vrij had en na meen 3 dagen van wassen polijsten en poetsen waren de krassen er voor 95% uitgepoetst en de laatste 5 procent met een glaze en wax voor grootste deel kunnen maskeren.

Daarna naar dealer gegaan en in onderhandeling gegaan over inruil op de huidige Fabia.
Tsja hij glom als een gek van binnen maar ook van buiten en dealer vond dan ook dat hij in showroomstaat was.
Hem wel eerlijk verteld van de kras en het polijsten en in wax zetten.
Nadat hij enkele keren goed had gekeken zag hij het dan ook maar dat moest kunnen voor een 7 jaar oude wagen.
Maar uiteindelijk wel een goede prijs voor Yeti gevangen en meer dan ik op dat moment zelf had verwacht.

En met de krassen die jij hebt, het zijn geen fijne krassen maar vermoed wel dat je het een stuk kunt reduceren als je met een machine en de juiste spullen aan de gang gaat.
Volledig weg ? vermoed dat je dan eerst deels moet opvullen met lak en dan daarna de boel weer vlak moet polijsten en in de wax moet zetten..
 
  • Leuk
Waarderingen: EdZ

Cordoba

Forumguru
Het is lastig beoordelen op basis van één (goed gelukte) foto. Mijn eerste inschatting is dat bij de vouw in het plaatwerk en het bovenste stukje van de krassen je dit niet direct wegpolijst, maar dat je de rest wel (bijna) onzichtbaar krijgt met polijsten. Als je naar Berkel gaat en de kras moet opvullen, neem daar dan gelijk 'touch-up-sticks" mee om de kras makkelijk te vullen met lak. Ik denk overigens dat je nog verrast zult zijn hoeveel verbetering je nog krijgt met alleen handmatig polijsten, zonder vooraf opvullen van lak.
 

EdK

Forumguru
Affijn @EdZ één ding is zeker in je vakantie !
één a twee dagen ga jij je zeker niet vervelen en word een dag met op eind echt een goede voldoening als derde vragen waar de kras dan wel mag zitten......:D:jaja:
 

EdZ

Donateur
Die heb ik een beetje weggekregen, maar het was en is niet mijn hobby, zeg maar. Ben er mee gestopt. Maar ik wil nog wel eens dat "gickx" proberen op de motorkap.
 
Bovenaan Onderaan