Allereerst lijkt in elk geval de huidige generatie Leon een vrij gevoelige lak te hebben, ook
@PizzaPieter heeft daar volgens mij last van, en ik heb het ook bij blauwe exemplaren vaker gelezen en gezien. De rode van
@ertromp heeft het volgens mij niet, maar ik lees het ook vooral van exemplaren vanaf 2019.
Dan de schade: alle materialen die flink ruw zijn, lijken wit, dus in een kras kun je ook 'wit' zien, maar dat is dan de ruwe afgebrokkelde lak, als je die weer glad polijst komt de kleur terug, dat is ook wat je in het eerste filmpje ziet. Om te beoordelen of je een kras weg kunt polijsten ('poetsen') is er een hele simpele truc: je maakt de kras nat, en als op de plek waar het water zit, je geen witte streep meer ziet, kun je 'm weg polijsten (en is het dus geen witte grondlak die je ziet, maar de ruwheid van de kras die wit ziet). Misschien kun je een paar foto's van de lakschade plaatsen
@EdZ : plak een stukje tape van een heel andere kleur naast de kras/steenslag, je camera stelt dan scherp op het contrast tussen tape en lak (anders stelt een camera vaak scherp op de reflectie in de lak, waardoor lakdefecten niet scherp op de foto staan).
Wat je in zo'n geval doet, is de kras en pakweg het gebied 20-30 cm er omheen grondig reinigen, eerst wassen en dan bij voorkeur met detailklei beter schoonmaken, maar anders toch in elk geval met iets van alcohol. Pas met alcohol wel op dat dit niet in contact komt met het 'koplampglas': de koplampen van de VW-groep van de laatste jaren zijn hier overgevoelig voor, en laten dan na enkele maanden allemaal kleine barstjes in het koplampplastic zien. Als de kras het gebied er omheen schoon is, kun je gaan polijsten. Dit kan met de hand, of met een (geschikte) machine, het wetsanden in het filmpje zou ik niet aanbevelen voor een beginner, om dat je daarvoor allereerst een lakdikte meting zou moeten doen, en dan op ervaring beoordelen hoever je moet met wetsanden, voor je de volgende stap gaat doen. Ook ga je niet wetsanden met een draaiende beweging, maar met een rechte beweging, en de volgende fijnere stap doe je dan haaks daarop, zodat je kunt zien of je de schuurkrassen van de voorgaande stap al allemaal weg hebt. Als je gaat polijsten zou ik als eerste stap een middelgrof polijstmiddel kiezen, met een middelharde pad (voor handmatig moet je ook niet grover gaan), als je voor machinaal polijsten gaat, moet je geen rotary, maar een excentrische machine hebben, om te voorkomen dat je makkelijk hologrammen of andere lakschade maakt (een rotary neemt ook veel lak weg), een rotary is echt voor een detailer met ervaring, en die zal daarna nog afschalen naar een excentrische machine. Als de schade met middelgrof polijsten veel minder zichtbaar is geworden, doe je nog een keer de stap fijn polijsten om de glans weer helemaal terug te krijgen, dit doe je dus met fijn polijstmiddel en een fijne polijstpad (die ook zachter is). Als je toch wil wetsanden gebruik dan voor kleine plekjes geen schuurklosje van een paar cm groot, maar maak met een perforator een klein rondje van het sanding paper. Plak dat rondje achterop een potlood, bij voorkeur op een potlood met een gummetje (geen scherpe rand), en gebruik dat om kleine plekjes te wetsanden.
Bijwerken van steenslag doe ik behoorlijk anders: allereerst heb ik een spuitbus op kleur laten maken (lak scannen), zodat ik met één laag zo goed mogelijk de juiste kleur heb. Het is namelijk onmogelijk om precies de juiste lakdikte van de blanke lak te krijgen als je dit later met eenvoudige middelen moet aanbrengen, en dan krijg je dus een behoorlijk kleurverschil (bijgewerkte plekken lijken veel donkerder of juist veel lichter door verschil in de blanke laklaag). Zo'n spuitbus op kleur kost pakweg 30 euro bij een goede automaterialenzaak, en voor kleine plekjes kun je wat lak in de dop spuiten en die met een fijn penseeltje, satéprikker of touch-up-stick aanbrengen op de beschadigde plekjes. Dat moet inderdaad niet te dik in één keer, maar in meerdere dunne laagjes omdat de lak anders niet goed droogt en uithardt. Dit opvullen met lak, doe je tot op het schadeplekje de lak iets hoger ligt dan de omringende (onbeschadigde) lak. Vervolgens laat je die lak goed uitharden en drogen, minimaal een aantal dagen, maar een paar weken is ook goed. Dan ga je wetsanden met de 'potloodmethode', zie hierboven, daarbij kun je zowel het potlood draaien op de as (als een rotary), als 'vegen' over de te dikke lak. Dit doe je tot de te dikke lak ongeveer gelijk ligt met de omringende lak, dan de fijnste wetsand stap (ook weer potloodmethode), en dan nog even polijsten voor volledige glans.
Gezien je woonplaats en omdat dit voor jou helemaal nieuw is, kun je misschien ook naar Berkel & Rodenrijs (op zichtafstand van Zestienhoven) rijden voor een advies op maat bij Carclean, en om daar de benodige spullen aan te schaffen, of je zoekt een hobbyist die je kan helpen met deze klus.