Gezocht stoelrail voor Fabia

Pien

Nieuw lid
Hallo,

Wie kan ons helpen aan een stoelrail voor een in hoogte verstelbare stoel van de bijrijder? De rail zit muurvast in de achterste stand, enige oplossing is om deze er uit te slopen.

Wie o wie kan ons helpen aan een rail of weet welk type rail ook zou passen. Het betreft een Skoda Fabia Combi 1.4 TDI diesel, bouwjaar januari 2010.
 

Cordoba

Forumguru
In hoogte verstelbaar is van geen enkel belang in dit geval. Wat ik je adviseer is om de stoel compleet met beide rails te demonteren, en vervolgens te zien of er iets is losgeraakt of verbogen aan het verstelmechanisme. Ik durf op voorhand te stellen dat er met de rails niets aan de hand is (tenzij die in bijvoorbeeld een bankschroef is dichtgeknepen).

Om de stoel compleet met rails te verwijderen heb je een veeltand dop nodig (en een passende doppenset), ik meen dat de juiste maat NPX10 is. Probeer de achterste bouten los te draaien (zitten vaak erg vast doordat er locktite in de schroefdraad zit), en doe vervolgens hetzelfde met de voorste bouten van de stoelrails. Normaal schuif je de stoel over de rails om beter bij de bouten te kunnen komen, maar als de stoel vast zit, maakt dat het extra moeilijk, maar mogelijk dat het met verstellen van de rugleuning toch lukt. Als je toch een andere rail nodig hebt: gewoon naar een sloperij gaan, en behalve de stoelrails van een Fabia (alle bouwjaren volgens mij) kun je ook kijken naar een Seat Ibiza of Cordoba (past in elk geval vanaf 2003, eerdere bouwjaren ben ik niet zeker), of naar VW Polo uit vergelijkbare bouwjaren moet ook gelijk zijn.

Mogelijk alternatief: veeltand-bouten die je niet los kunt draaien uitboren, maar dan moet je daarna wel opnieuw (grotere maat) draad tappen, en die nieuwe maat bouten scoren.
 

Pien

Nieuw lid
Daar heb je een punt Falcon, en dank Cordoba voor je uitgebreide antwoord!

De stoel is momenteel los van de slede. De slede kan ik niet opschuiven om bij de achterste bout te kunnen. Dat is juist het probleem, de slede zit vast. Die zal ik moeten uitboren. Het vreemde is dat er niets tussen de rail lijkt te zitten. Ook de drukveer werkt naar behoren.

Iemand nog een suggestie in deze? Ik ga in elk geval eens kijken naar een slede van een Polo of genoemde Seat modellen.
 

Cordoba

Forumguru
Als je een sloopauto zoekt in je omgeving kun je deze link gebruiken, dan krijg je de sloopauto's met foto's te zien, en kun je er één in je omgeving pakken. Let wel op dat je op demontage-auto's zoekt, en niet op schadeauto's (schadeauto's worden in zijn geheel verkocht om weer opgeknapt te worden en de weg op te gaan).
 

Bakkertje

Forumguru
Heb bij een a4 eens gehad dat de borgveer van het ontgrendeling mechanisme los was geschoten. Maar toen voelde je ook aan de hendel dat de spanning eraf was.
 

Orange860

Senior Member
Ter info:

Weet niet of je stoelairbags hebt maar voordat je gaat sleutelen haal even pool los van de accu. Wacht dan minimaal kwartier om restspanning te laten verdwijnen.

Daarna kun je eea aan stekkerwerk loskoppelen.

Pas na montage stroom er weer op. Anders vervelende foutmelding.

Blijft naar probleem. Stoel die muurvast zit.
 

skodaboy

Forumguru
ik denk ook niet dat er iets mis met de stoelrail zelf,
maar eerder met het ontgrendelingssysteem van de stoel zelf..:jaja:

heb je de stoel ook al zittend proberen te verplaatsen,
ik heb ook al voor gehad dat een stoel moeilijk te verplaatsen was..
rechtstaand naast de wagen wou de stoel ook niet verschuiven,er in gaan zitten en dan proberen te verschuiven wou in dit geval wel werken..;)
 

FredvW

Lid
Hallo Pien,

Ik had het zelfde euvel bij een Golf 4.
Niets te zien, maar het kabeltje van de ontgrendeling was nèt een beetje uitgerekt, waardoor de ontgrendeling niet vrij kwam. Ik heb een paar vulringetjes tussen gelegd en probleem was opgelost.
Misschien even het controleren waard....
 
Bovenaan Onderaan