Gezocht: Greenline-drivers modeljaar 2015

Joske

Forumguru
Ik zag namelijk volgend onderdeel passeren:

jaloezie greenline.jpg

artikelnummer: 5Q0122323

Dat "zou" op elke Greenline moeten zitten, een verstelbare luchtinlaat.. met stelmotor en al, maar ik heb dit nergens gelezen in folders of in iemand zijn beschrijving van de GL. Kan iemand dit bevestigen?

Het heeft zelfs een duur woord: radiateurjaloezie

prachtig toch? :D
 

Ramonq

Senior Member
:cheer:Schat.... Doe jij even de radiateurjaloezie dicht? Anders kan iedereen onze radiateur zien...

Nog geen 2015 GL hier, nog twee weekjes wachten waarschijnlijk.
 

Ramonq

Senior Member
Misschien onderdeel van een geheim wapen om volgend jaar ook nog in de 14% bijtelling te blijven?
 

Joske

Forumguru
nét daarom ben ik zo nieuwsgierig, kwam dit onderdeel ook toevallig tegen vandaar mijn nieuwsgierigheid ;)
 

Cordoba

Forumguru
Ik gok dat ie bij koude motor dicht blijft, en pas open gaat als ook de thermostaat opent. Mooi idee om sneller op te warmen, en bij veel warmte toch goed te kunnen koelen.
 

Ramonq

Senior Member
Elders vanuit de VAG-stal:

"The 2015 Jetta also incorporated a new dynamic radiator shutter on the engine, which helps shorten its warm-up phase by reducing the airflow. This helps drastically cut down on emissions."

En langer:

"Dynamic radiator shutter. One cutting-edge aerodynamic feature is the automatically opening and closing shutter for the radiator grille. This newly developed aerodynamic feature is found in the Jetta 1.8 TSI with 125 kW / 170 PS and the Jetta 2.0 TDI Clean Diesel with 110 kW / 150 PS. When the shutter is closed, the frontal airflow is guided around the smooth exterior body skin, which significantly improves the car’s aerodynamics. Closing the radiator shutter also shortens the warm-up phase of the engine due to reduced air cooling. This also has a beneficial effect on fuel economy. If the engine coolant temperature drops below a predefined temperature threshold while driving, the radiator shutter is closed. When the engine is not in the warm-up phase, the engine controller chooses – in need-based control based on vehicle speed and cooling demands of the individual subfunctions (e.g. engine, air conditioning, forced induction air) – the desired state of the radiator shutter with the goal of optimally reducing CO2 emissions."
 

octaafje IV

Actief lid
Ik gok dat ie bij koude motor dicht blijft, en pas open gaat als ook de thermostaat opent. Mooi idee om sneller op te warmen, en bij veel warmte toch goed te kunnen koelen.

Ergens in de jaren 90 kwam VW met een soort thermosfles op de markt die ergens in het koelwatercircuit werd gemonteerd. Het warme/hete koelwater bleef daarin ca. 24 tot 48 uur warm met als gevolg dat de motor na een volgende koude start veel sneller op temperatuur kwam. Het principe sprak mij wel aan, helaas was het achteraf monteren toen wel een dure grap: ca. Hfl. 1.300,-- als ik mij goed herinner. Waarschijnlijk om deze reden toen weer heel snel van de markt verdwenen. Begrijp echter niet waarom, met de huidige brandstof bezuinigingswoede, de fabriek dit nu niet standaard inbouwt. Kan ongetwijfeld weer een paar gram CO2 schelen, net als deze dynamische radiateur jaloezie.
 

octaafje IV

Actief lid
Herinner mij nu dat een Skoda Octavia uit begin jaren '60 ook al zo'n systeem had: een jaloezie voor de radiateur die door de bestuurder vanaf/onder het dashboard bediend kon worden middels een hendel die met een kettingsysteempje met die jaloezie verbonden was. Ook toen al simply clever.......
 
Bovenaan Onderaan