Gewicht van twee L&K's

Gewicht van twee L&K\'s

Ik heb van de week een Octavia L&K gekocht (zie de sectie meet & greet). Er viel me echter bij het orriënteren één ding erg op. Normaal gesproken wordt een automodel in de loop van zijn bestaan meestal zwaarder (door b.v. veiligheids- en uitrustingsniveau's). Voor de Skoda Octavia zie ik iets heel tegenstrijdigs. De O1 t/m 2000 (die heb ik gekocht) is zo'n 1350 kg. De versies van eind 2000 en later, hoewel nog steeds het type O1, zijn ineens zo'n 1250 kg. Volgens sommige opgaves (autotrader) zelfs een nog groter verschil dan die 100 kg.
Ik kan weinig verschillen in de auto op zich vinden, dus mijn vraag is of iemand kan verklaren waarin dit verschil zit...?
 

guitar_billy

Senior Member
Re: Gewicht van twee L&K\'s

hallo, ik vindt dat de gewichten van de autoweek / autotrader ook niet altijd kloppen met bv het kentekengewicht.


een paar dingen om mee uit te kijken tijdens vergelijken zijn :
- wel/geen automatische versnellingsbak
- benzine/diesel motor
- wel/geen vierwielaandrijving


ik denk dat er geen zekerder optie is dan de verkopende partij te vragen naar het kentekengewicht in de autopapieren
(mijn auto (=ambiente,hatchback) komt uit op 1215kg).

maar wel erg vervelend aangezien 100kg nogal wat kan schelen in wegenbelasting...
 

AGTon

Forumguru
Re: Gewicht van twee L&K\'s

Misschien andere materialen voor dingen die je niet kan zien ( of niet zo snel ziet) Uitlaat, versnellingsbak etc etc
 
Re: Gewicht van twee L&K\'s

Ik heb een zware L&K gehad (1350 kg) en nu heb ik een lichte L&K (1250). Er is geen enkel verschil tussen de 2 auto's. Ik heb begrepen dat het om een "onderonsje" gaat tussen de RDW en de importeur om de auto in een lagere klasse van de wegenbelasting te krijgen
529.gif
.
Is het geen toeval dat het om precies 100 kg gaat?, en vind je het ook geen toeval dat het om precies het gewicht gaat waar ook de belastingdienst mee rekening houdt???
grin.gif
 

___JC___

Forumguru
Re: Gewicht van twee L&K\'s

Ik toen las er iemand van de Belastingdienst mee. Die ging het nader onderzoeken en een groot schandaal is geboren! Skoda zet een gewicht van 100kg minder op hun kentekens om de rijders een besparing in de wegenbelasting te geven!
En de RDW vind het goed!

Nee dit gaat er bij mij echt niet in.
 

Exciter

Administrator
Re: Gewicht van twee L&K\'s

Steeds meer alu, steeds minder eerlijke staal... Zal dat het wezen?
 
Re: Gewicht van twee L&K\'s

</font><blockquote><font class="small">Citaat: JC1978</font><hr />

Ik toen las er iemand van de Belastingdienst mee. Die ging het nader onderzoeken en een groot schandaal is geboren! Skoda zet een gewicht van 100kg minder op hun kentekens om de rijders een besparing in de wegenbelasting te geven!
En de RDW vind het goed!

Nee dit gaat er bij mij echt niet in.

[/ QUOTE ]

Dan niet!
grin.gif
 
Re: Gewicht van twee L&K\'s

Dat van die materialen heb ik ook al aan zitten denken, maar dan is een besparing van 100 kilo behoorlijk veel...
Het zou wel een goede stunt zijn als beide auto's in werkelijkheid inderdaad gewoon even zwaar zouden zijn...
Ik denk dat ik dat eens ga navragen bij de importeur/dealers... Misschien dat ik daar wat meer info kan verschaffen...
 
Re: Gewicht van twee L&K\'s

Daarentegen zou een 'daadwerkelijk' verschil van 100 kilo het verschil in prestatie wel weer rechtvaardigen, nl:
top 216 km/h en 0-100 km/h in 9,4 s. voor de versie tot 2000 tegen
top 219 km/h en 0-100 km/h in 8,5 s...
 

___JC___

Forumguru
Re: Gewicht van twee L&K\'s

Als ie met dezelfde motor bijna een seconde sneller naar de honderd gaat dan is ie inderdaad 100 kg lichter lijkt me.
Sorry Luciano.
grin.gif
 
Re: Gewicht van twee L&K\'s

koffie.gif
hmmmm
crazy.gif
,

Je hebt daar wel een punt JC echter ik denk dat onze Dutch4x4 daar een plausibele verklaring voor heeft omdat de type's na 2001 een andere turbo en zo gekregen hebben. Dat zou het verschil in prestaties ook nog kunnen verklaren.

@Dutch4x4: "vriend, als je meeleest, hoe zit dat ook alweer?"
xyxthumbs.gif
 

___JC___

Forumguru
Re: Gewicht van twee L&K\'s

Ja Dutch4x4 gaat het verhaal afsteken dat de laatste 1.8T een gedowntuned versie van de 180pk RS motor is. Bij het tunen van die motor krijg je de eerste 30pk er 'gratis' bij. Die 1.8T kan dus naar 210-220pk getuned worden.

Maar aangezien ze standaard allebei precies dezelfde specs hebben lijkt met niet dat er standaard een verschil is.

Rij anders je auto even op een weegpunt (bij de vuilstort ofzo) dan zie je meteen of ie echt 1.250 kg is of niet?
473.gif
 
Re: Gewicht van twee L&K\'s

Waarom weet ik niet, maar ik wilde het antwoord op dit vraagstuk zeker weten en dacht dus bij de importeur te moeten zijn. Die moesten het in mijn ogen vast wel weten. Ik heb ze dan ook gemail en kreeg het volgende antwoord terug:

"Wij hebben even de gegevens nagezocht, maar het kentekengewicht van deOctavia Combi 1.8 20VT L&amp;K (modeljaar 2000) is gelijk aan de later in hetjaar gewijzigde Octavia (modeljaar 2001)"

Nou breekt dus mijn klomp. Er zijn dus volgens de importeur geen verschillen in kentekengewicht, terwijl Luciano uit eigen ervaring zelfs kan bevestigen dat er een kilo of 100 verschil zit in de twee modeljaren...

Zal ik de RDW dan maar eens gaan mailen...
 

Dani

Lid
Re: Gewicht van twee L&K\'s

Ik vind het ook helemaal nergens op slaan. Mijn L&amp;K is van 1999 en mijn wagen weegt 1360 kg (op kenteken).

Op de autoweek site heeft een L&amp;K combi tot bouwjaar 2000 een gewicht van 1390kg, terwijl het gewicht van dit type wagen na de facelift een gewicht heeft van 1265 kg.. Rara hoe kan dat?? is het carroserie van een ander materiaal gemaakt? Dacht het toch niet..Dit scheelt toch wel even wat in wegenbelasting..
frown.gif
 
Bovenaan Onderaan