Gevoeligheid regensensor

Gysman

Actief lid
Na eerder al problemen gemeld te hebben met de achterruitenwisser (wist slecht), heb ik ook een issue met de regensensor. Op de gevoeligste stand is hij niet gevoelig genoeg. Vanmorgen behoorlijk wat regen, standje helemaal rechts, en steeds na een paar keer wissen een seconde wachten met wissen, terwijl hij in mijn ogen gewoon continue op en neer zou moeten gaan. Anderen dezelfde ervaring? Is de gevoeligheid van deze sensor aan te passen?

edit: ook nog even gezocht op de andere fora, vind alleen veel problemen met de sensor op de O2. De O2 heb ik ook gehad maar daar werkte hij nagenoeg perfect (heel soms sloeg hij even op hol).
 

Giant

Forumguru
Gysman, Ik ben nu aan m'n vierde Superb toe. Ik heb er één gereden waar de sensor ook niet lekker reageerde. Ik dacht dat hier niets aan te doen was, maar later (na inruilen...) begreep ik dat de monteur hem in de werkplaats wel softwarematig gevoeliger of minder gevoelig kan afstellen. Even langs den dealert dus.
 

jalex_h

Forumguru
Ik heb evenmin problemen.
Sterker nog, ik heb de afgelopen 12 jaar diverse auto's van VAG- en PSA-huize met regensensor gehad/veelvuldig bereden, maar dit is de eerste autot waarin hij het ook echt goed doet.
 

De Stip

Forumguru
Bij mijn O-2, doet hij echt wat hij wil. Ben er ook niet tevreden over. Vorige week deed de achterwisser nog vrolijk mee, maar nu geen teken van leven en dat, terwijl ik niets veranderd heb. Vreemd!
Soms wist dat ding alsof z'n leven ervan af hangt en daarna rij ik zowat in een hoosbui en moet ik de wisser handmatig bedienen.
Heeft het trouwens nut om de regelknop op de ruitenwisser handle nog in een andere stand te zetten bij automatisch wissen?
 

dvon

Actief lid
Toevallig: ik start het forum op om te kijken of er meer zijn die problemen hebben met de regensensor, en ja dus. Vandaag dezelfde ervaring, de sensor werkt vaak niet als hij bij het starten al in de automatische stand staat en wist ook op de gevoeligste stand met te lange tussenpozen. Binnenkort maar eens langs de dealer.
 

yal

Lid
Bij mijn 02 is de regensensor binnen de garantie vervangen vanwege laat reageren en nu is het wel beter maar staat nog wel op de gevoeligste stand(knopje naar rechts).
De regensensor van mijn vw bora is veel beter bij de les.

grtn yal
 
Tja, regensensoren blijven toch een lastig verhaal wellicht komt dit ook door de beperking van de techniek. Men maakt gebruik van het verschil in breking wanneer het regent. Je kunt je voorstellen dat er een groot verschil zit tussen af en toe een grote druppel en veel kleine druppels (of mist). Waarschijnlijk zal dit probleem nooit compleet opgelost worden tenzij een andere techniek gebruikt zal worden.
 

Rene de Wit

Actief lid
In de meeste gevallen werkt ie prima, ik merk alleen dat ie moeite heeft met hele fijne regen of water dat omhoog komt door voorgangers op niet ZOAB wegen. Verder duurt het me af en toe lang voordat ie de eerste keer wist na het instappen en wegrijden dus dan bedien ik hem meestal even snel handmatig.
 
Bovenaan Onderaan