Geventileerde zetels

j.o.r.i.s

Nieuw lid
Hallo,

ik ben ook aan het kijken voor een nieuwe wagen en ben aan het twijfelen om al dan niet geventileerde zetels te nemen...
Ik zou Ivory leder willen nemen, maar heb ben een beetje terughoudend ivm geventileerde zetels, of er niet te veel vuil ed zich ophoopt in die gaatjes...
Is dit een nuttige optie of gebruik je dit nog quasi niet?

groeten, joris.

ElNero

Nieuw lid
Dag Joris,

Vanwege nog beetje plaats in budget heb ik voor geventileerde zetels gekozen. Nu héél blij mee, werk beter dan gedacht. Na zo'n half jaartje geen last van vuil in gaatjes. Zeker als de auto in de zon gestaan heeft nuttig, ook bij niet zo hoge temperaturen. Enig klein minpuntje is dat je deze ventilatie wel hoort.
Vind Ivory prachtig maar heb voor zwart geopteerd omdat ik denk dat dit beter proper te houden is.

Een aanrader wat mij betreft.

Yargo

Actief lid
Even een oud bericht oprakelen :-). Wat soort lucht blaast hij juist uit? Is dit gewoon lucht die hij van onder de stoel haalt, of echt een apart luchtkanaal verbonden met de airco? Er zit natuurlijk ook wel stoelverwarming op, maar ik vroeg me af of die lucht ook warm kan zijn bijvoorbeeld?

CDK

Forumguru
@Yargo ik heb geventileerde zetels in m'n L&K uitvoering onder de stoelen zitten kleine ventilatoren die door de gaatjes in de bekleding (geperforeerd leder) blazen, dit staat dus niet in verbinding met je climatronic.

Yargo

Actief lid
En voelt de lucht die eruit geblazen wordt dan niet erg warm aan als je net in uw wagen stapt die in een temp van 25 graden in volle zon heeft gestaan? Of valt dit heel erg mee?

CDK

Forumguru
@Yargo, nee dat voelt niet warm aan, zie het als dat het 30 graden is in je woonkamer en dan een ventilator aan zet, de lucht die dan 'blaast' geeft toch een verkoelende werking.

ElNero

Nieuw lid
Er wordt geen lucht geblazen, maar net afgezogen door de perforaties in zitvlak en rugleuning. Voelt bij elke temperatuur frisser aan.

Yargo

Actief lid
Er wordt geen lucht geblazen, maar net afgezogen door de perforaties in zitvlak en rugleuning. Voelt bij elke temperatuur frisser aan.
Ah, zo grappig. Sommige mensen denken precies echt dat het blaast :-P. Handig om te weten dat het dus zuigt. Maakt de ventilator dan geen groter geluid wanneer er iemand op de stoel zit? Als je de luchtaanvoer blokkeert bij een fan, begint die ook anders te klinken en luider te draaien.

CDK

Forumguru
Het voelt sowieso als blazen en het geluid is zonder radio aan best wel "aanwezig"

Yargo

Actief lid
Ben vandaag naar een tweedehands superb gaan kijken met een beige interieur en geventileerde zetels. De auto was 3 jaar oud met 75.000km, maar het leer van de zetels zag eruit alsof het al 10 jaar oud was. Is het zo dat het leder van de geventileerde zetels sneller 'slijt'? Er waren zo doffe plekken te zien vooral op de bestuurderszetel. Als ik dan erg dicht keek was het leder daar wat gebarsten/kapot. Misschien is het fragieler omdat het draagvlak veel kleiner is? Het was een prachtwagen alleen het interieur had al serieus afgezien. Zijn vuile gordels in het beige makkelijk proper te krijgen?

CDK

Forumguru
Een lederen interieur moet regelmatig onderhouden worden, anders takelt het snel af, waarschijnlijk is er nog wel iets van te maken met de juiste middelen. De gordels zouden met een textiel cleaner gewoon weer proper te maken moeten zijn.

Bovenaan Onderaan