Getuned versus origineel

Trol

Lid
Hallo,

Ik ga mischien binnen een onbepaalde tijd mijn O² 1.9TDI laten tunen. Dat kan tot 136pk lees ik dan. Is deze dan echt even snel als een 2.0tdi met 136pk (de Belgische versie dan). Of is dat enkel wat pk's meer in een gebied waar je niet komt?
Mag dus ik dus stellen: 1.9TDI 136pk (getuned) = 2.0TDI 136pk ?

Dutch4x4

Senior Member
Ik denk dat het elkaar erg weinig ontloopt.

Gezien het beperkte toerenbereik van een diesel moet je hoe dan ook knap werk leveren om hoogtoerige pk's te verstoppen in een gebied waar een diesel sowieso nooit komt...

VEEJAY

Forumguru
Gisteren een ABT getunede LEON gereden, met de 1.9TDI 105 blok zoals bij Skoda.

Ik moet zeggen dat het helemaal niet verkeerd rijdt, ik vind het zelfs pittiger rijden dan een 140PK versie. Koppel is er over het hele toerenbereik en hij reageert goed op het gas.

als je zoiets wil wete moet je eigenlijk de koppel/pk curves naast elkaar leggen.

EN

een praktijktest doen

Boet

Actief lid
Geen idee. Ik weet wél dat mijn broer, die een 159 JTDm rijdt de opmerking 'dit komt wel érg dicht bij mijn Alfa!' plaatste na met mijn Roomster (inclusief chip: 135 pk / 310 Nm) gereden te hebben. Niet zozeer qua topsnelheid, maar beslist wél qua acceleratie.

Dus die 2.0 TDI gaat een hele kluif aan je hebben, vermoed ik zo.

SIte tuner

Ik heb mijn auto bij de site tuner (Hartog Tuning) bij Alkmaar laten chippen.. Een O2 1.9TDI, van 108Pk naar 152,5PK :) De rapporten stonden ook in het forum, kan ze alleen niet meer vinden?? Verloren gegaan bij de site transformatie??

VEEJAY

Forumguru
Zeer knappe waardes, denk niet dat je er zo heel veel meer uit had kunnen persen. Veel plezier ermee

Absoluut en hij rijdt echt heerlijk, geen gekke schokjes en roetwolken komen er gewoon niet uit, zelfs niet bij heftige acceleratie (als ie warm is natuurlijk). Pedro gaf wel aan dat het uitzonderlijk was dat ie er zoveel uit kon halen. Dit verschilt blijkbaar toch weer per auto/motor.

Tallguy

Forumguru
Enige wat je toch zal missen is de 6e versnelling. Die heeft de 1.9 nou eenmaal niet. En da's toch wel errug fijn vind ik zelf :grin:

A

andreg

Absoluut en hij rijdt echt heerlijk, geen gekke schokjes en roetwolken komen er gewoon niet uit, zelfs niet bij heftige acceleratie (als ie warm is natuurlijk). Pedro gaf wel aan dat het uitzonderlijk was dat ie er zoveel uit kon halen. Dit verschilt blijkbaar toch weer per auto/motor.

Lekker voor je Yilar

skodaboy

Forumguru
als de tuning goed gedaan is,heb je idd daar geen last mee...
mijn getunede 1.9tdi trekt ook beter dan een standaard 2.0tdi.
ik rij met 1.9tdi 4X4 (getuned na 135pk) heb deze middag aan de stoplichten getrokken tegen een scout (2.0tdi 140pk) en de scout moest de duimen leggen,
zowel in het trekken als in het hernemen was ik sneller dan de scout...
raar maar waar...

wij rijden een 2.0 TDI touran 170 pk tTDI met een zelf geschreven chip er in laatst bij, JD op de vermogens bank geweest zit nu op 225.4 PK en 410.7 NM dus aardig wat pit er in, een 3.0 liter V6 TDI van audi trekt hem niet bij maar hier voor hadden we een 1.9 TDI 105 pk ook zelf geschreven chip en een 2.0 TDI trok hem lang niet bij.

skodaboy

Forumguru
Hallo,

Ik ga mischien binnen een onbepaalde tijd mijn O² 1.9TDI laten tunen. Dat kan tot 136pk lees ik dan. Is deze dan echt even snel als een 2.0tdi met 136pk (de Belgische versie dan). Of is dat enkel wat pk's meer in een gebied waar je niet komt?
Mag dus ik dus stellen: 1.9TDI 136pk (getuned) = 2.0TDI 136pk ?

wel ik rij met een 02 1.9tdi 4X4 (getuned 135pk) en heb tegen een scout (2.0 tdi 140pk 4X4) op getrokken.
wel in het trekken gaat het ver samen op,de scout volgt goed en blijft goed bij je,maar de 1.9 tdi trekt wel vlotter weg bij het "hernemen" dan zie je scout wel "achter" blijven. grtz

___JC___

Forumguru
wel ik rij met een 02 1.9tdi 4X4 (getuned 135pk) en heb tegen een scout (2.0 tdi 140pk 4X4) op getrokken.
wel in het trekken gaat het ver samen op,de scout volgt goed en blijft goed bij je,maar de 1.9 tdi trekt wel vlotter weg bij het "hernemen" dan zie je scout wel "achter" blijven. grtz

Ik heb weleens wat vergelijkjes gedaan met dezelfde auto met 10pk meer en minder. Het scheelt werkelijk HELEMAAL niets. Je kruipt van elkaar weg.
De 1.9tdi weegt net zo veel als een 2.0tdi. Enige verschil is de versnellingsbak. De zesbak van de 2.0tdi heeft minder vermogensverlies dan de oude vijfbak (volgens JD) en kortere overbrengingsverhoudingen. Als er een voordeel heeft dan is het de 2.0tdi lijkt me.

Gieliovd

Forumguru
Ik vind onderstaande ook moeilijk te vergelijken. De 2.0 is een heel andere motor dan de 1.9. Dus ook het vermogen komt anders vrij, andere versnellingsbak zoals JC zegt..

Een 100 pk auto kan met gemak sneller zijn dan een 120 pk auto (vanuitgaande ongeveer zelfde gewicht).

sitechris

Donateur
De 1.9 TDI 4*4 weegt 1325 kg, de Scout 2.0 TDI 1445 kg. Dat scheelt toch wat en kan de kleine acceleratiewinst verklaren.

Bovenaan Onderaan