eriktv
Forumguru
Na vijf jaren betrouwbaarheid en plezier heeft de Superb ons vandaag voor het eerst laten staan - en goed ook
. Hij is intussen afgevoerd naar de dealer (Century Assen) die er morgen mee aan de slag gaat. Ter lering en vermaak (en wellicht voor wat goede tips) wil ik het even met jullie delen:
Allereerst, over de auto: S2C PFL (2012/220.000km), 2.0TDI CFGB DSG-6, met tuning van motor en DSG door TVS sinds 2017. EGR weggeschreven, maar nog wel actief voor regeneratie roetfilter. Status DPF was bij laatste check prima (~25% verzadigd). Verder goed om aan te geven dat ik sindsdien heel weinig kilometers heb gereden: 9.500km in 2020, waarvan maar twee écht lange ritten. We rijden ook niet veel écht korte ritten <10km trouwens.
Stap voor stap: wat gebeurde er?

Allereerst, over de auto: S2C PFL (2012/220.000km), 2.0TDI CFGB DSG-6, met tuning van motor en DSG door TVS sinds 2017. EGR weggeschreven, maar nog wel actief voor regeneratie roetfilter. Status DPF was bij laatste check prima (~25% verzadigd). Verder goed om aan te geven dat ik sindsdien heel weinig kilometers heb gereden: 9.500km in 2020, waarvan maar twee écht lange ritten. We rijden ook niet veel écht korte ritten <10km trouwens.
Stap voor stap: wat gebeurde er?
- Motor viel uit tijdens rijden, acculampje ging branden en gloeispiraallampje knipperen
- Bij starten sloeg motor niet aan en was het alsof hij op drie cilinders liep
- Na 2 uur wachten op ANWB sloeg hij bij starten direct weer aan, wel in noodloop met gloeispiraallampje
- 2 km in noodloop naar huis gereden met ANWB er achteraan
- Foutcodes uitgelezen:
- Foutcode P0641 Error op spannings referentie A
Foutcode P0047 Signaal turbo stelmotor onder drempel - Foutcode P2426 Koelventiel recirculatie klep uitlaatgas
- Foutcode P0104 Luchtstroom meetinstrument met tussenpozen
- Foutcode P0641 Error op spannings referentie A
- EGR-leiding provisorisch afgedopt bij einde buis naar inlaat door ANWB
- Daarna sloeg motor slecht aan, na paar pogingen accu leeg (jammer, accu van 2019)
- Met startkabels gestart, tijdje laten lopen.
- Viel na paar minuten uit.
- Dan maar naar de dealer met ANWB er achteraan: helaas viel de motor na een paar honderd meter weer uit en hij sloeg ook niet meer aan.
- De auto is intussen door een berger naar de dealer vervoerd: