Geluid van een pomp bij gebruik ruitenwissers

Vaker hoor ik een relais schakelen bij langere tijd gebruik maken van ruitenwisser (auto stand), gevolgd door een geluid wat sterk doet denken aan een pomp, totdat het relais weer uitschakelt. Dit treed vaker achter elkaar op.
Weet iemand wat dit is en wat de functie ervan is?

Gaat om een Supurb II, 2009, 1.8TSI, Ambition
 

Connexie

Forumguru
Geluid van het relais is te verklaren. Regensensor geeft een signaal, wat een relais doet schakelen om de ruitenwisser uiteindelijk via een motortje te laten bewegen. Het geluid van een pomp zou kunnen wijzen op een slecht lopend stangenstelsel, aangezien VAG eerdere jaren en wellicht nog steeds, de wisserarmen koppelde met een tussenliggende stang. Scheelt wellicht een motortje en wat geknoei met timing en zo.
Heb ooit een nieuw stelsel mogen laten plaatsen op een Sharan, was niet goedkoop. Monteur wil ook wel eens wat smeren en dan kun je geluk hebben. Bij mij was dat toen niet zo, na smering hield de boel nog maar een paar weken en was toen definitief vastgelopen.
Moeite waard om even met beleid te luisteren waar het weg komt. Te lang doorknoeien kan duurkoop betekenen.
 

leo442

Forumguru
Ik zie niet direct de relatie tot de ruitenwisser, hoor je het echt nooit als deze niet aan staat?
 
Dank voor jullie bijdragen. Het geluid is niet van de ruitenwissermotor. Is echt een ander geluid. En inderdaad enkel wanneer de ruitenwisser actief is. Het geluid kom van links achter het dashboard.
 

Joske

Forumguru
volgens mij hangt er gewoon iets los zou ik denken.. iets in de buurt van je ruitwisserarmen, al eens onder motorkap gekeken ter hoogte van de parafaanbak? (veronderstel toch dat dit op het vlaggenschip van Škoda er ook opzit ;) :D )
 
Bovenaan Onderaan