Geluid Skikoffer

mister9

Actief lid
Hallo,

Het is niet een typische skoda-vraag maar wellicht dat jullie me kunnen helpen.
Ik ga binnenkort voor het eerst met een skikoffer op vakantie. Ik heb een skoda fabia combi met dakrails.
Maakt een skibox nou altijd windgeruis doordat ik dakdragers moet monteren. Want sommige advertenties zeggen dat de box ook bij hoge snelheden (duitsland) geruisloos is. Kan dit, of is dit enkel mooie praat?
Lijkt me wel mooi om met hoge snelheid door duitsland te knallen, zonder dat je hoort dat je een box op je dak hebt.

Alvast bedankt!
 

Tallguy

Forumguru
Verplaatst hierheen, want het heeft niks met je Fabia te maken, maar met de dakdragers en skibox ;)

Ik denk voorts dat de boel altijd wel lawaai zal maken. Je hebt te maken met een constructie die haaks op de wind/rijrichting staat (de dakdragers). Die zijn meestal vierkant en daar ontstaan makkelijk wervelingen van de lucht.
Ook de clipjes op de box zijn berucht om gefluit...bij de ene box meer dan de andere.

Thule maakt goede boxen, en ja...ook die zal je horen, maar kwaliteit gaat toch vaak hand in hand met minder windgeruis.
 

!Škoda!

Actief lid
Hallo,

Het is niet een typische skoda-vraag maar wellicht dat jullie me kunnen helpen.
Ik ga binnenkort voor het eerst met een skikoffer op vakantie. Ik heb een skoda fabia combi met dakrails.
Maakt een skibox nou altijd windgeruis doordat ik dakdragers moet monteren. Want sommige advertenties zeggen dat de box ook bij hoge snelheden (duitsland) geruisloos is. Kan dit, of is dit enkel mooie praat?
Lijkt me wel mooi om met hoge snelheid door duitsland te knallen, zonder dat je hoort dat je een box op je dak hebt.

Alvast bedankt!
:ot:
Bij mach1 + is hij iig wel geruisloos :D
 
Mijn ervaring is dat de dragers/box meer/minder fluiten al naar gelang de positie waar de dragers gemonteerd zijn. Zet ik de dragers te ver voorop de dakrails - ze staan dan als het ware iets schuin naar voren - dan fluiten ze als een gek.

Kwestie van dragers iets naar achteren plaatsen en het gefluit is weg. Heb er vorig jaar ruim 200 km/h mee gereden richting wintersport en dat stoort niet.

Dus idd mijn ervaring: nauwelijks tot geen last van de skibox!
 
Ik zou persoonlijk niet gaan voor een B-merk in skiboxen. Ga voor Kamei of Thule, dan blijven ook alle spullen in die skibox als je een keer een noodstop moet maken. B-merken kwamen allemaal slecht uit de diverse skibox-testen. Moet je maar eens googlen.

De reactie va Purk kan ik overigens niet plaatsen?!
 

mister9

Actief lid
En Probox is één van de B-merken? En zijn Kamei en Thule dan de enige 2 goede merken op dit vlak om te kiezen?
 
Ik wil ze zeker niet over één kam scheren, ik ken die Probox ook niet, maar ik ben blij met mijn Thule box. Groot, degelijk, makkelijk monteerbaar, centrale vergrendeling etc.

Succes bij je keuze!
 

Gieliovd

Forumguru
200 met een skibox..........................tuurlijk.
Je hebt een hele boel verschillende skiboxen Purk, types welke als een kartonnen doos op je dak staan, maar ook types welke door een windtunnel zijn gehaald en zo vlak op het dak liggen dat je er vrij weinig van merkt.

Dus ja, 200 met een ultieme box en een goede auto, kast best....

Zou het zelf niet doen, das wat anders.
 

mister9

Actief lid
Ligt het niet aan de dakdragers, hoe plat een skibox op je dak ligt? Vaak maken de dakdrager toch vaak het lawaai?
 

ppx

Donateur
Ik heb zelf een Thule Weekender, vastgemaakt op de dakrails van m'n huidige "auto" (ik ben wachtende op mijn nieuwe O2...)

Geen noemenswaardig storend geruis, gefluit of gerammel.

Is een Thule beter dan de "B" merken? Ik heb een vriend die bij een supermarkt een dakkoffer kocht: de sluiting valt niet te vergelijken, de waterdichtheid niet én de stroomlijn... (met als gevolg een pak minder herrie met de Thule boven op het dak). En die vriend van me kan het weten, want vorige zomer was zijn supermarktgedoe stuk (barst in bodem) en heeft hij mijn Thule geleend. Zijn commentaar na de vakantie: "ik had niet door dat ik een box op het dak had". Thule dus :xyxthumbs:
 

mister9

Actief lid
Kun je een skibox direct op je dakrails vastmaken dan? Zonder dakdragers? Ik heb zelf een fabia combi met dakrails, dus zou mooi zijn als dat kon.
 

ppx

Donateur
Wel, mijn huidige "auto" is een Citroën Berlingo Multispace met een modutop dak. Dat dak is voorzien van twee laterale rails die je kan losmaken en dwars op het dak plaatsen. Die rails zijn echter niet vierkantig, maar eerder driehoekig van vorm en dus iets gunstiger gestroomlijnd dan de obligate kubusvorm van de meest courante dakrails...

Ik gebruik dan de standaard bevestigingsbeugels van de Thule om deze laatste vast te hechten aan de rails.
 

purk

Senior Member
Ik zou persoonlijk niet gaan voor een B-merk in skiboxen. Ga voor Kamei of Thule, dan blijven ook alle spullen in die skibox als je een keer een noodstop moet maken. B-merken kwamen allemaal slecht uit de diverse skibox-testen. Moet je maar eens googlen.

De reactie va Purk kan ik overigens niet plaatsen?!

ik vraag me echt af welke idioot met een skibox 200 km/h gaat rijden de krachten die met deze snelheden op de koffer en dakdragers komen zijn enorm, ook al heb je een super gestroomlijnde box op je dak, dan is het nog onverantwoord om dan 200 met een koffer op je dak te gaan rijden.

heb er al een aantal met een kapot geklapte dakkoffer, waaronder tule naast de weg zien staan.dan maar te zwijgen over de rotzooi die het achter laat op de snelweg en de gevaren die het met zich mee brengt voor andere weggebruikers.

dus ik kan de reactie niet plaatsen ?!,............................bij deze.



en of tule nou echt zo goed is???? kijk hier http://kassa.vara.nl/portal?_scr=kassa_artikel&number=2952317
 

joergarms

Senior Member
Los van de mogelijk niet slimme verhalen over 200+ met een skibox, de krachten zijn inderdaad enorm die erop komen te staan, met alle gevaren van dien.

Maar de geluidsontwikkeling is een samenspel tussen de snelheid, model auto en model skibox.
De luchtstroom die je auto opwerkt, bepaalt natuurijk voor een groot deel ook de luchtstroom die de box te verwerken krijgt.
 

mister9

Actief lid
Ik zal ook geen 200+ gaan knallen met mijn koffer hoor, max iets van 160 / 170.
Even een vraag over de positie van de koffer. Ik zie vaak een auto rijden en die heeft de koffer aan de linker- of rechterkant van zijn dak. Waarom is dat. Lijkt me toch handiger om een koffer in het midden van het dank te monteren, dus met evenveel ruimte rechts en links. Krijg je daar geen last van tijdens het rijden? Of is dat zodat ze er goed bijkunnen met inpakken?
 

joergarms

Senior Member
Plaats van de koffer heeft vooral met het inpakken te maken.
Maar ik probeerde 'm altijd mooi in het midden te plaatsen, ziet er gewoon beter uit.
 
200 met de wind in de rug bergaf met een skibox op je dak is misschien wel minder belastend dan met 120 tegen een zuidwesterstorm op rijden.

Ik rij echt niet constant die snelheid hoor, toevallig vorig jaar een kort stuk onder ideale omstandigheden deze snelheid gereden. Voor de rest zo gemiddeld 150 km/h. Dat gaat heel goed.

Enneuh Purk, om me dan meteen een idioot te noemen, vind ik redelijk ongenuanceerd en niet getuigen van veel respect voor een mede-forummer. Laten we het een beetje leuk houden hier!
 
Bovenaan Onderaan