geluid parkeersensor + eigen radio

Zosas

Nieuw lid
Hoi medeforumleden,

Ik weet niet precies het werkt, maar ik heb een vraag:
Stel ik neem een 02 inclusief parkeersensoren (bijvoorbeeld via de BE), maar ik wil een eigen radio erin hebben.

Werkt dit allemaal samen?
Oftewel, hoe werken die parkeersensoren zonder een radio vanuit affabriek of van Skoda zelf?

Thx!

LenK

Forumguru
Je hebt dan een radio die niet zachter gaat bij achteruit rijden en natuurlijk niets laat zien van de sensoren.
En je hebt het geluid van de parkeersensor. Piepgeluid dat steeds sneller gaat naarmate je dichter bij een voorwerp komt tot een doorlopende piep als je er bijna tegenaan zit.

Werkt prima samen, alleen zal je als je de radio wat hard hebt staan bij parkeren het geluid iets zachter moeten zetten. Ik mis in ieder geval de visuele aanwijzingen op een scherm niet.

Zosas

Nieuw lid
Werkt prima samen, alleen zal je als je de radio wat hard hebt staan bij parkeren het geluid iets zachter moeten zetten. Ik mis in ieder geval de visuele aanwijzingen op een scherm niet.

Het "piep" geluid wordt dus niet gegenereerd door de radio/autospeakers?

VEEJAY

Forumguru
eens met Daniel, het geluid komt ergens van achteren meen ik. ik heb ook aftermarket radio en het gaat prima.

Zosas

Nieuw lid
Ok. Dat scheelt een hoop geld.

Ik wil namelijk een radio incl. bluetooth. Via de dealer zit je al gauw op 565 + 365 = 930 euro terwijl een radio ongeveer 250 kost.

Hoe past dit in het dashbord?
De radio is 1 DIN qua formaat.

LenK

Forumguru
Ben het met je eens dat de Skoda audio veel te duur is, maar met originele apparatuur ziet het er wel 10x beter uit als met "spul van buiten".
Zeker met 1 DIN hoogte vind ik dat een "vlag op de modderschuit" in je dashboard...

Gieliovd

Forumguru
Dubbeldin is geweldig mooi, ik zou nooit anders willen!

Ik heb in de Ford een mooie 6000CD gehad, dubbeldin.

Maar ja, ik rij nu de Skoda, en daar zit een LG radio in, enkel din.

Dubbel is me nog te duur!! En ik ben maar een arme student :grin:

Zosas

Nieuw lid
Ben het met je eens dat de Skoda audio veel te duur is, maar met originele apparatuur ziet het er wel 10x beter uit als met "spul van buiten".
Zeker met 1 DIN hoogte vind ik dat een "vlag op de modderschuit" in je dashboard...

Eens, maarja voor niks gaat de zon op en ergens moet je consessies doen.
900 of 250 euro is wel een redelijk verschil.

ad5000

Actief lid
On topic dus...
Het "geluid" van de parkeersensoren komt uit de tweeter (speakertje) in de linker achterportier en werkt onafhankelijk van de audio.
Het automatisch dempen van de radio herken ik niet! Ik heb de eerste drie maanden een originele Nexus navigatie gehad en die dempte de muziek niet.

Ook een weekje zonder systeem gereden in afwachting op mijn nieuwe unit (het geluid blijft ook zonder unit gewoon werken) en nu met mijn VW DVD navigatie dempt het geluid wederom niet.

Off topic: voor degene die de originele radio te duur vinden kan ik van harte aanbevelen eBay Duitsland eens te bezoeken en te zoeken op Stream / Audience / Nexus o.i.d. Een originele Stream doet, afhankelijk of deze mp3 heeft, ongeveer 100 tot 175 euro.

LenK

Forumguru
Het automatisch dempen van de radio herken ik niet! Ik heb de eerste drie maanden een originele Nexus navigatie gehad en die dempte de muziek niet.
Is dit niet een kwestie van instellen op je Nexus?
Bij mij (Audience) heb ik een optie waarmee je het geluidsniveau tijdens achteruitrijden kunt instellen: PDC VOL
Off topic: voor degene die de originele radio te duur vinden kan ik van harte aanbevelen eBay Duitsland eens te bezoeken en te zoeken op Stream / Audience / Nexus o.i.d. Een originele Stream doet, afhankelijk of deze mp3 heeft, ongeveer 100 tot 175 euro.
Ja, mooi, maar waar komt dat spul vandaan? Ontvreemd, gestolen, van de vrachtwagen gevallen of zoiets?
Bij zo'n prijsverschil bij een actueel/nieuw product aangeboden via eBay kan ik niet anders dan er een luchtje aan vermoeden.

ad5000

Actief lid
In Duitsland worden veel auto's af fabriek al met een radio geleverd en worden deze radio's door aardig wat mensen vervangen door een Nexus of een VW systeem (DVD). Tweedehands leveren die dingen echt niet veel op.
Als je een origineel systeem koopt via eBay en je krijgt de originele handleiding en codekaart erbij krijg ik geen vreemde gevoelens in mijn onderbuik.

Je kunt natuurlijk voor volledig safe gaan en jezelf een poot laten uitdraaien door de dealer in samenwerking met de Nederlandse overheid... In zo'n geval bestel je de spullen af fabriek (denk aan de BPM) of nieuw via de dealer.

Voor de Stream zo'n 500 euro en voor een Nexus 2100. Mijn nieuwe DVD systeem was behoorlijk veel goedkoper en is volledig legaal, inclusief V4 (2008) DVD erbij.

Bovenaan Onderaan