Gekraak bij schakelen in achteruit / koppeling vervangen

SuperBmanTSI

Nieuw lid
Beste forumleden,

Ik lees al enige tijd mee en heb heel veel informatie kunnen gebruiken. Maar nu wil ik zelf ook een vraag stellen, aangezien ik hier via de zoekfunctie niet veel over heb kunnen vinden. Ik weet dat het wordt gewaardeerd om mij even voor te stellen, dus bij deze:

Voorheen reed ik een lease-308 SW, maar de ruimte viel toch tegen. Met een kleine meid van 1 gaat er toch veel meer mee dan verwacht, met name op vakantie. Ook achterin viel de ruimte in de 308 gewoon tegen. Toen de mogelijkheid ontstond om de 308 SW om te ruilen voor een (in de bijtelling goedkope) elektrische leaseauto heb ik dit gedaan zodat we een grotere 2e auto konden aanschaffen. Vervolgens begon de zoektocht naar een ruime auto, waarbij voor mij enigszins verrassend de Superb als winnaar uit de bus kwam. In eerste instantie was dit een 1.4 TSI uit 2011, maar na enkele problemen deze toch ingeruild voor een 2015 1.6 TDI uit 2015 met 150.000 km. Een van de laatste Superb 2's dus. De auto bevalt echt heel goed, zoveel ruimte en comfort!

Dan de 'problemen'. Na aanschaf bleek dat het schakelen naar 1 en vooral naar de achteruit wat moeizaam ging. Vooral schakelen naar de achteruit ging gepaard met gekraak. Gelukkig is de auto gekocht met 6 maanden garantie en na melden van de klacht is hier serieus mee omgegaan door de garage. Na diagnose bleek de koppeling niet meer helemaal fris, en is deze onder garantie compleet vervangen. Het vliegwiel bleek na inspectie nog in prima staat, en daarbij bleek het ook nog een vast vliegwiel zoals al was aangegeven door het onderdelen-programma.

Echter, ook na vervanging van de koppeling kraakt de versnellingsbak bij het schakelen naar de achteruit. Dit gebeurt vooral bij warme motor. Nu vraag ik mij af: is dit een zogenaamde producteigenschap of is er iets anders aan de hand? En wat zou dat kunnen zijn?
 

brepus13

Forumguru
Mijn S2FL kraakt niet bij achteruit kiezen hoor... maar wat is kraken? Geluid is wel erg subjectief ben ik bang.
 

SuperBmanTSI

Nieuw lid
Dank jullie voor de snelle reacties. Tsja, wat is kraken? Je hoort en voelt dat er een aantal tanden over elkaar schuren als je met warme motor in de achteruit schakelt. Het valt allemaal dus wel mee, want ik verwacht dat de auto hier oud mee kan worden. Maar dan nog: de koppeling is al vervangen, wat kan het dan nog zijn? De achteruit heeft nooit een synchromesh toch? En ik heb tenslotte nog garantie, dus nu is de tijd om dit aan te kaarten!
 

SuperBmanTSI

Nieuw lid
Ik kan je volgen, maar wat zou er dan gereviseerd moeten worden? Koppeling is al vervangen, vliegwiel is vast en nog in goede staat. En de achteruitversnelling heeft toch geen synchromesh? Wie zou hier een antwoord op kunnen geven?
 

hemi24

Forumguru
Als je maar vaak genoeg de achteruit met grof geweld inschakeld krijg je vanzelf schade aan bijvoorbeeld de tandwielen of de schakelpennen...

Dat er geen synchromesh op zit betekend niet dat er niks aan stuk zou kunnen gaan!

Een koppeling vervangen bij 150k is voor een diesel aardig aan de vroege kant.
 

VAG-man

Forumguru
Ik weet niet hoe dit bij een S2 is, maar bij mijn vorige auto werd de gekozen versnellingen doormiddel van kabels aan gestuurd. Deze kabels kon je verstellen, waardoor het schakelen soepeler ging.

Maar jou verhaal lijkt inderdaad eerder op een synchromesh probleem.
Raar dat ze de koppeling verdachten, want dan zou het gekraak immers alle versnellingen betreffen.

Ik zou eerst de versnellingsbakolie verversen en kijken wat dit doet.
 

JeSko

Forumguru
Maar even hier polsen,

De laatste tijd merk ik bij het achteruitschakelen dat dat vaak gepaard gaat met knarsende tandwielen, laat ons zeggen dat wanneer ik de auto 10 keer in zijn achteruit zet, hij 7 maal kraakt. Dit doet zich vooral voor wanneer ik vlot in zijn achteruit ga, dus auto staat compleet stil, ik schakel vlot naar R, daarbij knarst de achteruit vaak even, soms zacht, soms harder. Door hem heel langzaam en bedeesd in R te duwen kraakt de bak eigenlijk nooit. Nu, is dit een producteigenschap? In die zin dat het normaal is dat de R dit geluid maakt wanneer je wat te hevig schakelt? Of mag dit niet voorvallen? Dit knarsen is voor alle duidelijkheid enkel en alleen in R. In mijn vorige auto's kon ik bij wijze van spreken de R razendsnel inschakelen en deze kraakte dan niet.
 

JeSko

Forumguru
@Peter-036

Dank voor de uitleg, dat de R niet gesynchroniseerd is wist ik, en het is niet dat ik hem in de R duw als ik nog lichtjes vooruit bol, misschien ben ik niet duidelijk geweest, maar het is ook gewoon in stilstand, dus geparkeerde auto, ik zet hem in R op een vlotte maar normale manier en dan kraakt ie ook. Dus het is niet van te snel van 1ste naar R te willen.
 

JeSko

Forumguru
Thanx @Peter-036 , zal er eens op letten, vind het wel bijzonder dat ik zoiets bij mijn 308 nooit heb opgemerkt. Ik trap btw altijd eerst de koppeling in en zet hem dan in R, daar zit een volgorde in en dat is bij mijn weten nooit een issue geweest bij vorige auto's. Niet dat het een probleem is hoor, ik wil gewoon weten dat mijne Bílý zijn vitessebakske nog oké is :D
 

Greenliner

Senior Member
Eerst de bakolie vervangen, dat doet wonderen.
Kraakt hij ook als de motor niet draait en je in zijn achteruit schakelt?
Moet je de koppeling intrappen om soepel te kunnen schakelen bij stilstaande motor?
 

JeSko

Forumguru
Straks eens testen @Greenliner , bedoel je de koppeling induwen om hem met stilstaande motor in achteruit te krijgen? Ben om 2 uur thuis ik test het meteen dan!
 
Bovenaan Onderaan