Geknars bij schakelen naar achteruit

Tommie-boy

Actief lid
Toevallig het hydraulische deel van je koppeling al eens laten ontluchten? Ik heb een x meegemaakt dat na het verversen van de remvloeistof ik soort gelijke problemen kreeg, bleek er lucht in de leiding van de koppeling te zitten, dan ontkoppelt ie ook niet zo best meer.

Er zijn overigens genoeg redenen aan te dragen wat jouw symptomen zou kunnen verklaren (denk aan lucht in de hydroliek leiding van je hoofdkoppelingscilinder naar je hulpcilinder op de bak), maar het kan net zo goed zijn dat 1 van beide cilinders te barsten is, en zo kun je nog ff door gaan met mogelijke onderdelen.

Belangrijk is dat je vooral stapje voor stapje begint met het testen danwel uitsluiten, mijn advies zou zijn te beginnen bij de simpelere, goedkope stapjes (sommige kun je zelf (zoals hierboven beschreven), voor sommige zul je voor naar de garage moeten (ontluchten koppeling / verversen vloeistof) voordat je aan het vervangen van complete koppeling / versnellingsbak of aan revisie gaat beginnen.
 

kwillems

Donateur
Een update: de oorspronkelijke klachten (gekraak/geknarsetand bij schakelen naar 1 of achteruit) hebben zich niet meer voorgedaan.
Ik ontdekte later echter dat als ik de koppeling in zijn vrij laat opkomen er een "klonkend" geluid komt, ongeveer bij het aangrijpingspunt. Ik moet zeggen dat ik als de auto in zijn vrij staat de koppeling standaard altijd ingetrapt hou, dus het heeft een poosje geduurd voordat ik dit ontdekte.
De conclusie die wordt getrokken is dat het druklager en/of de drukgroep vervangen moeten worden.

De leasemaatschappij, waarvan ik de auto tweedehands kocht, laat dit volgende week woensdag onder garantie repareren. Verwacht wordt dat ik de auto dan twee dagen kwijt ben.

Nou is mijn vraag: als ze dan toch bezig zijn, loont het dan de moeite om gelijk ook maar andere onderdelen (uiteraard voor mijn eigen rekening) te vervangen? De koppelingsplaat bijvoorbeeld? En met welke extra kosten zou ik dan rekening kunnen houden?
 

kwillems

Donateur
KM-stand is nu 160.000. Bedoeling is om met deze auto tot minstens 300.000 door te rijden. Zo'n 3,5 jaar.
Kortom: die koppelingsplaat moet ook meegenomen worden (als dat al niet bij de reparatie is inbegrepen).

Verder nog andere onderdelen, nu ze daar toch bezig zijn?
 

HarrieSkoda

Forumguru
Zou het ook mee laten nemen, maar wel even rekening ermee houden dat de LM je op deze manier niet stiekem laat opdraaien voor de kosten van het vervangen van het druklager/drukgroep, als je begrijpt wat ik bedoel ;).
 

Jewepe

Forumguru
Ik zou het dubbelmassa vliegwiel ook meteen mee laten nemen of op zijn minst laten controleren. Dat kan de "klonk" trouwens ook veroorzaken en is een bekend slijtageonderdeel.
 

Highway

Forumguru
Dan wel een Superb 2 uit 2010: ik had ook een klonk bij het oplaten van de koppeling. Geluid was er niet bij stilstand en motor uit. Vooral goed te horen als je al rijdend met de ramen open schakelde.

Koppeling was versleten, bij het vervangen van de koppeling direct het dubbel massa vliegwiel laten vervangen (op advies garage). Was maar goed ook - deze was behoorlijk defect en was (bij mij dan) ook de reden van het geluid. Auto is nu helemaal stil.
 

Tommie-boy

Actief lid
Ik zou het dubbelmassa vliegwiel ook meteen mee laten nemen of op zijn minst laten controleren. Dat kan de "klonk" trouwens ook veroorzaken en is een bekend slijtageonderdeel.

De o3 zou na een bepaald bouwjaar geen dubbelmassa vliegwiel meer hebben. De mijne heeft in elk geval al geen dubbelmassa vliegwiel meer (Octavia 3, 2014).

Volgens velen is het massavliegwiel dat er nu onder zit veel minder gevoelig en zou niet kapot kunnen. Alles kan kapot natuurlijk, maar denk dat deze wellicht iets minder gevoelig zijn.
 

kwillems

Donateur
Zo ... woensdag aan het eind van de dag de auto ingeleverd en vanmiddag, - vrijdag - , weer opgehaald.
De hele koppelingsset is vervangen: druklager, drukgroep en koppelingsplaat. Er zit inderdaad geen dubbelmassa vliegwiel in. Wat daar nu zit was volgens de monteur in orde.

Alles is onder garantie door de leasemaatschappij, waarvan ik de auto tweedehands kocht, vervangen.

Ik heb inmiddels zo'n 200 km gereden en de auto rijdt en schakelt heerlijk. Ik verbeeld me zelfs dat hij iets stiller is.
Iedereen wil ik graag bedanken voor de gegeven adviezen.

Hier een fotootje van de oude onderdelen.

20190104_160342.png
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
Die zijn goed aan het eind van hun Latijn.
Heb je vanaf het moment van aankoop van de auto met slippende koppeling gereden misschien?
Die blauwe vlekken wijzen daar wel op.
Zo niet dan is de koppeling voorheen al flink mishandeld geweest.

Mooi dat je nu weer lekker kunt schakelen, en rijden.
 

kwillems

Donateur
Nee, het ligt absoluut aan de vorige berijders. Ik durf van mezelf te zeggen dat ik goed schakel en ontkoppel. Verder rij ik veel op de snelweg en sta ik zelden of nooit in de file (hier in Drenthe en Groningen).
In de leaseperiode zijn er, zo weet ik, verschillende berijders geweest en op het eind heeft hij ook een poosje in de short lease gezeten. Tja, zeg er maar wat van.

Hoe dan ook, ik ben hartstikke blij dat het onder garantie verholpen is. Prima service van de verkopende leasemaatschappij. Ik zal ze binnenkort een positieve online review geven.

Herkennen jullie trouwens dat de auto stiller is, of beeld ik me dat maar in?
 

Hakar

Donateur
Heb zelf in de drie miljoen kilometer die ik heb afgelegd met auto's (kunnen er ook zes miljoen of zeven miljoen, maar eventueel ook veel minder, want ik heb het nooit bijgehouden) :D nog geen koppelingset vervangen, behalve bij de Simca 1100 van mijn pa.
En die was inderdaad stiller, maar dat kwam omdat de platen pas bij 3000 rpm aangrepen.
Na vervanging van de hele drukgroep deed die dat gewoon weer op normaal niveau en was daardoor stiller.

Van de Moto Guzzi ken ik het wel, ook droge plaatkoppeling, en na vervanging van platen voelde het aan of er een andere balans in de motor zat.
 
Bovenaan Onderaan