Geen zekering nummer 8 en 11, maar wel werkend? Of verwar ik iets?

Hoi allemaal,

Kan iemand mij uitleggen waardoor ik wel een werkende stuurbekrachtiging (volgens het instructieboekje ''elektrische stuurbekrachtiging'', zekering 8) en werkende verstelbare spiegels (volgens het instructieboekje ''elektrische instelbare spiegels'', zekering 11) heb, terwijl daarvan de zekeringen ontbreken onder de kap?

Alvast bedankt!


Met vriendelijke groet,

Dennis.
 
Hoi allemaal,

Kan iemand mij uitleggen waardoor ik wel een werkende stuurbekrachtiging (volgens het instructieboekje ''elektrische stuurbekrachtiging'', zekering 8) en werkende verstelbare spiegels (volgens het instructieboekje ''elektrische instelbare spiegels'', zekering 11) heb, terwijl daarvan de zekeringen ontbreken onder de kap?

Alvast bedankt!


Met vriendelijke groet,

Dennis.

Oeps! Ik denk dat ik het eerste antwoord al weet: ik vermoed dat er een hydraulische pomp in de Faab zit en zekering 7 is ''motorelektronica, stuurbekrachtiging''. Rest mij nog steeds de vraag waarom ik zonder zekering 11 alsnog mijn spiegels kan instellen. Of heeft dit begrip te maken met het inklappen van de buitenspiegels?
 

Desperado

Forumguru
Inklappen is iets anders als verstellen. Dus dat kan heel goed op een andere zekering zitten.
NB; je hoeft je eigen bericht niet te quoten. We snappen wel dat je daarop reageert.
 
Volgens het instructieboekje is zekering 11 voor het ''elektrisch verstellen'' van de spiegels. Echter werkt dit dus wel zonder dat die zekering aanwezig is. Kan iemand mij vertellen of de stuurbekrachting van van mijn Fabia inderdaad hydaulisch is en dus niet elektrisch?
 

hemi24

Forumguru
Misschien kun jij vertellen van welk jaar je Faab is, want ik heb het vermoeden dat je in het verkeerde topic zit te posten...

Als we het gaan hebben over elektrische stuurbekrachtiging en inklapbare buitenspiegels krijg ik het idee dat het niet om een Fabia I gaat!
 
Hoi Hemi, nee. Ik heb een Fabia uit 2001 en ben er inmiddels achter dat mijn Fabia een hydraulische stuurbekrachtiging heeft i.p.v. een elektrische. Zekering 8 is dus ''overbodig''. Mijn spiegels zijn dus te verstellen en te verwarmen (linkerspiegel), zonder dat zekering 11 aanwezig is. Dat vind ik dan weer ietwat vreemd. :pieker:
 

EdK

Forumguru
zonder dat zekering 11 aanwezig is.
Of je zit met een verkeerd boekje mbt de plaatsen van de zekeringen te kijken.

Zal niet eerste keer zijn dat op papier en werkelijkheid totaal verschillend zijn.
Daarom is meten is weten de beste manier om dingen te achterhalen
 
[Q

Dat lijkt mij niet het geval. Het is overeenkomend met wat ik in mijn eigen instructieboekje lees en wat ik hier recent heb kunnen vinden op het forum uit diverse bronnen. Maar goed, het zou altijd kunnen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

EdK

Forumguru
Maar goed als zekering 11 niet aanwezig is en onderdeel doet het gewoon wel dan moet het zonder meer een andere zekering op een andere positie zijn die beveiligd.
Dus zekeringen 1 voor 1 trekken en kijken of onderdeel er mee stopt.
En dan weet je dus ook daarna of het boekje (schema) wel of niet klopt....
 
Hoi EdK, kom er net achter dat de sleufjes voor zekering 8 en 11 helemaal niet toegankelijk zijn (er zit geen contactje in het sleufje en dus bungelt de zekering er los in). Dit verklaart dus dat de spiegels wel werken, is dus een andere zekering. Voor mij is het allemaal opgehelderd. Bedankt voor alle reacties en een fijne zondag. :thumbsup:
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Cordoba

Forumguru
Afhankelijk van het bouwjaar willen zekeringen wel eens een andere plaats hebben, of de groepen iets anders ingedeeld.
Een Fabia I heeft zonder twijfel een elektro-hydraulische stuurbekrachtiging: dat wil zeggen dat er een elektriscch aangedreven hydraulische pomp is voor de hydraulische stuurbekrachtiging. Wel zijn er 3 verschillende merken stuurbekrachtiging gebruikt, en het juiste merk kun je alleen op de auto zelf checken (is niet van bouwjaar of uitvoering afhankelijk, maar net wat er op het moment van bouwen van de auto op de plank ligt).

Behalve het boekje heb je ook nog het kaartje aan de binnenkant van de kap over de zekeringkast met zekeringnummers en gebruikerssymbolen, waarmee je ook een globale indruk krijgt voor welke gebruiker een bepaalde zekering is.
 
Het is mij allemaal duidelijk nu. Heb mijn auto, waar ik al een jaar of drie in rijd, weer een stukje beter leren kennen.

Online met Tapatalk
 
Bovenaan Onderaan