Bakkertje
Forumguru
Het verplichten van winterbanden lijkt me voor Nederland en Belgie (ardennen misschien uitgezonderd) een beetje overdreven. Dan moet ook vaststaan waaraan de band moet voldoen en welke codering erbij hoort. En zoals eerder gezegd beter een goede zomerband dan een slechte winterband en dat geldt zeker op de Nederlandse snelwegen, die zijn doorgaans redelijk aangeschoven en bestrooid en dan is het eerder nat dan echt omstandigheden waarbij winterbanden echt voordelen hebben. Laat men de energie steken in het aanpassen van het rijgedrag van mensen bij de hedendaagse omstandigheden. Ik ben al meerdere keren gestopt om een bumperklevende medeweggebruiker er voorbij te laten. Die vonden dat ze op een ongestrooide weg harder konden rijden dan wat ik veilig acht. Ik wil overigens niet generaliseren dat dit dan mensen zouden zijn met winterbanden. Als ik gas geef en het ASR lampje blijft constant branden en bij het remmen grijpt meteen de ABS in, dan gaat bij mij de snelheid omlaag naar +/- 50% van de maximum snelheid. En ja dan rijdt ik hier in onze woonwijk dus 15 km / uur en op die boerenweg waar je 60 mag 30....