Geen winterbandenplicht in België

Bakkertje

Forumguru
Het verplichten van winterbanden lijkt me voor Nederland en Belgie (ardennen misschien uitgezonderd) een beetje overdreven. Dan moet ook vaststaan waaraan de band moet voldoen en welke codering erbij hoort. En zoals eerder gezegd beter een goede zomerband dan een slechte winterband en dat geldt zeker op de Nederlandse snelwegen, die zijn doorgaans redelijk aangeschoven en bestrooid en dan is het eerder nat dan echt omstandigheden waarbij winterbanden echt voordelen hebben. Laat men de energie steken in het aanpassen van het rijgedrag van mensen bij de hedendaagse omstandigheden. Ik ben al meerdere keren gestopt om een bumperklevende medeweggebruiker er voorbij te laten. Die vonden dat ze op een ongestrooide weg harder konden rijden dan wat ik veilig acht. Ik wil overigens niet generaliseren dat dit dan mensen zouden zijn met winterbanden. Als ik gas geef en het ASR lampje blijft constant branden en bij het remmen grijpt meteen de ABS in, dan gaat bij mij de snelheid omlaag naar +/- 50% van de maximum snelheid. En ja dan rijdt ik hier in onze woonwijk dus 15 km / uur en op die boerenweg waar je 60 mag 30....

Rosinfield

† In Memoriam
Maar ook het omgekeerde komt voor, ten onrechte te voorzichtig en langzaam rijden en tot overmaat van ramp ook nog onnodig gaan remmen, mist- of alarmlicht inschakelen.
Blijkbaar is het voor velen moeilijk de omstandigheden op waarde te schatten en het rijgedrag daarop aan te passen.

Constant

Erelid
Worden er in België dan geen weeralarmen afgekondigd zoals in NL? Bij genoemde omstandigheden zou ik nooit met zomerbanden de weg opgaan.

Mark

Banned
Een weeralarm word hier niet gebruikt, men geeft wel advies aan de weggebruikers. Zo was deze morgend het advies "om niet de baan op te gaan als het echt niet nodig is". Wat wel word gebruikt is het europees meteoalarm www.meteoalarm.eu , maar dat moet je zelf opzoeken. Hier word nooit iets over vermeld op het nieuws of het weerbericht, bij de site van het KMI staat er wel een link naar daar.

Constant

Erelid
Was het vorig jaar dat er zoveel mensen in de Belgische Ardennen waren gestrand? Dat was bijna rampzalig.

In NL is het weeralarm ook een goedbedoeld advies, dat massaal wordt genegeerd. En vaak wordt het alarm pas afgekondigd nadat het noodweer al is losgebroken.

"om niet de baan op te gaan als het echt niet nodig is".
Zo wordt ook in NL geformuleerd, maar (met uitzondering van hulpdiensten) heeft niemand de "nood" om de weg op te gaan.

Men kan beter formuleren wat grofweg de omstandigheid is, welke voertuigen met welke uitrusting kunnen veilig de weg op (of kan iedereen incl 4x4 met winterbanden beter thuisblijven). Dat is wat we eigenlijk vooral willen weten. Nu gaat iedereen proefondervindelijk de weg op en worden doorgaande wegen binnen de kortste keren geblokkeerd door gestande vrachtwagens en vertraagd door langzame personenwagens.

Mark

Banned
Vorige winter heeft heel belgië eigenlijk 2 keer volledig in de knoop gelegen, éérst tijdens een avondspits (ik ben toen vertrokken om 15u in Brussel en had om 19u kunnen thuis zijn maar omdat ik tijdens een kleine schuiver een geparkeerde wagen lichtjes had aangetikt werd dit 20u) en wat later lag hier alles terug in de knoop tijdens de ochtend spits. Men heeft toen zelfs al de vrachtwagens verplicht aan de kant gezet in een poging het verkeer terug aan de gang te krijgen.

TL@

Forumguru
Maandag moesten de vrachtwagen in Wallonië ook aan de kant, ze trokken het zich niet echt aan en reden soms 3 breed op de snelweg, leuk hoor.

Ben dan zelf nog vast gereden iets voorbij Luik, heb een bobcat nodig gehad om los te raken, stomme 407 is zo zwaar dat hij overal door zakt. Collega met een Corsa kwam er zo door, ik zat er tot de assen in vast.

Bovenaan Onderaan