Geen winterbandenplicht in België

Mark

Banned
Gisteren is beslist dat er hier in België geen verplichting komt om in de winter winterbanden te monteren onder de auto, het blijft een vrije keuze of de bestuurder/eigenaar van de wagen al of niet winterbanden laat monteren.
Een pak van mijn hart, dat ze maar ééns éérst een regering proberen te vormen ipv met deze onzin bezig te zijn.

Gieliovd

Forumguru
Ik geloof er in dat je bepaalde vrijheden bij de burgers moet laten. Bijvoorbeeld bandenkeuze!

Ze trachten steeds meer in te perken.

Als je mijn vrijheid wegneemt dan word ik knettergek!

wanderer

Senior Member
je kunt nu wel hoog van de toren blazen, maar wanneer je duitsland in wilt zul je wel moeten aan winterbanden, en dan zet je ze er ook onder....

Gieliovd

Forumguru
Voel me lichtelijk aangevallen hier. Jammer.

Als ik Duitsland in wil, is dat een keuze, dan realiseer ik me dat je winterbanden moet hebben. Anders dan het land waarin ik woon die me allerhande verplichtingen oplegt!!

Ik heb dit al gedaan. Ik maakte de keuze in Polen te gaan wonen en kocht dus winterbanden. Geen probleem.

In Nederland, met mijn grote mond, ben ik tegen de groeiende invloed van de regering. APK op motorfietsen, héél gauw wegwezen. Het hele gebeuren omtrent de "milieubelasting op voertuigen".. ga zo maar door.

Ik zie zat mensen die te lang op hun winterbandjes blijven rijden!
Hoe gevaarlijk is dit niet!

We moeten niet vergeten, dat alleen bij sneeuwcondities de winterband beter is!
Voor overige weersomstandigheden verslaat de zomerband iedere winterband met vlag en wimpel.

Rosinfield

† In Memoriam
Oei, pas maar op met je grote mond. Nee, Wanderer, nergens voor nodig om meteen zo'n toon aan te slaan. En overigens heeft je opmerking geen enkele toegevoegde waarde, want dat het in Duitsland verplicht is was bekend.

Ja Wanderer; en het is niet waar ook wat je zegt.
De verplichting geldt alleen bij sneeuw- en ijzel-condities!
Dus als ik naar Duitsland ga met mooi of gewoon regenachtig weer in de winter, dan kan dit gewoon op mijn zomerbandjes!!

Rosinfield

† In Memoriam
Ha, ha. Je hebt slechts de formulering wat verzacht, maar de inhoud is identiek. Het is dus slechts een kosmetische verandering. Het ging er slechts om je er op te wijzen dat je met een dergelijke toon gemakkelijk uitnodigt tot vervelende en onzinnige kibbelarijen.

Bron: PZC;

BERLIJN (ANP) - Vanaf zaterdag is het in Duitsland verplicht om winterbanden of banden voor elk weertype te gebruiken bij sneeuw en ijzel. Alle bestuurders moeten een bewijs kunnen laten zien dat hun banden geschikt zijn voor het winterse weer. Door het vroege begin van het winterweer, zijn winterbanden op veel plaatsen al uitverkocht.

GJS

Senior Member
Alle bestuurders moeten een bewijs kunnen laten zien dat hun banden geschikt zijn voor het winterse weer.

Wat bedoelen ze daar nu weer mee, mag oom agent mag zich soms niet vermoeien door even te bukken en je banden te bekijken?
Dat er banden onder zitten met het juiste winterband (sneeuwvlok) teken of allweatherband teken lijkt mij toch wel bewijs genoeg.

darkprojectx

Forumguru
het ging hier toch over belgie?

ik vind het ook een goede zaak om de keuze voor winterbanden vrij te laten aan de mensen. Niet iedereen kan zo'n setje extra rubbertjes betalen, en als je het gaat verplichten dan zullen er veel lowbudget winterbandjes aangeschaft worden, onder het mom van "ik heb toch winterbanden agent?". Die bandjes hebben vaak zo'n slechte eigenschappen dat de mensen beter op hun zomerbanden hadden kunnen blijven rijden.
Bij een verplichting van de winterbanden zou een norm in het leven geroepen moeten worden waaraan de band voldoet (M&S en dat soort dingen). Staat het niet op de band => uit de handel. Daarnaast zal de prijs voor de "gestandaardiseerde" winterbanden omlaag moeten zodat ze ook daadwerkelijk door iedereen gekocht KUNNEN worden.
Carpoolen en openbaar vervoer worden dan ook meer gebruikt omdat waarschijnlijk mensen in de winter dan toch hun auto maar laten staan. De vraag is dan natuurlijk wat de auto's daaronder lijden als ze stilstaan de gehele winter...

dus er zijn nogal wat scenario's denkbaar over het al of niet verplichten van winterbanden..

Men let ook niet meer op de bandcodering (M+S en sneeuwteken)
Allemaal achterhaald!
Het gaat erom, dat je onder sneeuw- en ijzelcondities in Duitsland winterbanden onder je auto hebt. Dan pas, zal met naar coderingen kijken, alhoewel officieel de M+S code niet in Europees verband gedefinieerd is.

GJS

Senior Member
Men let ook niet meer op de bandcodering (M+S en sneeuwteken)
Allemaal achterhaald!

M+S ben ik met je eens dat dat weinig voorstelt, kan ook op zomerbanden staan, maar dat sneeuwvloksymbool wordt toch wel erkend omdat de band dan daadwerkelijk beter in sneeuw moet presteren en je het niet zomaar op elke band mag zetten.

@GJS
Is zo wat je zegt over het sneeuwvloksymbool. Daar kijkt de politie wel naar.
Het beste is altijd de rekening van je winterbandensetje mee te nemen of een kopie in je auto te houden.
Zoals Rosinfield al opmerkte, zij zijn gek of officiële papieren!!

Constant

Erelid
Het gaat erom, dat je onder sneeuw- en ijzelcondities in Duitsland winterbanden onder je auto hebt
Inderdaad! En dan zijn de Duitsers nog soepel, want de winterbanden hoeven in Duitsland minimaal 1,6 mm profiel te hebben terwijl minimaal 4 mm gebruikelijk is om winterband te mogen heten. En 4seizoenenbanden mogen ook van de Duitsers.

Voor landen zoals Nederland en België zou ik op z'n minst een verbod verwachten om met sportzomerbanden (breed en glad!) te rijden in de winter. In de Belgische Ardennen zou ik wel een winterbandplicht verwachten gezien het heuvelachtige landschap.

Wijnand850

Forumguru
Voor landen zoals Nederland en België zou ik op z'n minst een verbod verwachten om met sportzomerbanden (breed en glad!) te rijden in de winter.
Ik ben benieuwd hoe je dat voor je ziet. Voorbeeld: Een 225 band is breed en laag voor de Octavia, maar stelt onder een Touareg niets voor. Je zult dus per autotype eisen moeten gaan stellen. Lijkt me niet uitvoerbaar en al helemaal niet handhaafbaar.

Groet,
Wijnand.

Constant

Erelid
In ieder geval de vlakke sportbanden verbieden met een spaarzame groef, ze doen het perfect op droog wegdek maar dat hebben we niet zoveel in de winter. Het zijn gewoon hele zomerse zomerbanden.

Wat betreft uitvoerbaarheid, men wilt niet weten aan hoeveel ingewikkelde punten een auto moet voldoen om de weg op te mogen. Wat betreft handhaafbaarheid, het is niet nodig om elke auto te controleren, dat gebeurt ook niet (danwel zelden) met vele andere technische wettelijke vereisten.

Bovenaan Onderaan