Geen waxoyl, geen carwash, geen tijd...

Frank

Forumguru
Hallo,

Carwash is nono, zoveel heb ik hier al geleerd. Een waxoyl behandeling is zijn geld niet direct waard las ik. Maar ik heb geen tijd om mijn auto elke maand (of zelfs elke 6 weken) een halve dag te wassen. Oh, en ik ben kampioen handigheid! Maar alleen maar als er niemand anders meedoet aan de wedstrijd.

Wat raden jullie aan? Wat moet ik kopen waarmee ik het snelst en vlotst mijn auto kan mooi houden (rood metaalkleur, leer binnenin, LM velgen), zonder veel moeite, handigheid of tijd. (Ik ga nu 6 keer per jaar naar de carwash, zo iemand ben ik). Ik neem aan dat de hogedruk-self-wash dingen ook niet goed zijn? Ik wil gerust wat meer moeite doen voor de nieuwe auto, en misschien zelfs 2 keer per jaar een wat grondiger beurt geven, maar ik word geen expert/detailer/...

Dus wat koop ik, waar koop ik het, wat mag het kosten en hoe gebruik ik het?
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Als je auto eenmaal goed is behandeld, kun je 'm met anderhalf uur wassen met het handje, dus geen halve dag nodig.

Die hogedruk-self-wash dingen worden meestal wasboxen genoemd, en die zijn wel goed als je ze met verstand/mate gebruikt. Pak er geen wasborstels of iets dergelijks de kans is groot dat een ander daar net de bagger mee uit zijn wielkasten heeft staan schrobben (dus vol met zand -> krassen als je die op de lak gebruikt). De shampoo in zo'n wasbox is vaak te agressief voor wax/sealant lagen. Beter een emmer warm water(met deksel) meenemen (of soms kun je zelf tappen) shampoo erbij en met het handje soppen (en een 2e emmer water om je washmitt/microvezel spons schoon te spoelen, voor je 'm in de 'sop-emmer' doopt, google even op 2-emmer methode). Afspuiten in de wasbox, en naspoelen met lage druk, drogen met droogdoek, klaar. Misschien niet helemaal volgens jouw eisen, maar dan is er een andere optie daar moet je dit voor hebben. Dat werkt perfect, je haalt voldoende uit de verpakking, even geduld en je hebt een schone auto.:jaja:
 

Frank

Forumguru
Ah hmm, eigen shampoo in de wasbox. Daar had ik nog niet aan gedacht. Bedankt voor de tip @Cordoba, dat is een optie.

Bon, shampoo, droogdoeken: welke? En afzonderlijke velgenreiniger of gewoon dezelfde shampoo?
 

Cordoba

Forumguru
Er zijn meerdere goede droogdoeken. Voor optimale werking minstens 1 keer wassen (zonder wasverzachter) en pas na zo'n 3 keer wassen bereiken ze de optimale water opname.

Goede droogdoeken zijn:
- CSF Delirium Orange Drying Towel
- Monello Senza Aqua Drying
- Meguiar's Water Magnet Microfiber Drying Towel (hoewel hier volgens mij ook een mindere serie tussen heeft gezeten)

Verder zou ik minimaal 1, maar liever 2 washmitt's adviseren: één goede voor het bovenste deel van de auto, en een goedkope voor de onderkant van de auto (dorpels, velgen enz). Als je velgen eenmaal goed schoon zijn (dan even in de wax zetten) kun je ze zo makkelijk schoon houden. Als je veel last hebt van vuil/remstof op je velgen incidenteel reinigen met een goede velgenreiniger, en desnoods een keer met Iron-X of Monello non-ferro behandelen, dan krijg je ook oude ijzerdeeltjes (van de remmen) los.

Wat er mag en kan is per wasbox verschillend, en kan soms bij dezelfde wasbox nog verschillen afhankelijk van de drukte. Als je na een regen/sneeuw/ijsperiode op een drukke zaterdag uitgebreid gaat staan wassen in een wasbox, en maar geld aan de machine verspilt, kun je commentaar van de wasboxbeheerder verwachten. Doe je precies hetzelfde op een rustige maandagmorgen, dan is de kans op commentaar al heel klein.

Shampoo: zelf gebruik ik meestal Poorboy's World Super Slick & Suds, af en toe Dodo Juice Born to be Mild, en heb ook nog een fles Geyon Q2M Bathe (nog niet gebruikt, kado gekregen bij een actie) zijn goede shampoo's, maar ook Monello Lavare lees ik goede verhalen van, en ook Sonax is een zeer behoorlijk merk.

Overigens als je 2-3 keer per jaar je auto niet alleen wast, maar ook 'kleit' en van een laagje wax of sealant (synthetische wax) voorziet, zul je merken dat het wassen veel makkelijker gaat.
 

Frank

Forumguru
Bedankt voor de heel nuttige info. Nog een laatste: moet de "eerste keer" (nieuwe auto) iets speciaal doen? Of moet dat pas net voor de winter?
 

CDK

Forumguru
Besteed je auto 2 x per jaar een dag uit aan een detailer en was hem zelf met een goede shampoo van bijvoorbeeld Meguiars Wash & Wax verkrijgbaar bij Halfords, of bestel een andere mooie shampoo voor iets minder bij bijvoorbeeld www.driven2shine.eu / www.wax-on.nl / www.carclean.nl en was je bolide volgens de regels der kunst en je rijdt er jarenlang netjes bij ;)
 

Cordoba

Forumguru
Of je iets speciaals moet doen, is sterk afhankelijk van de poetser die voor de afleverende garage werkt: soms hoef je niets te doen, soms mag je auto al direct naar de spuiter voor schade herstel.

Ik zou zeggen: vraag na waar de auto mee behandeld is, als ie in de wax of sealant is gezet, gebruik de eerste weken een shampoo met toegevoegde wax. Dat geeft extra glans, en verlengt de levensduur van de beschermingslaag (wax of sealant). Voor het uitbesteden van het detailwerk aan een detailer mag je rekenen op een prijskaartje van 150-250 euro per keer. (daar is een detailer toch al snel een uur of 10 mee zoet, en moet ook geld uitgeven aan zijn apparatuur en gebruikte middelen).

Voor de winter heeft een goede detailbeurt zin, omdat je dan soms een lange periode krijgt met lage temperaturen (buiten detailen onmogelijk) en veel zout en ander minder gunstige omstandigheden voor je auto. Overigens ook voor de zomer is het prettig: vogelshit, insekten en allerlei andere troep verwijder je makkelijker. Overigens vogelpoep altijd zo snel mogelijk verwijderen: vogelpoep kan soms extreem agressief zijn voor je lak, zeker bij hoge temperaturen. Vogelpoep kan een hele plek met miniscule barstjes in de lak (craquelee effect) veroorzaken, waarbij de barstjes soms doorlopen tot op het kale metaal. Dat kun je dus alleen nog onzichtbaar krijgen door over te spuiten!! Bij donkere kleuren over het algemeen meer problemen (worden ook warmer in de zon), rood is wat dat betreft een beetje een tussenkleur: voor alle middelen waar er onderscheid wordt gemaakt tussen lichte en donkere kleuren valt het onder de donkere kleuren, maar toch minder last dan zwart of bijvoorbeeld het donkergroen van mijn auto.
 

H@RM

Senior Member
Meguiar's is leuk spul. Alleen aande prijs voor wat het doet. (lang leven het fenomeen dat markering budget heet)

Als belg zou ik, u/jou adviseren eens te kijken bij http://www.wax-it.be/webshop.html

Daar hebben ze Microfiber Madness washmits, sponzen en droogdoeken. Mooie spullen
En ze hebben daar Gyeon Wetcoat. En dat lijkt mij nou het ideale product voor de geschetste situatie.

Zeer simpel in gebuik:
Autowassen
Alleen voordat er gedroogd dient te worden even de Wetcoat vernevelen
Auto opnieuw afspoelen
Laatste beetjes drogen

En klaar is de auto

 

Frank

Forumguru
Garage bood waxoyl behandeling als optie aan, niet genomen. Ik ga er dus vanuit dat ie niet in de wax staat (tenzij ze dat in de fabriek doen?)
 

H@RM

Senior Member
De auto zal hoe dan ook "gepoetst" worden voor aflevering. Dus er zal ongetwijfeld wel iets van een waxje op zitten.
 

turboturbo

Forumguru
Zouden ze 'm niet gewoon door een wasstraat met waxoil programma halen?

Ik heb eens de tip gelezen om een splinternieuwe auto eerst met Iron-X te behandelen (dat roze goedje dat naar rotte eieren stinkt?) om alle vliegroest en vuil van het (trein)transport op te sporen en te behandelen.....
 

Renzo4000

Forumguru
Ik zou, hoe gek het ook klinkt, de dealer vragen de auto niet te laten wassen/behandelen. Helaas doen ze vaak meer kwaad dan goed. In de showroom lijkt het er dan goed uit te zien maar bij daglicht en in de zon is het vaak om te janken. Krassen, swirls, hologrammen ... bah!

Dealers moeten x aantal auto's per week afleveren en hebben geen capaciteit (en geld) over voor een goede wasbeurt en waxbehandeling. In veel gevallen zal de auto inderdaad naar een wasstraat gestuurd worden door een stagaire en misschien een soort van wax erop smeren en half uitbuffen. Waxoyl ook gewoon lekker laten staan, dit is echt overrated!

Mijn tip, verdiep je in de wereld van detailen en koop daar een mooie startersset (denk aan carclean.nl, wax-it,be, waxworld.nl etc). Plan gewoon een weekend in om je auto goed aan te pakken en na het wassen de boel goed in de wax of sealant te zetten. Daarna kan je met enige regelmatig vrij eenvoudig je auto schoon houden.

Je hebt ook mensen die dit graag voor je doen, reken op minimaal 1 dag en rond de €400,- aan kosten.
 

rudolfi

Forumguru
Mijn mening is detailen overlaten aan de professional, kost een beetje maar die mensen hebben de juiste spullen en de juiste kennis en zelf de auto met de hand wassen. Komt bij dat ik zelf het geduld niet heb voor het detailen van mn auto.
 

Renzo4000

Forumguru
Dat kan ik me voorstellen, ik zie het autowassen of detailen ook niet als een straf. Sterker nog, ik vind het erg ontspannend! Ik vind het een prettige manier van je hoofd leeg maken en tijd voor jezelf creeren. Ik kan me voorstellen dat mensen mij voor gek verklaren (dat hoor ik dan ook regelmatig). Mijn vriendin heeft dit inmiddels "geaccepteerd" en laat me lekker mijn gang gaan. Het resultaat is een strakke auto voor de deur en een ontspannen vriend op de bank ;)

Mijn huidige auto heb ik recent nog grondig gewassen, gekleid en netjes in de wax gezet:

zacgcjG.jpg

S9qK7KL.jpg

iRpwC7B.jpg

3rEpmmv.jpg

RLf3BNf.jpg


Imiddels ruim 3,5 jaar "oud" met 130.000 km op de teller. Hij gaat vervangen worden door degene in mijn handtekening. Ik denk dat de volgende eigenaar een hele knappe auto gaat krijgen. Ik zie ze wel eens slechter terug komen uit de lease :-P
 

Gerke

Forumguru
Mijn mening is detailen overlaten aan de professional, kost een beetje maar die mensen hebben de juiste spullen en de juiste kennis en zelf de auto met de hand wassen. Komt bij dat ik zelf het geduld niet heb voor het detailen van mn auto.
Niet aan de prof, de meesten hebben ook maar beperkte tijd en je betaald te veel.
Zoek eens op het carcleanforum. Daar staan de jongens die dat lekker thuis doen, gaan voor de eer, pronken met de foto's, die het ook nog eens leuk vinden dat je er bij blijft (en helpt).

Kost je ronde 100-200 euro en een dag, en je hebt een fantastisch resultaat ;)
 

rudolfi

Forumguru
Dat is ook een hele goede optie natuurlijk. De prof die mijn auto doet heeft een eigen spuiterij en die doet mijn auto dan even op een dag dat hij geen klussen heeft en tot nu toe heb ik geen klachten.
 

Joske

Forumguru
@Renzo4000

heel mooi hoor! :dankje:



en dat voor een leaserijder.. :laugh:

zo zie je maar (recent hier nog discussie op het forum geweest) dat je niet alle lease-rijders over dezelfde kam mag scheren betreft het zorg dragen voor hun auto! :thumbsup: :thumbsup::thumbsup:
 

Renzo4000

Forumguru
Dat kan je wel zeggen @Joske! Ik behandel "mijn" leaseauto zoals ik ook mijn prive auto's behandel. Uiteindelijk betaal je als leaserijder toch echt voor je auto, dus waarom zou je daar niet zuinig mee om kunnen gaan. Ik zie het ook regelmatig om mij heen dat er gehandeld wordt met de instelling "het is maar een leaseauto"... tja zo zit ik niet in elkaar en rijd graag in een propere auto rond (zowel van binnen als buiten).
 
Bovenaan Onderaan