Geen radio signaal

Wim765

Nieuw lid
Beste mensen,

Ik ben een nieuweling op dit forum en heb sinds een maand een Skoda Fabia 1.4 16v combi uit 2006.
Ik ben tot nu toe erg tevreden alleen krijg ik geen fatsoenlijk FM signaal. Nieuwe radio geen resultaat. Signaalversterker, geen resultaat. Waar kan dit probleem zitten. Antenne? Zit hier in print plaat in de voet?
Hoe krijg ik deze los en waar krijg ik een goede vervangende antenne?
Alvast bedankt voor jullie hulp.

Ronnie

Forumguru
Phantoomvoeding zet alleen 12v op de antennekabel om de versterker in de antennevoet te voeden.
Een kabel versterker heeft dus helemaal geen zin, deze versterkt alleen de al aanwezige storing.

Wim765

Nieuw lid
Natuurlijk heb ik deze ook op de 12 volt aangesloten maar een antenne van deze auto heeft toch geen versterker in de antennevoet??

Cordoba

Forumguru
Algemene tip bij slecht radio signaal: of probeer het ergens met een oude radio (veel mensen hebben nog wel ergens een oude autoradio liggen) of kijk eens wat er gebeurt als je gewoon een paar meter draad achter in de antenne-aansluiting stopt. Dat geeft vaak al voldoende beeld om te bepalen of het antennesignaal niet goed is, of dat het in de radio zit (voorkomt onnodige aanschaf van andere radio).

Wim765

Nieuw lid
Er heeft toch ook niemand gesproken over 2 antennes?! Er is alleen gesproken over wel of geen versterker in de voet van de antenne.

Canon-Eye

Forumguru
Er heeft toch ook niemand gesproken over 2 antennes?
Dat niet, maar er zijn modellen die wel een dak- en een voorruitantenne hebben. En als de voorruit per ongeluk wordt vervangen door eentjezonder antenne dan heb je dat niet altijd meteen in de gaten. In mijn geval ontdekte ik pas dat er iets mis was toen op langere ritten buiten het eigen woongebied de RDS-radio niet meer wilde overspringen naar een sterkere zender.

Zodoende wordt er bij antenneproblemen bijna altijd wel even een oomerking gemaakt over een eventuele tweede antnne.

Bakkertje

Forumguru
Het is niet alleen de vraag of er 1 of 2 antennes in de auto aanwezig zijn. Het ging @EdK vooral om de fakra aansluiting. De adapter die @Wim765 gevonden heeft is een standaard ISO aansluiting, geen fakra..

Wim765

Nieuw lid
Oké mannen. Ik heb in de auto glassplinters zien liggen m.a.w. waarschijnlijk is de voorruit vervangen maar....:
Waarom zou deze eenvoudige auto met een dakspriet 2 antennes nodig hebben? Er is geen sprake van telefoon of navigatie, slechts een eenvoudig FM signaal. En wat is een fakra aansluiting?

Canon-Eye

Forumguru
Wat voor radio zit er eigenlijk in? Een Swing met rds, of iets anders?
Totdat mijn voorruit (in eerste instantie foutief) werd vervangen wist ik ook niet dat er naast de dakantenne ook nog een haardun streepje antenne in de voorruit was verwerkt. Maar of dat bij de Fabia 1 ook al voorkwam, weet ik niet. Het loont in elk geval de moeite om te checken, al is het maar om dit als oorzaak uit te sluiten.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan