Geen nieuwe Skoda rijder...

BarryXX

Actief lid
In januari 2011 ben ik mijn (toen )nieuwe Octavia Combi GBL via de lease gaan rijden. Nu blijkt dat zaken toch anders lopen dan je vooraf verwacht en ga ik van werkgever veranderen. Een leaeauto hoort niet meer tot de mogelijkheden en de Octavia gaat terug naar de leasemaatschappij. Overname is ook ver buiten budget. :(

Ik ben dus weer op zoek naar een auto. Gezien de huidige prijzen ligt een zuinigere TDI toch voor de hand dan een grotere benzine auto die 1:12 rijdt. Ik ben aan het kijken voor een Golf 5 TDI, maar bedacht me dat ik ook kan gaan kijken voor een oudere Octavia (2005/2006) TDI.

Iemand die mij wat kan vertellen over de zwakkere punten van deze auto's? In de prijsklasse waarin ik zoek zijn het vaak toch wel wat hogere kilometerstanden (plm. 200.000).
 

BarryXX

Actief lid
20js751.jpg

En dit is hem geworden... Stond hier te koop op het forum. :xyxthumbs:

228.000 km maar de afgelopen 50.000 zijn koppeling, vliegwiel en distributieset in ieder geval gedaan.
 

VEEJAY

Forumguru
Mooi hoor, maar de distributie zou bij 120.000 gedaan moeten zijn en dan weer bij 240.000. Maar eerder dan dat is altijd goed natuurlijk. Belangrijk is hem goed te laten onderhouden bij specialisten zoals bij jouw in de buurt VAGTECHNIEK in Neunen.
 

BarryXX

Actief lid
Zover mij bekend is het OF aantal kilometers, OF aantal jaar. Maar net wat er eerst komt?

Maar in de buurt? Nuenen?? Dat is 70km van mijn huis terwijl de Skoda dealer naar mijn werk zit?? :shocked:
 

VEEJAY

Forumguru
Als jij het vertrouwen hebt in de dealer dat staat het je vrij daar naartoe te gaan natuurlijk :)

Hoe zeker ben je dat de distriebutie en waterpomp al vervangen is? Mijn zwager was dat ook verteld bij aankoop van zijn A3 dat het bij 120.000 vervangen was, bij 150.000 hebben ze het alsnog snel even gedaan...

Wat je bijvoorbeeld kunt doen is voordat je garantie afloopt een check te laten doen bij een vagspecialist. Deze kennen de zwakke punten van jouw type auto (en die zijn er helaas bij jou type) en dan zou je dit nog onder bovag garantie kunnen laten oplossen. Tis maar een tip. Eventueel tunen kan ook nog wel, maar de turbo zal op dit moment de zwakste plek zijn bij je auto als die nog nooit vervangen is geweest.
 

BarryXX

Actief lid
Iedere dealer heeft mijn vertrouwen totdat deze geschonden wordt. Ik ga er nog steeds vanuit dat ook een dealer een merkspecialist is en de mobiliteitsgarantie is natuurlijk ook mooi mee genomen.

Maar BOVAG garantie? :laugh: Auto is particulier gekocht.

Turbo had ik inderdaad wel verwacht. Maar volgens mij is het ook maar net hoe er mee om gegaan is/wordt. Ik vond het wel belangrijk dat koppeling/vliegwiel al vervangen zijn. Wat zijn nog meer zwakke punten dan? Airco?
 

VEEJAY

Forumguru
Ik kan me moeilijk een voorstelling maken dat een particulier eerder dan nodig een kostbare distributiewissel doet (nogmaals moet bij jouw auto pas bij 240.000 gebeuren). Een leasemaatschappij doet zoeits al helemaal niet. Gezien de schade die het kan aanrichten zou ik het nog ff laten nakijken of het allemaal wel nieuw is.

Gezien je km stand denk ik dat de meeste mogelijke problemen al opgelost zijn, maar hier een copy paste van een overzicht:

de turbo gaat nog wel eens kapot;
bij de eerste productiejaren van de 2.0 TDI komt het regelmatig voor dat de auto ergens tussen de 2000 en 2400 rpm (meestal bij deellast) nogal schokt. De ene auto doet dat duidelijker dan de andere. Je kunt vervangen wat je wilt, misschien helpt het een beetje of een tijdje: het schokken komt terug. Elke dealer kent het probleem en er schijnt niks aan te doen te zijn. Bij veel auto's waarbij de tuner de EGR buiten spel heeft gezet EN met een plaatje heeft dichtgemaakt, is de schokken geheel verdwenen. De EGR veroorzaakt vaak problemen, dus afdoppen is aan te raden.
loslopende pompverstuivers komen sporadisch voor (is zeker geen broodje aap). De verstuivers gaan klapperen in de boring in de cilinderkop en worden dan ovaal, dus wordt dat een nieuwe cilinderkop.
niet mooi stationair lopen, schudden. link
haarscheurtjes in de cilinderkop. Niet in elke BKD, maar de kans erop is groot als het blok gebouwd werd tussen juni 2003 en december 2003. Bij cilinderkoppen gebouwd na juli 2004 (bouwjaar, geen modeljaar!) is het probleem opgelost. Verschijnselen: verlies koelvloeistof, witte rook bij start, moeizame start na minimaal 8 uur sitlstaan. Oplossing: nieuwe cilinderkop (er is een coulance regeling, vraag er naar bij de dealer). link link links in google verschijnselen
slecht starten bij warme motor. Is alleen op te lossen door de ECU softwarematig aan te passen (een erg goede chiptuner kan dat).

Als je rekening hebt gehouden met hetgeen hier boven staat, dan is de BKD een prima blok.
 

BarryXX

Actief lid
Bedankt voor het lijstje. Ik maak me vooralsnog geen zorgen.

De EGR is namelijk al afgedopt door de vorige eigenaar (ook een forumlid overigens). Ik ga er ook vanuit dat ik geen blok uit 2003 heb. Auto start en loopt perfect.

Maar volgens mij moet een d-riem toch vervangen worden na een x aantal km OF een x aantal jaren? Dit zou dus betekenen dat als er een periode wat minder gereden wordt de km termijn van 120.000 niet gehaald wordt, maar dat toch tot vervanging over gegaan moet worden? Iemand die 5.000km per jaar rijdt, kan geen 20 jaar met 1 riem rond bljiven rijden als gevolg van uitdroging? Of mis ik nu iets? Wat dit ook iets van "vroeger" voordat ik leaserijder was. :)
 

VEEJAY

Forumguru
Scheelt al als de auto van een forumlid is geweest..

Advies is 5 jaar, voor jouw auto is logisch dat na ca 4 jaar in 2009 (120DKM) er een wissel is geweest. Dan is de volgende weer in 2014 of 240.000km. Tenzij de auto in de eerste 2 jaar 60.000 per jaar heeft gereden dan zou het wel kloppen maar ik kan je onderhoudsboekje niet zien. Ik zal erover ophouden.
 

BarryXX

Actief lid
Ik wel... ;)

De eerste vervanging is geweest in 2007 bij 116.000km. De tweede vervanging in 2012 bij 220.000km.
 

x-ray

Lid
Nette octavia,

Ik meen dat de distributieriem is vervangen ivm een geluid in lage toeren, moet een toppic over zijn in het octavia gedeelte.
Waarom zou een particulier een distributieriem niet eerder laten vervangen dan noodzakelijk, ken zat mensen die dit wel doen of hebben gedaan. een ex lease auto is ook lang niet zo heilig en al helemaal niet waneer deze einde contract is.
 

Cordoba

Forumguru
Ik weet niet wie de vorige eigenaar van de Octa is, maar zo te zien is de 2e distributiewissel op basis van leeftijd gedaan. Overigens geen idee wie je dealer is, maar ik zou zeker niet bij voorbaat uitgaan van het feit dat een dealer verstand van zaken heeft. (helaas)
Ik rij liever voor onderhoud naar Nuenen voor Vagtechniek, dan dat ik naar m'n lokale Skodadealer Versluis ga. Zelfs als ik de brandstof en mijn reistijd meereken is de Skodadealer duurder, en dan dan heb ik het niet eens over de uitermate belabberde service en totaal gebrek aan kennis van zaken bij de dealer. Simpele zaken zoals een auto uitlezen op foutcodes krijgt de dealer niet voor elkaar, als je onderdelen besteld moet je zeker op een week of 6 levertijd rekenen: altijd ontbreken er essentiele onderdelen omdat men maar de helft van het gevraagde heeft besteld, en weer ik weet niet hoe lang nodig heeft om dit te corrigeren. Bestel je een nieuwe parafan, hebben ze pluggen om 'm vast te zetten, moet je weer opnieuw er naartoe. Bestel je originele stekkers om mistlampen aan te sluiten, bestellen ze alleen het buitenwerk, maar vergeten ze het binnenwerk van de stekker, waardoor je dus letterlijk alleen een lege dop hebt. Er zijn inderdaad goede Skodadealers, maar mijn indruk is dat dit aantal steeds kleiner wordt, terwijl ik steeds meer verhalen hoor van Skodadealers waar ze óf buitengewoon slechte service verlenen óf geen verstand van zaken hebben, en soms is beiden het geval. Overigens vind je hier op het forum ook een aantal dealers die er in positieve zin uitspringen als je de reacties leest, voorbeelden daarvan zijn Veprada en Ab Mulder.
 
Bovenaan Onderaan