Columbus Geen internet op telefoon bij bluetooth connectie

Pazo

Lid
Goedendag allen,

Excuses als het al ergens is genoemd, maar ik kon het antwoord niet vinden op het forum (of ik zoek niet goed :pardon:)

Ik heb een O2 Combi facelift uit 2010 met een Columbus systeem. Als ik verbinding maak met mijn telefoon (Samsung Galaxy S3 Mini) via bluetooth heb ik geen internetverbinding (via 3G) meer. Is dit een beveiliging en is dat ergens uit te zetten? Ligt het aan de auto of aan de telefoon? Want ik kan namelijk geen Flitsmeister o.i.d. draaien omdat er dus geen internetverbinding is, en dat vindt ik toch wel jammer.

Hoor graag.

Bakkertje

Forumguru
Dan heb je waarschijnlijk een bluetooth module die via Rsap verbindt. Die neemt dan de SIM functies van je telefoon over.
Er zijn modules waarbij je via de bluetooth gebruikers instellingen in je MFA kunt willen van Rsap naar het HFP (handsfree protocol).

In het aller uiterste geval zul je de module moeten vervangen door 1 met de HFP ondersteuning.

Zie ook: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Telephone_Retrofitting

jonbongoofy

Forumguru
Ik herken het probleem niet, had gewoon internetverbinding bij bleutooth connectie met colombus. Klinkt als instelling in je telefoon.

Bakkertje

Forumguru
@jonbongoofy Je maakt geen verbinding met de Columbus maar met een losse module onder de bijrijdersstoel.
Daar zijn verschillende uitvoeringen van, waarbij er ook (zeker rond de jaren 2010) uitvoeringen bijzitten die alleen RSAP ondersteunen. Heeft weinig met je telefoon te maken, sterker nog als je een ander toestel had gehad met zo'n fruitlogo (of Windows logo) had ie het helemaal niet gedaan ..

Bakkertje

Forumguru
@jonbongoofy yup dat is inderdaad hetzelfde probleem ;)

De oplossing is om eerst te kijken of de module het andere protocol ondersteund, dat kun je aanpassen via de instellingen als ik me goed herinner. Ik had in mijn S2 een module die het allebei kan.

Het voordeel van Rsap is daarentegen wel weer dat de GSM antenne van de auto gebruikt wordt.

Pazo

Lid
Alvast bedankt voor de reacties. er zit dus een module onder de bijrijdersstoel begrijp ik.
Maar waar kan je de instellingen aanpassen? Is dat wel in de Columbus?

Pazo

Lid
Ik denk dat ik iets gevonden heb in mijn telefoon bij de instellingen:
Bluetooth-tethering: Internetverbinding van dit apparaat wordt niet gedeeld. (en dan een checkbox erachter).
Vanavond maar eens even proberen of dat misschien de oplossing is :-)

Bakkertje

Forumguru
Bluetooth tethering is als je je telefoon met bluetooth verbindt aan bijvoorbeeld een laptop, dan kun je de internetverbinding van je telefoon gebruiken op de laptop.

Pazo

Lid
Ow oke, dat is het dus ook niet, haha.
En er is geen boek dat mijn dashboard kastje opvult, die heb ik niet. Digitaal wel :-)
Ik zal eens kijken, alvast bedankt.

andrehj

Forumguru
@Pazo: het makkelijkst is het om je module uit te wisselen tegen eentje die rsap mét wifi ondersteunt. Daarmee combineer je het beste van twee werelden. Je hebt dan namelijk de fantastische ontvangst van bellen met een groot bereik en een ideaal geplaatste antenne, en ook gelijk een Wifi accesspoint in je auto. Via dat accesspoint krijgt je telefoon dan weer zijn internet terug, en zijn ook gelijk de kids op de achterbank blij.
Types die je wilt: 3C8 035 730 D of 3C8 035 730 E (en misschien dat er ondertussen al een F versie is).

Bakkertje

Forumguru
Yup, daar komt het wel op neer inderdaad, voor de zekerheid zou je nog even bij iemand een VCDS log kunnen maken dan weet je exact welk toe erin zit. De modellen die @andrehj noemt bieden een wifi-hotspot in de auto via RSAP daar zou je voor op pad kunnen gaan.
Een module met HFP is ook prima als je niet perse een wifi hotspot wilt in de auto. Dan kun je even kijken voor een passende uitvoering op de link die eerder heb gepost.

Octaaf

Forumguru
@andrehj
Ik heb hetzelfde probleem in de SSC2. Heb de 3C8 035 730 C.

Is het alleen op te lossen met een nieuwere versie, of kan je ook een andere module aanschaffen? Voor Samsung S6 is het een probleem, mijn Huawei P9 heeft geen enkel probleem.

Geef liever dit geld aan wat anders uit :)

Rallye

Forumguru
Een nieuwere versie van wat? Naar ik heb begrepen wissel je gewoon de modules uit. Dus oude eruit, nieuwe erin.

Octaaf

Forumguru
Dan moet je toch eerst een nieuwere module aanschaffen? Met een andere letter. (of had ik dat verkeerd gelezen?)

Zag prijzen van 400-500 euro. Een andere telefoon kopen is dan goedkoper :)

andrehj

Forumguru
Ik heb hetzelfde probleem in de SSC2. Heb de 3C8 035 730 C.
De 3C8 035 730 C ondersteunt zowel rsap als HFP, dus dat is je probleem niet.
Is het alleen op te lossen met een nieuwere versie, of kan je ook een andere module aanschaffen?
Deze zin moet je me nog eens uitleggen...:sterretjes:
Overigens kost een nieuwe module (ik heb ooit de 3C8 035 730 C gekocht vanwege de wifi) veel minder dan 500 euro. Met een beetje goed zoeken kom je rond de 150 euro uit.

Rallye

Forumguru
Tja. Dat was dus ook mijn probleem.

Een "nieuwere versie" (van de module) of een "andere module" is toch hetzelfde?

Octaaf

Forumguru
De 3C8 035 730 C ondersteunt zowel rsap als HFP, dus dat is je probleem niet

OK. Dan moet ik nog verder zoeken in de instellingen. Suggesties?

(en gelukkig heb ik dus geen andere module nodig, dan hoef ik die zin ook niet verder uit te leggen ) :maakmegek::deuk::tegek:

Bovenaan Onderaan