Amundsen Geen initialisatie NAV tenzij na opnieuw insteken SD-kaartje

DannyG

Forumguru
Hoi allemaal,

Gisteren voor de tweede maal voorgehad: ik start de wagen en rij weg. De NAV blijft hangen op de initialistatietekst. Ook na een kwartier rijden, blijft ie hangen. Het wordt verholpen wanneer ik de SD kaart even uitwerp en terug in steek.

Het lijkt alsof er iets mis is met het kaartje waardoor hij niet verder kan. Dit is twee maal in één maand voor gevallen. De andere keren start ie wel gewoon op.

Iemand bekend met dit fenomeen?

(ter info: het is een Amundsen MIB in een OIII MY 2016 met uiteraard de originele Skoda SD kaart).
 
Hoi DannyG,
Ik herken dit euvel, omdat ik dit zeer incidenteel ook aan de hand heb met amundsen MIB (november 2015).

Ik kan er alleen geen patroon in ontdekken. Ik heb er vanaf het begin last van. Zowel met de af dealer geplaatste kaarten als met de geupdate kaarten constateer ik dit.

Gezien het incidentele karakter van het probleem en het ontbreken van een patroon zie ik er weinig heil in om dit aan de dealer voor te leggen.

Het bevestigt mijn mening dat een doorsnee tomtom betrouwbaarder is dan dit toch wel dure apparaat.

Heb helaas geen oplossing voor je.
 

DannyG

Forumguru
@Soudie : Bedankt voor je reactie :thumbsup:. Ik begon al stilaan te denken dat ik de enige was. Nu ... ik heb er niets voor moeten betalen, dus zit ik er ook niet echt mee. Maar langs de andere kant is het wel zo dat het een technologie die aangeboden wordt, is en dan moet die ook wel correct werken (zeker als je er wél voor in de geldbuidel hebt moeten tasten).

Het is zoals je zegt: er zit geen regelmaat, noch logica in. Op iets meer dan drie maanden tijd heb ik het twee maal voor gehad. Tot nu toe was het met een opnieuw insteken van het kaartje opgelost. Laat ons hopen dat dat zo blijft .

Groetjes,

D
 

DannyG

Forumguru
Veel mensen blijken dit probleem niet te ondervinden.

Maar toch een mogelijke oorzaak. Ik heb het gisteren echter nog eens opnieuw voor gehad en wat mij opviel, was dat ik onmiddellijk na het omdraaien van het contact (en dus eigenlijk de Amundsen nog druk bezig is met opstarten) de wagen in achteruit zette (ParkPilot).

Toen ik de wagen terug uitschakelde en opnieuw startte en wat langer wachtte alvorens hem in achteruit te zetten, kreeg de navi precies voldoende tijd en deed het wel.

Ik weet niet of dit echt de oorzaak is maar ondervind je het, probeer daar dan eens aandacht aan te schenken. Misschien helpt het ook wel voor jou ;).

Groetjes,

D.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik heb bij mijn MIB2 toestel wel het probleem gehad dat het systeem zomaar uitviel onder het rijden. Dat lijkt bij mij opgelost met het gebruik van een ander SD kaartje in het tweede slot met muziek. Hier zat een merk x kaartj in en nu een sandisk kaartje en daarmee lijkt het probleem probleem opgelost.

Dus mocht je een tweede kaartje geplaatst hebben, probeer eens deze eruit te laten en te kijken wat ie dan doet.
Daarnaast kan het zijn dat er nog een update is voor je toestel (even navragen bij de dealer)?
 

DannyG

Forumguru
Hij doet het héél af en toe niet alleen maar bij het starten van de auto. Tijdens het rijden heb ik nooit geen problemen.

Maar ik hou het in het achterhoofd. Mijn tweede kaartje is nu een SANDisk 32Gb. Zou normaal gezien toch moeten volstaan.

Bedankt voor de tip :thumbsup:
 

Bakkertje

Forumguru
Dat is altijd lastig natuurlijk zo'n af en toe probleem.
Overigens duurt het bij mij af en toe ook vrij lang voordat de navigatie opgestart is. En dat is dan meestal die ene keer dat je het echt nodig hebt...
 

DannyG

Forumguru
Dat is altijd lastig natuurlijk zo'n af en toe probleem.
Overigens duurt het bij mij af en toe ook vrij lang voordat de navigatie opgestart is. En dat is dan meestal die ene keer dat je het echt nodig hebt...

Kijk ... dat is nu inderdaad iets wat regelmatig lijkt voor te komen, dat traag opstarten. Maar daar heb ik dus geen last van; hij start altijd binnen de 10 seconden op. Alleen als ik sneller dan die 10 seconden de wagen in achteruit zet, hangt de nav vast. Niets meer, niets minder. 'k Heb het vandaag op die manier bewust kunnen uit lokken :).
 

leon-cupra

Forumguru
Zelf nog nooit ondervonden met mijn navi en bij mij is het ook steeds starten en onmiddellijk in achteruit.
Het bevestigt mijn mening dat een doorsnee tomtom betrouwbaarder is dan dit toch wel dure apparaat.
100% mee akkoord. TomTom is nog steeds de beste navi. Alleen dat monteren telkens en de kabels. Dat is net redelijk vervelend. Heb nu ook amundsen navi in mijn octavia. Beter dan mijn vorige rns 510, maar eigenlijk veel te duur. Probleem tegenwoordig met nieuwe wagens is de herverkoopwaarde zonder navi. Prijs zakt ineens een stuk of een stuk minder interesse in de wagen.
 
Bovenaan Onderaan