Geen geluid meer

notjes

Actief lid
ik heb langs de rechterkant in mijn wagen geen geluid meer enkel gekraak op de boxen iemand enig idee?
 

Cordoba

Forumguru
Kan ook half losse stekker of draadbreuk zijn (zowel bij het apparaat als bij scheidingsfilter/speakers). Andere optie is dat de isolatie is weggeschuurd op een punt en daar het signaal gewoon aan massa ligt (meestal op een doorvoer, bijvoorbeeld naar de deur)
 

Cordoba

Forumguru
zaken loshalen en meten/controleren, daarbij zelf inschatten waar je beste kansen zitten, en wat je minimale inspanning kost. Als je de speakers makkelijk kunt bereiken eerst dat doen, en dan (met audio uit) kijken of je sluiting naar massa hebt (dus 1 meetpen op het metaal van bijvoorbeeld je deur of dorpel, de ander op de draad naar je speaker, en kijken welke weerstand je meet)
 

ertromp

Forumguru
:pieker: O3 -> 2 jaar garantie Dan ga je zelf toch geen deuren demonteren o.i.d.
Dat wordt gewoon een dealert bezoek en laat maar oplossen dat probleem. Of heb je zelf wijzigingen aangebracht?
 

Troebels

Actief lid
Als ik zo hoor (alles aan een kant) moet het bij de radiounit zelf liggen lijkt mij. Anders valt niet alles in 1x uit.
 

Cordoba

Forumguru
Als je nog garantie hebt gewoon naar de garage gaan. Ik weet dat er een serie auto's is met problemen met een te korte kabelboom in de deur voor de speakers, en daardoor de isolatie die bij openen/sluiten portier steeds een beetje gestript wordt. Ik weet alleen niet meer of dat probleem nu bij de O3 was, en welke productieperiode dat probleem precies zat.

Edit: schiet me opeens te binnen, dat probleem kan wel eens bij de Rapid geweest zijn.
 

notjes

Actief lid
zou volgens de garage een probleem met het regelapparaat kunnen zijn.


binnen 2 weken gaat hij een dag binnen in de garage
 

Hesselvk

Nieuw lid
Allereerst de beste wensen voor eenieder. Alhoewel dit een oud topic is wil ik toch nog reageren omdat dit bij mij ook recent is voorgekomen. Het is alweer een tijd geleden dat ik actief ben geweest op dit forum maar heb een maand geleden mijn O2 1.9 tdi na bijna 6 jaar trouwe dienst ingewisseld voor een O3 tdi greenline businessline. Vrij snel viel me al op dat het geluid aan de volledige rechterkant af en toe uitviel en dat enkele speakers aan die zijde af en toe kraakten. Het betreft trouwens een Columbus systeem. Na wat zoekwerk op internet een update gedaan naar een nieuwere versie. Geen resultaat.

Overigens zie je veel klachten m.b.t. uitvallen geluid van het Columbus systeem evenals Discover Pro (VW-versie gelijk aan Columbus). De oplossing wordt alleen nergens genoemd. Ja, vervangen van het complete systeem. Maar dat is mij wat te prijzig:nono:. Op internet (marktplaats) wordt door diverse aanbieders een reparatie aangeboden. Kosten ongeveer 300-350 euro. Dat klink al beter, maar nog steeds veel geld!

Uiteindelijk nog even op internet gestruind en ben ik op een duitse vw site een post tegengekomen van iemand met dezelfde verschijnselen als de mijne. Probleem is de chip (IC) van de digitale versterker die niet helemaal goed is gesoldeerd op de printplaat. Een of meerdere 'voetjes' maken geen goed contact meer waardoor de problemen ontstaan. Als ik de zijkant van mijn module (in het dashboardkastje) indrukte deed het geluid het weer voor onbepaalde tijd, bij een hobbel in de weg/drempel viel het geluid weer weg. Ik ben totaal niet kundig op electragebied maar ergens leek mij de genoemde oorzaak van een slecht contact me wel logisch.

Ik ben met de module naar de plaatselijke elektra reparateur gegaan en deze heeft de chip van de digitale versterker opnieuw op de printplaat gesoldeerd. Kosten 85 euro en alle speakers werken weer. Hij gaf aan dat hij dit wel vaker zag bij machinaal gesoldeerde printplaten.

De reden dat ik dit post is omdat dit wellicht een bekend probleem is, maar de oplossing nergens wordt geboden. Terwijl deze uiteindelijk vrij simpel is en niet duur hoeft te zijn.
 
Bovenaan Onderaan