Geen diesels meer leverbaar?

Cordoba

Forumguru
Ik weet van iemand die een week of 6 terug nog een diesel heeft besteld, en deze staat nu bij de dealer te wachten op de aflevering. Het kan zijn dat de productie al vol zit tot de zomervakantie, en na de zomervakantie wordt normaal gesproken het nieuwe modeljaar geleverd (in de vakantie wordt dan de productielijn aangepast waar nodig).
 

hemi24

Forumguru
Lijkt me stug!
Als productiestart van de nieuwe O4 nou in zicht was, kon ik er iets bij voorstellen. Maar die moet nog onthuld worden...
 

Joh@n

Forumguru
Toch lijkt het er wel sterk op. In de configurator staan ze niet meer en ook in het laatste overzicht van mijn leasemaatschappij staat er geen enkele diesel meer in.
 

Okki

Donateur
Alleen de Octavia sedan Ambition Business en Octavia combi Clever Edition kan je (nu) nog voor een diesel opteren...
 

Cordoba

Forumguru
Overzicht van een leasemaatschappij zegt niet alles: leasemaatschappijen zijn al een poosje bezig met verschuiven van diesel naar benzine, ook omdat verwacht wordt dat een dieselauto over een aantal jaren (als de auto teruggaat naar de LM) moeilijk te verkopen zal zijn. Er zijn nu ook al autohandelaren die aangeven geen diesels meer in te kopen, gezien het huidige anti-diesel sentiment.
 

Joh@n

Forumguru
@Cordoba bij een bedrijf met een nog redelijk stricte diesel-only policy is het wel opvallend :) Het ontbreken in de configurator en overige opmerkingen maken het voor mij wel duidelijk dat er iets aan de hand is..
 

Mick

Actief lid
Vandaag de dealer gesproken over de diesels en inderdaad kunnen ze niet meer worden besteld. Alleen de voorraad wagens kunnen nog met diesel worden geleverd indien voorradig. Volgens hem heeft het mede te maken met de nieuwe Octavia die begin volgend jaar zou komen. Zou mij echter niks verbazen als Pon hiervan ook geen diesel meer gaat leveren, aangezien dat bij de Scala ook het geval is.
Dat wordt dus overschakelen op benzine
 
Laatst bewerkt:

widojo

Actief lid
Op de Duitse en Belgische sites zijn zowel de 1.6 als 2.0 diesels nog wel te bestellen. Zou het niet zo zijn dat de diesels in NL te duur zijn geworden?
Overigens, waar zijn de 1.0 TSI DSG's gebleven, op geen enkel model meer te bestellen.
 

fanSkoda-VW

Donateur
@hemi24
CNG, ten opzichte van diesel is de reductie in CO2-uitstoot 9%

LPG is idd meer een vervanging van benzine.
De brandstof lpg heeft een aantal voordelen ten opzichte van diesel en benzine.
LPG is beter voor het milieu dan diesel en benzine. Dat komt omdat bij de verbranding van lpg veel minder CO2 wordt uitgestoten dan bij de verbranding van bijvoorbeeld benzine.
Nadelen van lpg: tank neemt ruimte in, kosten inbouw, etc.
Maar km-vreters hebben er toch voordeel bij.

grtsss
 

Rallye

Forumguru
En qua milieu: als jij de LPG niet oprijdt, fakkelen ze het af, zo heb ik wel eens begrepen. De CO2-uitstoot is er dus sowieso. Dan kun je het beter nuttig gebruiken.
 

laagvlieger

Forumguru
Wanneer komt die WLTP omschakeling officieel? Want vandaag de dag mogen beide normen nog gebruikt worden. Misschien heeft het daarmee te maken. Hoe dan ook, die nieuwe test zal inhakken op veel modellen.
 

hemi24

Forumguru
@fanSkoda : afgezien wat USA pick-ups wordt er volgens mij bijna geen nieuwe auto meer omgebouwd naar gebruik op LPG...

CNG daarentegen is af fabriek verkrijgbaar op o.a. de Octavia!
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Ik denk dat Pon dit slim probeert te spelen. Doordat de diesel modellen (te) snel aan populariteit inboeten, hebben ze bijvoorbeeld bij de Octavia Combi besloten geen dieselmodellen meer te leveren. Als je een diesel wilt, dan kun je er eentje nemen uit de (veel te grote) voorraad Clever modellen die er nog op de plas staan. Over 'Clever' gesproken.........
Samen met het feit dat de Octavia 4 aan de horizon verschijnt, is dit de reactie van Pon.

Dit wordt volgens mij bevestigd door het feit dat de hatchback modellen wel nog met een diesel motor besteld kunnen worden.
 

widojo

Actief lid
Ik denk dat Pon dit slim probeert te spelen. Doordat de diesel modellen (te) snel aan populariteit inboeten, hebben ze bijvoorbeeld bij de Octavia Combi besloten geen dieselmodellen meer te leveren. Als je een diesel wilt, dan kun je er eentje nemen uit de (veel te grote) voorraad Clever modellen die er nog op de plas staan. Over 'Clever' gesproken.........
Samen met het feit dat de Octavia 4 aan de horizon verschijnt, is dit de reactie van Pon.

Dat denk ik ook. O4 wordt in sept geïntroduceerd en zal later dit jaar worden geleverd.
Met een nog volle order/productie portefeuille (levertijden van enkele maanden zijn er al vanaf 2013), zomervakantie en fabriek gereedmaken voor het nieuwe model is er m.i. gewoon geen ruimte meer over voor "losse" orders. Waarom zou je ook.
 
Bovenaan Onderaan