Geen bekabeling tbv kofferbak verlichting

Jaapbussum

Nieuw lid
Vandaag eindelijk tijd gevonden om de oorzaak van het ontbreken van verlichting in de kofferbak.
Blijkt dat er wel een lamphouder en met lampje is gemonteerd, echter bekabeling ontbreekt.
Heeft iemand idee waar deze kabel vandaan zou moeten komen en welke zaken er gedomineerd moeten worden om de werkzaamheden te kunnen uitvoeren?

Tees

Donateur
Ik acht de kans eigenlijk het grootste dat ie weggeschoten is. Die kabeltjes willen, als je ze los haalt, wel eens achter de bekleding wegschieten. Aangezien je sowieso de bekleding hiervoor eraf moet halen, zou ik dat eerst eens checken.
Verder moet je niet een willekeurige 12V voeding nemen, maar één die gekoppeld is met je achterklep (achterklep open is lampje aan en vice versa tenslotte)

EdK

Forumguru
Een 12 volt voeding naar het lampje, en dan de massadraad naar de schakelaar
Op die manier gaat het echt niet werken hoor !!
Het is nog steeds zo dat de voeding (plus) naar de schakelaar gaat, dan een draad van schakelaar naar lampje en dan van lampje de nul ( Massa) naar een massa punt in dit geval.
Dan zal hij schakelend aan en uitgaan.....:pieker::koffie:

EdK

Forumguru
wel peter als ik een 12V voeding op lampje zet gaat hij meteen branden hoor....
Kunt wel de plus op de lamp zetten en dan van lamp naar schakelaar en dan van schakelaar naar massa. ( omgekeerde ) dan zal lampje geschakeld aan en uit gaan..... :lezen:

Tees

Donateur
In m'n F1 was de binnenverlichting geschakeld op een geschakelde plus van de deurschakelaar. Dat was ook nodig omdat er op de binnenverlichting ook een constante plus zat, aangezien je kan schakelen tussen constant aan of alleen bij geopende deur. En dus een constante massa.

Bij de achterklep is dat natuurlijk niet zo, maar het argument van 1 of 2 draden naar de schakelaar klopt niet @Peter-036, of de 12V gaat naar de schakelaar, of de massa. In beide gevallen 1 draad. En electrotechnisch is t logischer om de + te schakelen ipv de massa (in thuisinstallaties is dat net zo, is ook veiligheidstechnisch van belang).

• Leuk
Waarderingen: EdK

Tees

Donateur
Ehm...de achterklepslotschakelaar heeft sowieso een +12V en een massa nodig (plus nog één of meerdere signaaldraden), dus er is dan 1 draad extra nodig die naar de lamp loopt, of dat nou + of massa is. En ik ben er vrij zeker van dat t een + is.

Antera

Donateur
Vandaag eindelijk tijd gevonden om de oorzaak van het ontbreken van verlichting in de kofferbak.
Blijkt dat er wel een lamphouder en met lampje is gemonteerd, echter bekabeling ontbreekt.
Heeft iemand idee waar deze kabel vandaan zou moeten komen en welke zaken er gedomineerd moeten worden om de werkzaamheden te kunnen uitvoeren?

Ik zou het paneel even verwijderen dan ga je zeker ergens de stekker vinden. Het lampje in de koffer moet werken en zit er altijd in.

het ergens zomaar op aansluiten in de kofferbak kan ook maar bespaard je een hoop gemeet en gezoek ;)

Eltjo

Forumguru
Jongens, geen ruzie. Straks is het weer zomer en heb je geen lampje meer nodig.

Stekkertje opvissen achter de bekleding klinkt erg aannemelijk.

Tees

Donateur
Was geen ruzie toch, gewoon een beetje een woordenwisseling (al dan niet met wat kleine stekeligheden). Maar @Jaapbussum komt er wel uit zo te horen :jaja:. Altijd fijn als je nog even laat weten of t gelukt is!

• Leuk
Waarderingen: EdK
Bovenaan Onderaan